۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۶۲۴۶۰
رییس پژوهشگاه بین المللی المصطفی:

شهید ثالث منادی تقریب مذاهب بود

رییس پژوهشگاه بین المللی المصطفی با تأکید بر اینکه خون سرخ و گرم شهید ثالث در جریان عرصه‌های تبلیغی همچنان جاری است، گفت: وی از بزرگ ‌ترین منادیان تقریب بین مذاهب و در عین حال ترویج تشیع است.
تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام حسین متقی، رییس پژوهشگاه بین المللی المصطفی، پیش از ظهر امروز در همایش بین ‌المللی قاضی سید نورالله شوشتری عنوان داشت: به برکت راهی که قاضی نورالله شوشتری با تقدیم خون خود آغاز کرد، بیش از ۴۰ هزار غیرایرانی از جامعه المصطفی العالمیه در قالب دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت فارغ التحصیل شدند.

رییس پژوهشگاه بین المللی المصطفی با تأکید بر اینکه خون سرخ و گرم شهید ثالث در جریان عرصه‌های تبلیغی همچنان جاری است، افزود: اگر خون این شهید بزرگ نبود، نمی‌توانستیم گامی برداریم و قلم‌ ها و اندیشه‌ ها از شمردن آثار حیات این شخصیت بزرگ عاجز است.

این مقام مسؤول عنوان کرد: قاضی نورالله شوشتری شخصیتی مظلوم دارد و منزلت رفیع وی آنچنان که باید، معرفی نشده است؛ چرا که وی از بزرگ ‌ترین منادیان تقریب بین مذاهب و در عین حال ترویج تشیع است.

 حجت الاسلام متقی با بیان اینکه دشمنانش به اعتدال، تقوا و علم قاضی سید نورالله شوشتری شهادت می ‌دهند، خاطرنشان کرد: قاضی شوشتری به مذاهب اربعه اهل‌ سنت تسلط داشت و برای پذیرفتن منصب قضاوت در شبه جزیره هند شرط کرد که در قضاوت ‌ها، اجتهاد خود را با مذاهب اربعه انطباق دهد.

وی با بیان اینکه قاضی نورالله شوشتری در تألیف کتاب کارنامه درخشانی دارد، تصریح کرد: اما قاضی شوشتری از فضای آن زمان هند برای پاسداری از حریم تشیع به خوبی استفاده کرد و زمینه‌ ساز حضور سایر علمای شیعه به هند شد.

ریس پژوهشگاه بین المللی المصطفی با اشاره به شرایط و اوضاع ایران در آغاز حکومت صفویه، عنوان داشت: دولت صفویه مشروعیت خود را در دامان فقه شیعه جست‌وجو و معتقد بود حل همه مشکلات با دعوت از عالمان طراز اول شیعه در جبل عامل لبنان امکان پذیر است.

این مقام مسؤول ادامه داد: این سؤال مطرح می‌شود که چرا در شرایطی که صفویه به پشتوانه علمی نیاز داشت، برخی از فقهای ما به هند مهاجرت می‌کردند؟.

حجت الاسلام متقی بیان داشت: آن زمان، حاکمیت فضای تسامح و تساهل در هند و ایجاد فرصتی برای تبلیغ شیعه بود دولت هند با دولت صفویه روابط خوبی برقرار کرده بود.

وی با اشاره به اهمیت ترویج تشیع در سایر ملل از نگاه قاضی شوشتری، گفت: قاضی نورالله شوشتری با درک به‌ هنگام، ژرف اندیشی و زمان شناسی برای احیای مکتب شیعه به دامان یک دولت سنی مذهب در هند رهسپار شد./9456/پ204/ب1

ارسال نظرات