۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۵۶۵۴۵۰
نماینده سابق مجلس:

"گرانی" کنترل نشود خسارت های اجتماعی و فرهنگی به بار می آورد

لاله افتخاری با بیان این‌که بحث گرانی به درآمد و رزق جامعه و مردم مرتبط است، گفت: اگر به صورت درست کنترل نشود، آسیب‌های جدی همچون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت،
لاله افتخاری

خانم لاله افتخاری نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبیین آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی گرانی و تورم در جامعه اظهار داشت: بحث گرانی مستقیما به درآمد و رزق جامعه و مردم مرتبط است که اگر به صورت درست کنترل نشود، آسیب‌های جدی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

بروز اختلاف و نگرانی در خانواده‌ها

نماینده سابق مجلس ادامه داد: در جامعه ‌ای که گرانی بر بازار آن حاکم باشد، قدرت خرید خانوارها کاهش پیدا کرده و سرپرست خانواده نمی‌تواند نیازهای اولیه و ضروری زندگی را فراهم کند که نتیجه آن بروز اختلاف و نگرانی در خانواده می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر تربیت خانوارها در نحوه برخورد با مشکلات بیان کرد: بعضی خانواده‌ها که بر مبنای تربیت اسلامی رشد کرده‌اند، می‌توانند با همدلی و کمک به یکدیگر این اختلافات و تنش‌هایی را که در اثر پدیده گرانی به وجود آمده است را به حداقل برسانند و حتی فرزندان خود را متقاعد کنند که به ضروریات زندگی اکتفا کنند، اما اگر خانواده‌ای از تربیت اسلامی برخوردار نباشد، طبیعی است که فشارهای روحی و روانی حاصل از  بر آنها اثر گذاشته و بعضا به انحراف و مفاسد اجتماعی کشیده شوند.

اعضای خانوارها به منزله ستون های هر جامعه

افتخاری با بیان این‌که اعضای خانوارها در هر جامعه‌ای به منزله بنا و ستون‌های آن جامعه هستند، گفت: زمانی‌که فرزندان و اعضای یک خانواده از فشارهای مالی موجود در جامعه دچار آسیب روحی و روانی شوند، در آینده می‌توانند آسیب‌های جدی به بدنه جامعه وارد کنند.

وی با تأکید بر ممانعت از سوء استفاده و رانت‌خواری برخی مسئولان تصریح کرد: برخی با سوء استفاده‌های مالی سبب از بین رفتن قبح مفاسد اجتماعی شده که نتیجه آن ابتلای دیگر اعضای جامعه به این مفاسد شده و مانند بیماری سرطان تمام جامعه را دربر می‌گیرد و آسیب‌های جبران ناپذیری به کمر نظام وارد می‌کند.

صداقت و همدلی دولت با مردم لازمه حل مشکلات

این استاد دانشگاه صداقت و همدلی مسئولان را لازمه حل مشکلات توصیف و بیان کرد: شاید مسئولان همه مباحث را نتوانند به ‌صورت واضح برای مردم و در جامعه مطرح کنند، چراکه دشمن در این کشور هم نفوذی دارد و برخی خواسته یا ناخواسته مطالبی را به دشمن منتقل می‌کنند، اما برخی مسائل دیگر را بایستی صادقانه با مردم درمیان گذاشته شود تا مردم با مسئولان همراه شوند و به یاری دولت و نظام بشتابند.

وی مطرح کرد: برای این امر از سویی باید مسئولان مشکلات اصلی جامعه را با مردم خود مطرح کنند و از سوی دیگر هر خانواده‌ای با اعضای خود در حل این مسائل تلاش کنند.

افتخاری  در پایان تأکید کرد: وقتی این همزبانی و همدلی بین مسئولان و مردم حاصل شود، یک اعتماد و همراهی عمومی ایجاد می‌شود و اکثر مردم با همراهی دولت در جهت رفع مشکلات و بهبود شرایط کوشش می‌کنند تا جایی که به رونق کسب‌و کار در کشور منتهی می‌شود./876/ت۳۰۲/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات