۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۶۱۷۳۳
با برگزاری نشستی علمی؛

«مفهوم شناسی و شاخصه های عقلانیت وحیانی» بررسی شد

نشست «مفهوم شناسی و شاخصه های عقلانیت وحیانی» به عنوان سومین پیش نشست کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم برپایه عقلانیت وحیانی» پیش از ظهر امروز در مجمع عالی حکمت اسلامی و با حضور حجج اسلام والمسلمین پارسانیا و یزدان پناه برگزار شد
مجمع عالی حکمت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست «مفهوم شناسی و شاخصه های عقلانیت وحیانی» پیش از ظهر امروز در سالن جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی و با حضور حجج اسلام والمسلمین پارسانیا و یزدان پناه برگزار شد.

برپایه این گزارش در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به اهمیت بحث پیرامون نسبت عقل و وحی عنوان کرد: نیاز است تا پیرامون نسبت عقل و وحی آنگونه که اقتضای مباحث متافیزیکی است بحث شود.

وی افزود: پیرامون نسبت عقل و وحی در اسلام و غرب دو نظریه وجود دارد که یکی بر این موضوع تأکید دارد که عقل و وحی یک حقیقت هستند و دیگر تفکر آنها را دارای دو حقیقت و دو جهان مجزا در نظر می گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در حوزه اسلامی تعارض و تضادی بین عقل و وحی ار منظر وجودی نمی بینیم و آنقدر این همراهی وجود دارد که در روایات بیان شده است که عقل حجت باطنی است.

وی ابراز کرد: در غرب با مرگ متافیزیک مواجه هستیم و بحث پیرامون رابطه عقل و وحی در آنجا اساسی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه نیز در این نشست با اشاره به نگاه متفکرین و فلاسفه اسلامی به موضوع رابطه عقل و وحی اظهار کرد: نسبت میان عقل و وحی در میان متفکران اسلامی از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی افزود: برخی از افراد تا تلقی صحیحی از حقیقت نبوت نداشته باشند، برخی مسائل جای درستی برای آنها پیدا نمی کند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: عقل کل که در فلسفه اسلامی مورد اشاره قرار می گیرد عقلی بی خطاست و منشأ حقایق است و تمام حقایق را در خود دارد و هیچگونه آفت و آسیبی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه خاطرنشان کرد: حجت خدا نیز دارای عقل قدسی است که چنین عقلی احتمال خطا ندارد و از ازل تا ابد را می تواند ببیند.

گفتنی است مشروح این نشست علمی به زودی از سوی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر می شود./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات