۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۶۴۶۴۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

مقام رضي الله بالاترين مقام براي انسان است

دبير جامعه روحانيت كاشان مقام رضي الله را بالاترين مقام براي انسان خواند و گفت: مقام رضايت بالاترين مقام دو طرفه بين خالق و مخلوق است.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد امام خميني(ره) برگزار شد با يادآوري خلاصه اي از تفسير آيات 97 تا 99 سوره مباركه توبه گفت: خداوند در اين سه آيه مردم باديه نشين را سه گروه كفر و نفاق شديد، گروهي كه معتقد بودند در انفاق كردن ضرر و زيان است و گروهي كه ايمان به خدا و روز قيامت دارند و  گروهي كه انفاق را سبب تقرب به خداوند مي دانند گروه بندي كرده است.

وي افزود: در آيه يكصد سوره توبه و در ادامه اين تقسيم بندي‌ها سه گروه ديگر معرفي مي كند، گروه اول و دوم كه از مهاجر و انصار هستند اينگونه معرفي مي شوند، ‹‹وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ›› سبقت گيرنده ها و نخستين ها و سابقون جزء 10 نفر اول نخست اين رقابت بود كه نه تنها جزو سابقون بودند بلكه جزء سبقت گيرندگان نخستين ها هم بودند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، ‹‹مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ›› مهاجرين و انصار جزو نخستين سبقت گيرندگان بودند كه زندگي و مال و ثروت  خود را در مكه به دليل اينكه نمي توانستند با خود به مدينه بياورند رها كردند و به عشق پيامبر به مكه آمدند از اين رو خداوند از اين گروه كه در مكه ثروتمند بودند اما در مدينه فقير شدند تعريف و تمجيد مي‌كند.

وي ادامه داد: گروه دوم انصار بودند آنها در مدينه زندگي مي كردند و داراي خانه و زندگي بودند اما زماني كه متوجه شدند مهاجرين براي حمايت از پيامبر اكرم(ص) از مكه به مدينه آمدند خانه و غذا و دارايي خود را نصف كردند و مهاجرين را اسكان دادند، از اين رو خداوند از انصار به دليل بخشش به مهاجرين تعريف و تمجديد مي كند.

ديبر جامعه روحانيت كاشان گفت: گروه سوم، ‹‹وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ›› كساني بودند كه در آن زمان در معرض آزمون هجرت قرار نداشتند و در معرض آزمون انصار نبودند كه بخواهند خانه و زندگي خود را با مهاجرين نصف كنند بلكه كساني بودند كه از مهاجر و انصار تبعيت كردند و آنها جواناني بودند كه نسل دوم اسلام بودند، اما با مطالعه تاريخ صدر اسلام متوجه مي شويم برخي از مهاجرين و انصار و كساني كه احسان كردند در ادامه پشيمام شدند و برگشتند.   

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: برخي در استقامت راهي كه انتخاب كردند با مشكل روبرو هستند و با وجود اينكه به جبهه رفته اند اما رفتار و گفتار آنها بر خلاف دوران جبهه و دفاع مقدس است و اينها شبهه ايجاد مي‌كند كه حضور آنها در جبهه نيز شايد از روي هوا و هوس بوده است چرا كه اگر با اطمينان قلبي هم به جهبه رفته باشند اما رفتارهاي امروز آنها مغاير با آن دوران است.

وي افزود: خداوند مي فرمايد، ‹‹لاَ تَشْتَرُواْ بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلاً››  آيات الهي، مردان الهي و مكتب هاي الهي و حرف هاي الهي را به بهاي اندك نفروشيد و اگر چنان مشكلي براي شما به وجود آورده باشند نبايد دست از ايمان خود برداريد از اين رو مومن بايد هميشه در مقابل تندبادها مقاوم و استوار باشد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: منظور از ‹‹وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ›› اين است كه وقتي پيامبر اكرم(ص) ازدنيا رفت و اميرمومنان جانشين پيامبركرم(ص) 98 درصد از آنهايي كه با پيامبراكرم(ص) بودند برگشتند و برخي از آنها حتي در رديف سران مخالفين با اميرمومنان(ع) شدند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، ‹‹رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ›› اينها كساني بودند كه هم خدا از آنها رضايت داشت و هم آنها از خدا رضايت داشتند و مقام رضايت بالاترين مقام دو طرفه خالق و مخلوق است.

وي رسيدن به مقام رضي الله را بالاترين مقام براي انسان خواند و افزود: در آيات قرآن آمده است برخي اوقات مردم با مشكلاتي روبرو مي شوند كه حتي براي پيامبران الهي نيز اين سؤال مطرح مي شود كه چه زماني ياري خدا محقق مي شود و اين درحالي است كه در هر شرايطي نبايد از خدا ناراضي بود، از اين رو رسيدن به مقام رضي الله مشكلات زيادي دارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، ‹‹وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ›› براي كساني كه به مقام رضي الله رسيدند خداوند بهشت هايي را در نظر گرفته است كه نهرها از زير آنها جاري و در آن اسكان دارند.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: اگر اعتقاد دارند كه صحابه همه خوب بودند اين آيات را  هم ببينيد كه برخي اعراب منافق هستند چرا كه منافقان نه تنها آرم كفر نداشتند بلكه داراي آرم اسلام  بودند اما  در ادامه در رديف صاحبه پيامبر قرار گرفتند.

وي افزود: در هر زماني همه نوع افرادي وجود داشته اند، مشرك و منافق و كافر خيلي بد و افراد خيلي خوب نيز بوده اند اما گناه خوب بودن و بد بودن افراد را نبايد به عملكرد پيامبر نسبت داد.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: با وجود اينكه مقامات كشور نمي توانند مبري از اشتباه باشند اما برخي با مشاهده هرگونه اختلاس و دزدي در جامعه بلافاصله مقامات كشور را متهم مي كنند در حاليكه اين اشتباهات نبايد دستاويزي براي ارتكاب گناه از سوي  افراد ديگر باشد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات