۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۵۶۲۶۹۹

گزارشی از کمیسیون های همایش بین المللی دکترین مهدویت

دبیران کمیسیون های چهارگانه دکترین مهدویت در سخنرانی های جداگانه ای به تشریح کمیسیون های مربوطه پرداختند.
اختتامیه سیزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت پیش از ظهر امروز در سالن همایش های بین المللی رسول اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.

در این بخش مسؤولان کمیسیون های چهارگانه همایش به ارائه گزارشی از کمیسیون های خود پرداختند که در ابتدا دکتر سید رضی موسوی گیلانی مسؤول کمیسیون اصالت مهدویت یک، با بیان این که در سه نیم روز مقالات ارائه شد، ابراز داشت: در مجموع بیست مقاله در کمیسیون اول توسط پژوهشگران داخلی و خارجی ارائه شد که از غنای خوبی برخوردار بود.

وی افزود: در روز گذشته یکی از مباحث نگرش مذاهب متفاوت در مورد مهدویت از جمله نگرش حنفی، شافعی و زیدیه و همچنین دیگر مذاهب و فرق اسلامی بود و همچنین 9 مقاله نگرش مذاهب اهل سنت را در مورد مهدویت مورد بررسی قرار می داد.

موسوی گیلانی عنوان کرد: امروز نیز پنج مقاله ارائه شد که از جمله آنها نگرش فقره قادیانیه را در مورد مهدویت مورد توجه قرار می داد و مقاله ای دیگر نگرش فرقه دیوبندیه را در این باره مورد بررسی قرار می داد و نقطه ثقل و مرکزی این بود که همه مذاهب فقهی و صوفیه در اصل اعتقاد به مهدویت هیچ تردیدی ندارند.

وی با اشاره به این که قدر متیقن همه مذاهب اسلامی آمدن منجی است، ابراز کرد: در مصادیق خارجی مهدی موعود تردید وجود دارد، در یک نگاه درون دینی هیچ تردیدی در اصل آمدن حضرت ولی عصر(عج) وجود نداشت و شاید این را بتوانیم بگوییم که نقطه ثقل این همایش این بود که در هیچ مذهبی نیست که باوری به آمدن منجی وجود نداشته باشد.

مسؤول کمیسیون اصالت مهدویت یک تأکید کرد: اصطلاح آینده پژوهی بحثی است که در علوم اجتماعی مطرح شد و ناظر به زمان نزدیک ما است و لفظ دیگری هم داریم که در کنار واژه آینده پژوهشی می آید و آن آینده نگری است؛ یکی از پرسش های اساسی آینده نگری این است که سرانجام بشریت چه خواهد شد.

وی بیان داشت: از این لفظ به سنت الله تعبیر شده و در فلسفه نیز از آن به فلسفه تاریخ تعبیر شده است و همه مقالاتی که ارائه شد این بود که از سنت های الهی همچنانکه از قرآن و روایات استشمام می شود آمدن فردی مصلح است و سرانجام تاریخ بشریت به نکویی به پایان خواهد رسید.

در ادامه حجت الاسلام آیتی مسؤول کمیسیون اصالت مهدویت دو، با بیان این که در این کمیسیون مجموعا 23 مقاله از مرکز تخصصی مهدویت و دانشگاه مذاهب اسلامی و چندین مرکز علمی دیگر در آن نقش داشتند، اظهار داشت: با توجه به موضوع همایش امسال به تناسب موضوع، محور همه مقالات در حول اثبات اندیشه مهدویت بود.

وی افزود: همه مذاهب اسلامی علی رغم اختلافات جزیی به اصل مهدویت اعتقاد دارند؛ به طور کلی در کمیسیون دوم چهار محور کلی داشتیم، در یک محور معطوف به انعکاس اندیشمندان مذاهب اسلامی بود که تصریح به این معنا کرده اند که همه فرقه های اهل تسنن و شیعه به مهدویت اعتقاد دارند.

مسؤول کمیسیون اصالت مهدویت دو عنوان کرد: بخش دوم مقالات رویکرد قرآنی داشتند که تنها سند مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی است و افرادی اصالت مهدویت را از این منظر اثبات کرده بودند که از جمله آنها اثبات مهدویت از استمرار آیه ولایت بود و این که در طول تاریخ امامت باید ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به این که برخی مقالات رویکرد حدیثی داشتند، عنوان داشت: در این حوزه نیز مقالاتی در مورد اشتراکات شیعه و اهل سنت در روایات معتبر از جمله در مورد مهدویت پیگیری شده بود و در نهایت در محور چهارم مقالاتی بود که رویکرد انتقادی داشت.

حجت الاسلام آیتی تأکید کرد: از جمله نقد دیدگاه رشید رضا یا فخر رازی یا تفتازانی یا برخی اندیشمندان دیگر را مورد نقد و بررسی قرار داده بود؛ در نهایت همایش امسال با توجه به مسأله محور شدن پژوهش ها چند گام به جلو رفته ایم و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

در ادامه این همایش حجت الاسلام دکتر محمدرضی آصف آگاه مسؤول کمیسیون مهدویت و کارکردها با اشاره به این که در این کمیسیون 30 مقاله ارائه شد، اظهار داشت: رویکردها و گرایش های این بخش شامل رویکرد کارکردگرا، آینده پژوهشی، تمدنی و سبک زندگی بود که از چهار کشور مقالاتی ارائه شد.

وی افزود: شش مقاله اول ناظر به آیه قرآن در مورد «متوسمین» بود که عوامل مؤثر در مورد شاخص های جامعه مهدوی و تحلیل شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب مورد بررسی قرار گرفت و راهبردهای مهمی که ارائه شد ترویج انفاق و ساده زیستی و فرهنگ مقاومت و اقتدار بود.

مسؤول کمیسیون مهدویت و کارکردها عنوان کرد: مهمترین کارکردهای این کمیسیون ارائه مهدویت قرآنی است چراکه این همایش فرامذهبی است به همین جهت اگر مهدویت را با قرآن و ارائه خاص قرآنی ترویج کنیم مهمترین عامل برای حرکت راهبردی خواهد شد.

وی با اشاره به این که نکته دیگر تأکید بر نقاط مشترک بین المذاهبی است، ابراز داشت: همه تأکید داشتیم که باید همه مذاهب در صف واحد برای ظهور قرار بگیرند و همین نکته سوم اصلاح رفتارهای زندگی با رویکرد فرا مذاهبی بود.

حجت الاسلام آصف آگاه تأکید کرد: انتظار جمعی بحث دیگری بود که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و همین طور تأکید بر جنبه مهدویت به عنوان گسترده ترین واحد فرهنگی و علت غایی حجت الاسلام، بایسته های جامعه شیعی در زمان ظهور و مباحث دیگری در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی بیان داشت: تأکید بر تشکیل جبهه صالحان و وظایف منتظران و تشکیل دولت مقتدر اخلاقی و در نهایت تأکید بر اصالت مهدوی به جای مهدی های ساختگی از جمله مباحث دیگر در این کمیسیون بود و در نهایت در این بخش بحث اصلی ما تکیه بر نقاط مشترک میان اذهانی و زبان مشترک میان مذاهبی بود که باید بر آن تأکید شود.

در ادامه حجت الاسلام جواد جعفری مسؤول کمیسیون مهدویت و آینده جهان با بیان این که در این دوز 23 مقاله و سخنرانی فرصت ارائه پیدا کرد، اظهار داشت: یکی از حسن های این کمیسیون حضور برادران خون گرم اهل تسنن بود که غالبا از شهر بوشهر، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و کردستان حضور داشتند.

وی افزود: در این کمیسیون یکی از پژوهشگران به بررسی فرجام فتنه ها پرداخته و بطلان جهادی خواندن گروه های تکفیری را اثبات می کرد و در مقاله دیگر اشتراکات شیعه و اهل سنت و نزول حضرت عیسی(ع) و نماز خواندن در پشت سر امام زمان(عج) مورد بررسی قرار گرفت.

مسؤول کمیسیون مهدویت و آینده جهان عنوان کرد: در یکی دیگر از مقالات این مطلب مورد تأکید بود که با پیشرفت تلکنولوژی فهم ما از روایات فرق می‌کند و به همین جهت باید در تفسیر روایات آزاد عمل نکنیم، در مقاله دیگر روایات مرو و همین طور روایات مهدویت در نگاه صحابه بررسی شد و پیشنهادی صورت گرفت که این همایش در شهرهای دیگر نیز برگزار شود.

وی با اشاره به این که یکی از برادران اهل تسنن بر لزوم اخوت بین مسلمانان و اعتقاد مسلمانان در مورد مهدویت تأکید کرد، ابراز داشت: اثبات این که باید برای قوانین در جامعه مجری وجود داشته باشد و همین طور مقاله ای در مورد امتحان شدن مردم و تغییر انسان در هنگام ظهور امام زمان(عج) داشتیم.

حجت الاسلام جعفری تأکید کرد: حکومت ایران شمه ای از حکومت امام زمان(عج) است بحث مقاله دیگری بود که از سوی یکی از علمای اهل تسنن تربت جام ارائه شد و همچنین یکی از علمای اهل سنت نفی وجود حضرت مهدی(عج) مورد نقد قرار دادند./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات