۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۶۴۷۱۵
جهانگیری:

اتحادیه اروپا عکس العمل قاطع علیه خروج آمریکا از برجام اتخاذ کند

معاون اول رییس جمهور با اشاره به موضوع خروج یکجانبه آمریکا از برجام، گفت: انتظار ایران از اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه بین الملل، اتخاذ عکس العملی قاطع و جدی در این خصوص است تا جامعه بین الملل از این مساله درس بگیرد.
جهانگیری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيري امروز در ديدار وزير اقتصاد بلغارستان كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را نيز برعهده دارد، گفت: خروج آمريكا از برجام كه توافقي مهم و چندجانبه و مورد تاييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد است، خلاف مقررات بين المللي و سنتي خطرناك است و اين واقعيت را نمايش مي دهد كه راه مذاكره و ديپلماسي براي حل و فصل مسائل بين المللي مسدود است. 

وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران به همه تعهدات خود در برجام عمل كرده و بر اساس گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي هيچ تخلفي نداشته است، اظهار داشت: تصميم اتحاديه اروپا در برابر تصميم يكجانبه آمريكا براي برهم زدن برجام نشان خواهد داد كه در عرصه بين الملل مي توان به گفت و گو و سياست تكيه كرد و يا بايد كشورها مسيري ديگر در پيش بگيرند.

معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به موضوع تروريسم در منطقه حساس خاورميانه و شكل گيري داعش و تروريست ها توسط آمريكاييها و تامين منابع آنها توسط برخي كشورهاي منطقه نظير عربستان سعودي، خاطرنشان ساخت: ايران كشوري بود كه بطور واقعي در ميدان مبارزه و در كنار مردم كشورهاي منطقه ايستاد تا ريشه هاي تروريسم در منطقه از بين برود.

جهانگيري تصريح كرد: تهران اعتقاد دارد راه حل مسايل سوريه و يمن راه حل سياسي است و بايد همه كمك كنند مشكلات مردم اين كشورها سريعتر مرتفع شود.

وي سپس به موضوع ترانزيت مواد مخدر از مسير ايران به كشورهاي اروپايي اشاره كرد و با بيان اينكه هرساله تعداد زيادي از نيروهاي نظامي كشور براي جلوگيري از قاچاق مواد مخدر به اروپا به شهادت مي رسند،‌ افزود: ما انتظار داريم اتحاديه اروپا در قبال مسايل مرتبط با تروريسم،‌ قاچاق مواد مخدر و حل و فصل مسايل منطقه اي موضع و حضوري فعال تر داشته باشد.

معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود روابط كهن و تاريخي دو كشور و نيز اشتراكات فرهنگي دو ملت را يادآور شد و گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده توسعه همكاري ها با بلغارستان در همه زمينه هاست و بايد تلاش كنيم حجم مبادلات دو كشور را به اندازه تاريخ مناسباتمان افزايش دهيم.

جهانگيري با اشاره به سفر دو سال قبل نخست وزير بلغارستان به تهران و تلاش دو كشور براي ايجاد گروه هاي سرمايه گذاري با هدف دسترسي فعالان اقتصادي دو كشور به بازارهاي بزرگ منطقه، ‌گفت: در زمينه گردشگري دو كشور از ظرفيت هاي بالايي برخوردار هستند و ما از برقراري خط مستقيم هوايي ميان دو كشور استقبال مي كنيم.

وي تكميل طرح كريدور خليج فارس به درياي سياه را محور توسعه كشورهاي حاضر در اين طرح دانست و بر برگزاري منظم كميسيون مشترك دو كشور براي رفع موانع بانكي و مشكلات بر سراه فعاليت بخش خصوصي براي توسعه بيش از پيش همكاريها و رسيدن سطح مبادلات تجاري دو كشور به يك ميليارد دلار تاكيد كرد.

وزير اقتصاد بلغارستان نيز در اين ديدار با اشاره به اهميت و جايگاه ايران در سياست خارجي كشورش،‌ گفت: جمهوري اسلامي ايران شريك راهبردي بلغارستان و اتحاديه اروپاست و ما تمام مساعي خود را براي پيشبرد روابط دو كشور بكار خواهيم بست.

«اميل ميكارا كلف» با بيان اينكه موقعيت ايران در منطقه موقعيتي ژئوپلتيك و راهبردي است، گفت: اين سفر با توجه به جايگاه بلغارستان به عنوان رييس دورهاي اتحادي اروپا و با توجه به مسئوليت بنده به عنوان رييس شوراي تجارت خارجي و شوراي رقابت اتحاديه اروپا، نشانه بارزي از اين واقعيت است كه ايران يكي از شركاي اصلي اتحاديه اروپاست.

وي با بيان اينكه در هیأت همراه خود نمايندگان بانك ها و بيمه ها و بخش خصوصي بلغارستان حضور دارند، اظهار داشت: يكي از اولويت هاي ما حل و رفع موانع در روابط بانكي دو كشور است و اطمينان ميدهم كه در سال آينده مناسبات فيمابين بسيار مثبت خواهد بود.

وزير اقتصاد بلغارستان با تأكيد بر اهميت گسترش همكاريهاي دو كشور در بخش هاي مختلف گفت: فعالان اقتصادي ايران مي توانند از طريق بلغارستان به بازار ۵۰۰ ميليوني اتحاديه اروپا دسترسي داشته باشند./۸۷۸/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات