۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۵۵۹۷۰۱
سلسله مباحث تمدن اسلامی(۲)

جایگاه سبک زندگی در تمدن‌سازی

اگر تمدني غربي يا (به تعبير دقيق‌تر) مدرن شد، آنگاه سبك زندگي تغيير پيدا مي‌كند. در نتیجه، برای رسیدن به تمدن اسلامي، سبك زندگي هم بايد اسلامي باشد.
استاد خسروپناه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در ادامه مباحث مربوط به تمدن نوین اسلامی به تبیین جایگاه و نقش سبک زندگی در تمدن سازی پرداخته و نوشته است:

جایگاه بحث سبک زندگی در تمدن‌سازی کجاست و چگونه می‌توان به آن پرداخت؟  نسبت بين این دو مفهوم (تمدن و سبك زندگي) چگونه تعريف مي‌شود؟

 اگر سبك زندگي را عبارت از كنش‌هاي اجتماعي جامعه بدانيم و مجموعه‌ی بينش‌ها، منش‌ها و كنش‌ها را اجزاي يك فرهنگ تلقي كنيم، آنگاه سبك زندگي به معناي كنش اجتماعي جزئي از فرهنگ اجتماعي است.

از آنجا که من فرهنگ را جزئي از تمدن معرفي كردم، پس مي‌توان سبك زندگي را نیز جزئي از تمدن دانست.

اگر تمدني غربي يا (به تعبير دقيق‌تر) مدرن شد، آنگاه سبك زندگي تغيير پيدا مي‌كند. در نتیجه، برای رسیدن به تمدن اسلامي، سبك زندگي هم بايد اسلامي باشد. بنابراين، سبك زندگي جزئي از فرهنگ است و فرهنگ جزئي از تمدن به شمار می‌رود. پس تفاوت تمدن و فرهنگ اسلامي و غيراسلامي طبيعتاً مي‌تواند ناشي از تفاوت سبك زندگي اسلامي و غيراسلامي باشد.

سبك زندگي عبارت است از كنش‌هاي اجتماعي يك جامعه. همچنین هر كنشي قطعاً زاییده‌ی منش‌ها و بينش‌هاست. بينش و منش اسلامي طبيعتاً بر كنش اجتماعي تأثير مي‌گذارد و سبك زندگي را اسلامي مي‌كند.

اگر بخواهم كاربردي صحبت كنم، باید عرض کنم که مثلاً در فرهنگ و سبك زندگي اسلامي نهاد خانواده اصالت دارد. خانواده يكی از اركان جامعه و جزو نهادهای مهم اجتماعي است. پس تمدن اسلامي بايد به نهاد خانواده اهمیت دهد. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات