۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۵۶۳۰۹۵
آیت الله مهدوی:

روحانیان حقانیت دین اسلام را در دنیا ترویج دهند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ادای وظیفه از سوی متخصصان دین ملاک است چرا که تحمیل دین لازم و جایز نیست؛ حوزویان باید حق را به خوبی به افکار دنیا تزریق کنند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: اسلام هرگز به واسطه زور گسترش نیافته است.

وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه بیست و نهم که می فرماید«وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْیَکْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِینَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِنْ یَسْتَغِیثُوا یُغَاثُوا بِمَاءٍ کَالْمُهْلِ یَشْوِی الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءَتْ مُرْتَفَقًا» را تلاوت کرد و افزود: کافرانی که به سبب مخالفت و اعراضشان به آتش دوزخ افکنده شده اند، استغاثه کنند و آب طلب نمایند، به فریادشان می رسیم ولی به واسطه آبی که همچون مس گداخته است که صورت ها را همچون بریان می پزاند.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: این آیه می فرماید صدور حق از سوی پروردگار است و واژه ربّ تبیین کننده بُعد تربیتی پروردگار است؛ تربیت روحی انسان منوط به پیروی از قرآن و اهل بیت(ع) است؛ گاهی در اذهان انسان چنین شبهه ای پدید می آید که قرآن و اهل بیت(ع) برای هدایت انسان ها کافی نیستند لذا لازم است با نقش بستن چنین شبهه ای در ذهن، ذکر سبحان ربی الاعلی و بحمده را قرائت کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در اعتقادات بیان حق توأم با استدلال لازم است ولی هیچ اجباری برای پذیرش دین اسلام برای مخاطبان وجود ندارد؛ ولی برخی مسؤولان در رابطه با مجبور کردن زنان به حفظ حجاب مطالبی را به اشتباه بیان می کنند و می گویند دین دار کردن دیگران به واسطه جبر میسر نمی شود.  

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: مبنای نامه ای که رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا نوشتند بر همین اساس است که از تحقیق کردن در امور دینی از متخصصان استفاده کنند؛ البته متخصصان باید مطالب دینی را به زیبایی بیان کنند تا مخاطبان به خوبی آن ها را دریافت کنند؛ البته نتیجه مهم نیست بلکه ادای وظیفه از سوی متخصصان دین ملاک است چرا که تحمیل دین لازم و جایز نیست؛ حوزویان باید حق را به خوبی به افکار دنیا تزریق کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان اظهار کرد: انگلستان شبهه ای انداخته است و متأسفانه برخی از روحانیان نیز آن شبهه را به عنوان حق مطرح می کنند؛ شبهه این است که می گویند اسلام به واسطه ثروت حضرت خدیجه(س) و شمشیر امیرمؤمنان(ع) پیشرفت کرده است، که بخش اول این سخن صحیح است ولی بخش دومش صد در صد غلط است چرا که امیرمؤمنان(ع) هیچگاه شمشیر بر گردن کسی نگذاشته تا او را مجبور به پذیرش اسلام کنند./867/پ203/ب1

ارسال نظرات