۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۵۶۲۹۹۷
حجت الاسلام مهدوی راد:

به تاریخ احادیث کم توجهی شده است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در زمینه حدیث پژوهی کم تر به تاریخ احادیث توجه شده است، گفت: بی شک توجه به تاریخ احادیث زمینه میراث پژوهی را فراهم خواهد کرد و سبب می شود تا بهتر بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم.
حجت الاسلام مهدوی راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد محقق و کتاب شناس عصر امروز در همایش واکاوی میراث حدیثی شیعه که در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، با اشاره به این که در زمینه حدیث پژوهی کم تر به تاریخ احادیث توجه شده است، گفت: به عنوان مثال اگر جریان حدیث «نهی از کتابت» را به لحاظ تاریخی بررسی کنیم، بی تردید در می یابیم که این حدیث جعلی است، اما متأسفانه برخی از علمای شیعی این را ندانستند و حتی آن را قبول کردند.

وی افزود: درون مایه حرکات اهل بیت(ع) نقل سنت و روایات و حفظ و حراست از آنها بود، بر این اساس نمی توان گفت که این چنین حدیثی مبنی بر نهی کتابت از پیامبراکرم(ص) نقل شده باشد.

حجت الاسلام مهدوی راد خاطرنشان کرد: یکی از خفقان آمیزترین دوران شیعه، زمان امام سجاد(ع) بود، اما مشاهده می کنیم که ایشان با سختی و در قالب دعا این میراث عظیم را به دوران های بعدی منتقل کردند، بنابراین نمی توان قبول کرد که حدیث نهی از کتابت صحت داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: بی شک توجه به تاریخ احادیث زمینه میراث پژوهی را فراهم خواهد کرد و سبب می شود تا بهتر بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم.

وی یادآور شد: برای اینکه عظمت میراث حدیثی شیعه را درک کنیم، ناگزیر باید باید به سراغ تاریخ احادیث برویم و شأن نزول و وقایع آن روزگار را بر احادیث تطبیق کنیم تا دچار انحراف نشویم./۸۴۱/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات