۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۵۶۶۱۷۴
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد:

سیره حضرت خدیجه الگویی برای ثروت مندان جامعه است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت خدیجه (س) در ظلمانی ترین دوره تاریخ زندگی می‌کردند اما هرگز تن خود را به گناه آلوده نکردند، گفت: سیره حضرت خدیجه (س) ثابت می‌کند که محیط نمی‌تواند عامل گناه باشد.
حبیب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد امروز در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به سالروز وفات حضرت خدیجه (س) از این بانو به‌عنوان اولین بانوی مؤمن به حضرت رسول (ص) یادکرد و گفت: در روایت‌ها از حضرت خدیجه (س) به‌عنوان یکی از چهار بانوی برتر بهشت یاد می‌شود.

وی افزود: یکی از شاخصه‌های مشترک میان بانوان بهشتی این است که این بانوان با وجود زندگی کردن در محیط‌های فاسد و آلوده به گناه، هرگز تن خود را به گناه آلوده نکرده و درنهایت پاکی و عفاف زندگی کردند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت آسیه (س) با وجود هم‌نشینی با فرعون که ادعای خدایی می‌کرد در سخت‌ترین شرایط تن خود را آلوده به گناه نکرد، بلکه با بردباری در مقابل گناه ایستاد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد ادامه داد: حضرت خدیجه (س) باوجوداینکه در عصر جاهلیت که یکی از ظلمانی ترین دوران تاریخ است زندگی می‌کردند جز چهار زن برتر جهان شد و باوجود ثروت و مکنت فراوان هرگز تن به گناه نداد.

وی افزود: سیره این بانوان برتر پاسخ محکمی در برابر کسانی است که محیط را مهم‌ترین عامل گناهان خود دانسته و دلیل گناهان خود را محیط آلوده می‌دادند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: سیره حضرت خدیجه (س) و بانوان برتر عالم نشان می‌دهد که این عمل انسان و تصمیمات او است که بهشتی و جهنمی شدن او را مشخص کند و انسان با بردباری و صبوری می‌تواند در مقابل گناهان مقاومت کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد با اشاره به شاخصه‌های شخصیتی حضرت خدیجه (س) خاطرنشان کرد: همان‌طور که بیان شد، آلوده نشدن به خطا یکی از ویژگی‌های مهم حضرت خدیجه (س) است و این بانوی بزرگ پس از ازدواج با رسول خدا (ص) تمام سرمایه خود را در اختیار پیامبر (ص) و اسلام گذاشت و با این کار خشنودی خدا و رسولش را به دست آورد و مادر یکی از چهار زن برتر عالم و سیده نساء العالمیان شد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن کریم از همسران رسول خدا (ص) به‌عنوان اُم المومنین یاد می‌کند، ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید همسران پیامبر (ص) که راه ایشان را ادامه داده‌اند، آم المومنین هستند و باید توجه داشت که حضرت خدیجه (س) بزرگ قوم خود بود اما در شب ازدواج با پیامبر (ص) در برابر حضرت زانو زدند و فرمودند که همه اموال و ثروت من برای شما ولی اجازه دهید من کنیز شما باشم که این موضوع نشان می‌دهد باوجود این که این آیه بعد از رحلت حضرت خدیجه (س) نازل‌شده، دربردارنده شخصیت حضرت خدیجه (س) است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه بیان شد اعمال انسان است که سرنوشت او را رقم می‌زند و محیط با وجود این که در سلامت باطن انسان اثر دارد باوجود صبوری و مقاومت انسان در برابر گناه بی‌اثر شده و نمی‌تواند زمینه گناه را در انسان فراهم کرد همان‌طور که در مورد حضرت خدیجه (س) و حضرت آسیه (س) به این شکل بود.

وی صلوات بر رسول خدا (ص) و اهل‌بیت ایشان را کفاره گناهان و عامل پذیرش توبه و استغفار عنوان کرد و گفت: بر اساس روایت‌ها، حضرت آدم (ع) و حوا (س) هنگامی‌که از بهشت رانده شدند هرچه دعا و استغفار کردند، توبه و استغفار آن‌ها پذیرفته نشد تا این‌که نام اهل‌بیت (ع) را زبان آوردند و خداوند به برکت نام اهل‌بیت (ع) توبه آن‌ها را پذیرفت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که مردم باید حضرت خدیجه (س) و منش ایشان را در عرصه اعمال عبادی اقتصادی مورد توجه قرار دهند، یادآور شد: متأسفانه در جامعه امروز ثروتمندان برخلاف سیره و سنت حضرت خدیجه (س) به جمع‌آوری گنج مشغول شده و به بهانه مالیات و هزاران کلاه‌ شرعی دیگر از پرداخت خمس خود خودداری می‌کنند در حالی‌ که با پرداخت خمس می‌توانند برکت را وارده زندگی خود کرده و زمینه آبادی و از بین رفتن فقر را در جامعه اسلامی فراهم کنند./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات