۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۵۶۵۳۵۸
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

صفات متقین در صحیفه سجادیه

استاد حوزه علمیه گفت: انسان‌های باتقوا اهل خیر و خوبی کردن به دیگران و شرگریزند؛ آنها کارهای خیر خود را در قیاس با الطاف الهی بسیار کم می‌بیند.
صادقی واعظ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ استاد حوزه علمیه قم در مراسمی که شامگاه گذشته در هیأت رزمندگان غرب تهران برگزار شد، درباره صفات متقین در صحیفه امام سجاد(ع) گفت: متقین از نگاه امام سجاد در صحیفه سجادیه با ۲۲ ویژگی بیان شده‌اند.

وی افزود: از جمله ویژگی‌های متقین این است که اهل خیر و خوبی کردن به دیگران بوده و از شر به دور هستند؛ در حالی که کار خیر او برای دیگران زیاد و بزرگ است برای خود شخص کم و کوچک است و  کار خیر خود را در قیاس با الطاف الهی بسیار کم می‌بیند.

حجت الاسلام صادقی واعظ ابراز داشت: متقین اگر کوچکترین کار اشتباهی مرتکب شوند در برابر خداوند متعال احساس شرمندگی می‌کنند و آن کار زشت را بزرگ می‌بینند؛ چنین اشخاصی هیچ گاه دچار عُجب و غرور نمی‌شوند و در برابر خدا سینه سپر نبوده و خاشعند.

وی بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) هفت سفارش به سلمان فارسی داشتند که یکی از آنها این بود که در امور مادی به پایین دست خود نگاه کن تا همواره شاکر باشی و در امور عبادی به بالادست خود نگاه کن تا هر چه عبادت کردی آن را کم ببینی.

حجت الاسلام صادقی واعظ ابراز داشت: نبی اکرم(ص) همچنین می فرمایند اگر می‌خواهی آرامش داشته باشی چشمت را از مال و داشته‌های مردم بردار که در این صورت یا حسرت میخوری یا احساس حقارت می‌کنی و از داشته‌های خود غافل می‌شوی، لذتی از آن نمی‌بری و ناشکر می‌شوی.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آسیب شناسی، نوعی ارزش و از عوامل موفقیت است، گفت: ما زمانی موفق خواهیم شد که دشمنان خود را نیز بشناسیم تا در لباس دوست فریب آنها را نخوریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خطر شرّ فکری و شرّ درونی مانند وسواس فکری، بخل، حسادت از شرّ بیرونی بیشتر است و مقابله با آنها نیز سخت‌تر است. انسان‌های باتقوا شرگریزند. شر، فروختن دین به دنیای فانیست./969/پ202/ب1

ارسال نظرات