۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۵۶۳۸۱۱
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فقیهی:

صراط امام علی تنها صراط حق و حقیقت در عالم است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه جز صراط امام علی(ع) مابقی صراط ‌ها یقین آور نبوده و صراط حق نیست، گفت: حضرت رسول(ص) صراط امام علی(ع) را صراط حق و حقیقت می‌دانند و صراط حق به صراطی گفته می‌شود که به‌حکم عقل ثابت و تغییرناپذیر است.
فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید احمد فقیهی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه حق به امر ثابتی گفته می‌شود که تغییرناپذیر است و عقل و فطرت به آن رهنمون می‌کند، گفت: بر این اساس هدایت به‌حق امری فطری و عقلانی است.

وی افزود: هدایت به‌حق واجب و لازم است و اطاعت از حق نیز واجب و لازم است بر این اساس اطاعت و پیروی از کسی که به‌حق رهنمون می‌کند به‌حکم عقل و فطرت واجب است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: پیروی و دنباله‌روی از حق و حقیقت مانند پیروی مردم از ثروتمندان و صاحبان قدرت باهدف رسیدن به ثروت و قدرت نیست بلکه کسی که از حق پیروی می‌کند صرفاً به خاطر موضع حق، از حق و حقیقت پیروی می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فقیهی بابیان اینکه کسانی که به‌حق و حقیقت رهنمون می‌کنند دودسته هستند، گفت: دسته اول کسانی هستند که ذاتاً به‌حق و حقیقت هدایت‌شده‌اند و دسته دوم کسانی هستند که ضمن هدایت به‌حق خود نیازمند هدایت هستند.

وی افزود: قرآن کریم در آیه 35 سوره یونس می‌فرماید«قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ  قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» یعنی «باز بگو: آیا هیچ‌یک از بتان و خدایان شما مشرکان (کسی را) به راه حق هدایت تواند کرد؛ بگو: تنها خداست که به راه حق هدایت می‌کند، آیا آن‌که به راه حق رهبری می‌کند سزاوارتر به پیروی است یا آن‌که خود هدایت نیابد مگر آنکه هدایتش کنند پس شما مشرکان را چه شده، چگونه قضاوت می‌کنید».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: قرآن کریم مراد از دسته اول را معصومان می‌داند و از متن آیه مشخص می‌شود که در اینجا مراد از هدایت راهنمایی عمومی نبوده بلکه منظور هدایت به معنای ایصال الی المطلوب است و تنها کسی که می‌تواند انسان را از طریق هدایت به مقصد نهایی برساند امام معصوم(ع) است و طبق فرموده قرآن کریم راهنمایی و هدایت دیگران نمی‌تواند انسان را به مقصد نهایی برساند؛ بنابراین اطاعت از امام معصوم (ع) واجب بوده ولی اطاعت از دیگر هادیان‌ که غیر از امام معصوم(ع) هستند واجب نیست.

وی افزود: این آیه تفاوت توسل به ائمه معصوم(ع) برای هدایت و حرکت بر اساس نظر شخصی در مسیر هدایت را نشان می دهد و به همین دلیل در دعاها بیان‌ شده که اگر دعایی ذکر صلوات در آن نباشد آن دعا بلاتکلیف است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: هدایت بدون توسل به ائمه معصوم(ع) بی‌سرانجام است و حتی اگر فرد تقوای زیادی داشته و بسیار عالم باشد بدون هدایت ائمه معصوم(ع) نمی‌تواند به نتیجه برسد پس صراط هدایت منتهی به هدایت ائمه معصوم(ع) است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فقیهی ادامه داد: حتی در آیه 56 سوره یونس بیان‌ شده که علت اثرگذاری و نتیجه‌بخش بودن امر هدایت از سوی معصومین و انبیای الهی امر و لطف خداوند است.

وی راه یقین آور حق را راه حضرت رسول(ص) و ائمه معصومین(ع) معرفی کرد، گفت: اگر کسی با امام علی(ع) در مسیر حق و هدایت وارد نشود، به راه ظن و گمان رفته و راه یقینی دارد و نمی‌توان ظن و گمان را تعبیر به‌حق کرد زیرا در آن تردید وجود دارد./۹۶۸/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات