۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۵۵۸۱۰۲
روحانی اهل هندوستان:

استکبار جهانی درپی جدایی شیعیان از ولایت فقیه است

استاد و مبلغ اهل هندوستان با اشاره به تلاش‌های استکبار برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان، وحدت را مهمترین عامل در پیشرفت مسلمانان و ایجاد تمدن نوین اسلامی دانست.
حجت الاسلام سید اسلم محمد رضوی روحانی و مبلغ اهل هندوستان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد اسلم رضوی از روحانیان برجسته هندوستان روز گذشته با حضور در خبرگزاری رسا، از بخش‌های مختلف این خبرگزاری دیدار به عمل آورد.

تفرقه افکنی استکبار در جهان اسلام از طریق ایجاد فرقه‌های مختلف در دین اسلام

روحانی برجسته اهل هندوستان ضمن ارائه تحلیلی از نقش کشورهای غربی به ویژه آمریکا در تفرقه افکنی میان مسلمانان هندوستان گفت: سابقه پیدایش حکومت ایالات متحده آمریکا حدودا 200 سال است اما توطئه علیه مسلمانان سابقه‌ای بیش از چند قرن دارد. با این حال بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، کشورهای غربی به ویژه آمریکا در کار خود برای توطئه علیه مسلمانان جدیت خاصی پیدا کرده‌اند؛ چرا که می‌دانستند اگر اقدامی صورت ندهند، جامعه مسلمانان متحد شده و پیشرفت خواهد کرد که این امر خلاف خواسته‌های آنان است. با در نظر گرفتن این واقعیت، این کشورها و در رأس آنان آمریکا، شروع به توطئهچینی علیه مسلمانان کردند.

وی در این رابطه با اشاره به نقش مرجعیت و روحانیت شیعه و حضور موثر این قشر در مبارزه با استکبار گفت: یکی از توطئه‌های استکبار علیه شیعیان، ترویج فرقه های مختلف از جمله «اخباریة» است. هدف آنان از ایجاد این فرقه، ادعای ارتباط مستقیم با اهل‌بیت (ع) است تا از این طریق، نقش علما و روحانیان شیعه که وسیله ارتباط با اهل بیت (ع) هستند، را کنار زده و ولایت فقیه را از مسلمانان بگیرند.

دیدار حجت‌الاسلام رضوی با حجت‌الاسلام محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا

حجت الاسلام رضوی ضمن اشاره به فرقه حجتیه و صحبت‌های حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر این که «حجتیه اساس اسلام را نابود خواهد کرد»، گفت: دشمنان شیعه در هندوستان، در لباس رژیم صهیونیستی ظاهر نمی‌شوند بلکه با فرقه‌هایی نظیر اخباریه و حجتیه قصد ضربه زدن به تشیع را دارند.

روحانی شیعه اهل هندوستان ضمن یادآوریِ بحث خود با یکی از اعضای حجتیه در هند گفت: این افراد نسبت به رهبری جمهوری اسلامی ایران موضعی خنثی اتخاذ می‌کنند و ادعا دارند که نه «له» و نه «علیه» ایشان هستند در حالی که چنین موضعی اشتباه است. به طور مثال اگر چنین مواضعی درست بود، هیچ‌گاه مقاومت حزب‌الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی به وجود نمی‌آمد. به طور کلی موضع‌گیری خنثی در میان مسلمانان به هیچ وجه درست نیست و همه مسلمانان باید پیرو ولایت فقیه باشند.

تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر رابطه شیعیان و اهل سنت در هندوستان

حجتالاسلام رضوی در این دیدار در پاسخ به سوالی مربوط به رابطه بین شیعیان و اهل سنت در هندوستان گفت: هندوستان کشور بسیار بزرگی است و در آن شرایط همزیستی بین شیعیان و اهل سنت، متفاوت است. به طور مثال در شهر پونه تعداد شیعیان زیاد نیست اما خوشبختانه هیچ‌گاه اختلافی بین شیعیان و اهل سنت این شهر وجود نداشته است. در شمال هندوستان اختلافات اندکی بین مسلمانان وجود دارد که آن هم نادر است. پیش از انقلاب اسلامی در ایران، اختلافات بین شیعه و سنی در هندوستان بیشتر بود. اما بعد از انقلاب اسلامی ایران، یکی از کارهای بزرگی که حضرت امام خمینی (ره) انجام دادند، ایجاد وحدت بین شیعیان و اهل سنت بود که موجب هراس میان دشمنان اسلامی شد.

دیدار حجت‌الاسلام رضوی با پژوهشگران بخش فقه حکومتی

جایگاه شیعیان در جامعه هندوستان

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با جایگاه مسلمانان به ویژه شیعیان در هندوستان گفت: هندوستان دارای حکومتی سکولار است و فقط منافع خود را در نظر می‌گیرد. در این کشور پرجمعیت، فرقه ها و مذاهب بسیار زیادی وجود دارد به طوری که جمعیت چند ده میلیونی مسلمانان به چشم نمی‌آید اما نکته جالب توجه اینجاست که دولت سکولار هندوستان، روز عاشورا را تعطیل رسمی و سراسری اعلام کرده‌است و شیعیان می‌توانند در این روز تحت حمایت پلیس هندوستان، به خیابان‌ها آمده و به عزاداری بپردازند.

حجت‌الاسلام رضوی با اشاره به نقش خبرگزاری رسا در اعلام اخبار جهان تشیع گفت: جوانان مسلمان هندی علاقه خاصی به انقلاب اسلامی ایران دارند از این رو اخبار و مسائل مختلف را از طریق خبرگزاری های ایرانی از جمله بخش اردوی خبرگزاری رسا، پیگیری می‌کنند.

وی افزود: مسلمانان هندوستان همچنین علاقه خاصی به مقوله ولایت فقیه و نیز شخص مقام معظم رهبری دارند و سخنان و رهنمودهای ایشان را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند.

بازدید حجت‌الاسلام رضوی از بخش چندرسانه‌ای خبرگزاری رسا

تمدن نوین اسلامی

طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تمدنی اسلامی در حال پیدایش است. حجت الإسلام رضوی در مورد نقش مشترکات مذاهب اسلامی در پدید آمدن این تمدن گفت: تا کنون اقدامات خوبی به ویژه از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران برای اتکا بر مشترکات میان مذاهب اسلامی صورت گرفته است. به طور مثال حجت‌الاسلام روحانی در سفر اخیر خود به هندوستان، ضمن دیدار با مقامات دولتی، به شهر حیدرآباد سفر کرد و در حالی که شیعیان در این شهر مساجد زیادی دارند، وی به مسجد اهل سنت وارد شد و با هیأت همراه پشت سر پیش‌نمازی از اهل سنت، نماز بجای آورد. اقداماتی نظیر اقدام رییس جمهور ایران می‌تواند موجب وحدت مذاهب اسلامی شده و در راستای رسیدن به تمدنی اسلامی و نوین از آن بهره برد.

روحانی برجسته اهل هندوستان افزود: این مساله بدان معناست که مشترکات بین شیعه و سنی وجود دارد اما باید از آن استفاده کرد. علمای جهان اسلام نیز باید با استفاده از نقاط مشترک میان مذاهب مختلف اسلامی، برای هرچه نزدیک تر شدن قلوب مسلمانان تلاش کرده تا راه برای رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» هموار شود.

حجت الاسلام سید محمد اسلم رضوی از روحانیان اهل هندوستان در سال 1363 شمسی برای تحصیل علوم دینی به قم آمده و بعد از 8 سال تحصیل در حوزه علمیه قم، به هندوستان اعزام شده و به عنوان استاد حوزه در شهر بمبئی مشغول به فعالیت شد. وی بعد از این مدت به شهر پونه رفته و تا کنون به مدت 20 سال در این شهر به فعالیت تبلیغی می‌پردازد که از این مدت 14 سال مسوولیت اقامه نماز جمعه این شهر را برعهده داشته است./۸۴۷/ب۹۵۲/ف

ارسال نظرات