۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۶۵۸۷۶
عضو مجلس خبرگان:

کسی که به علم امام دست پیدا نکند، دارای حیات طیبه نیست

آیت الله میرباقری با بیان این‌که علم امام مبدأ طهارت نفس است، گفت: کسی که به علوم و معارف امام نرسد و دستش از معارف حقیقی کوتاه باشد، حتی اگر روی زمین راه رود، حقیقتا میت و مرده است.
آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله میرباقری نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان در مراسم هفتمین روز درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد، در تبیین علوم و معارف حقیقی اظهار داشت: خداوند قرآن را بر سینه پیامبر(ص) نازل کرد و به ایشان دستور داده است که به وسیله این کتاب نورانی، بندگان خدا را از ظلمات به سمت نور هدایت کند.

نماینده مجلس خبرگان ادامه داد: کتابی که همه اسراری که خداوند متعال به انبیای گذشته عنایت کرده بود، مندرج در آن است و حقایق به وضوح در آن بیان شده و اگر پرتویی از این کتاب بر قلب و دلی وارد شود، آن دل خاشع و بنده خدا می‌شود.

وی با اشاره به روایتی در کتاب کافی درباره عظمت ختم قرآن بیان کرد: اگر کسی این قرآن را ختم کند، اسرار نبوت بین دو پهلوی او درج می‌شود، گویی به اسرار نبوت دست پیدا می‌کند، البته این روایات معمولا ناظر به این است امکان دست یابی به این فضیلت‌ها وجود دارد.

آیت الله میرباقری با بیان این‌که علم این کتاب نزد وجود پیامبر اکرم(ص) و در مرحله بعد نزد وجود مطهر معصومین(ع) است، گفت: این کتاب حاوی حقایق نورانی و معارف الهی است که دسترسی به آن جز از طریق اهل بیت(ع) ممکن نیست.

وی با اشاره به آیه 57 سوره یونس اظهار داشت: در این آیه چهار ویژگی برای قرآن ذکر شده است، قدم نخست موعظه است، مواعظ قرآن برای کسانی که گوش به آن می‌دهند، بیدارگر است، وقتی وارد عالم بیداری شود، انسان می‌خواهد به سوی خدای متعال حرکت کند، اما موانعی مانند حسد، بخل، کبر و... وجود دارد که هرکدام برای سد راه انسان کافی هستند.

این خطیب برجسته ادامه داد: یک وسیله مانند هواپیما اگر بخواهد پرواز کند، بایستی تمام دستگاه‌های آن سالم باشند، اما برای این‌که اجازه پرواز به آن داده نشود، لازم نیست تمام ساختمان آن به هم ریخته باشد، بلکه اگر قطعه‌ای از هواپیما خراب باشد، پرواز با مشکل مواجه می‌شود.

وی اضافه کرد: برای کسانی که از خواب غفلت بیدار شده و میل به سوی حق تعالی پیدا می‌کنند، قدم بعدی شفای آنها است، حال اگر کسی شفا پیدا کرد و آماده حرکت شد، چراغ هدایتی است که قدم به قدم انسان را در وادی نور سیر می‌دهد و آنهایی که از هدایت قرآن برخوردار می‌شوند، از رحمتی که در قرآن وجود دارد؛ حقایق ایمان، توکل، صفات کریمه و... همان رزق خاصی است که خداوند در قرآن برای اولیای خودش قرار داده است.

آیت الله میرباقری اظهار داشت: علم امام مبدأ طهارت نفس است، کسی که به علوم و معارف امام نرسد و دستش از معارف حقیقی کوتاه باشد، حتی اگر روی زمین راه رود، حقیقتا میت و مرده است، بنابراین چیزی که انسان را به حیات طیبه می‌رساند، همان علم امام و معرفت حقیقی است.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که دسترسی به این معارف کار ساده‌ای نیست، گفت: غیر از زحمت‌های ظاهری مانند ده‌ها سال بی‌خوابی و رنج، نیاز به ریاضت‌های باطنی دیگری دارد، چراکه تا انسان زحمت نکشد و خود را آماده نکند، از معارف برخوردار نمی‌شود.

وی افزود: علوم حقیقی برای عبادالله است و کسانی که اهل بندگی نیستند یا نمی‌‌خواهند بندگی کنند، از این علوم محروم هستند، بندگی به این است که خلع مالکیت از خود کرده و خود را امانت‌دار بداند، امور خود را تدبیر نکند، بلکه تفویض کند و تمام دل مشغولی فرد به امر و نهی خدا باشد، اگر این‌گونه باشد، دیگر فرصتی برای مراء و جدال باقی نمی‌ماند.

آیت الله میرباقری بیان کرد: امام معصوم(ع) می‌فرماید، سرای آخرت برای کسانی است که به دنبال برتری جویی و علو نیستند و در ادامه می‌فرمایند، «تلک دار الاخره» ما هستیم، علوم و معارف ائمه(ع) برای کسانی است که اهل برتری جویی نباشند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات