۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۰
کد خبر: ۵۶۶۱۹۷
دیدگاه؛

چرا آمریکا از پیروزی صدر در عراق نگران است؟

نتایج انتخابات عراق برای آمریکایی ها غافلگیر کننده بود به همین دلیل، بعد از این انتخابات شروع به تلاش هایی در راستای کم کردن اختلافات با طرف های پیروز در انتخابات کردند.
مقتدا صدر نوری مالکی

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از انتخابات عراق مشخص بود آمریکایی ها تمام توان خود را به کار خواهند بست تا نگذارند عراق آنگونه که ملت عراق می خواست، به سمت اهداف آینده پیش رود. نتایج انتخابات عراق برای آمریکایی ها غافلگیر کننده بود به همین دلیل، بعد از این انتخابات شروع به تلاش هایی در راستای کم کردن اختلافات با طرف های پیروز در انتخابات کردند. یکی از این تلاش ها این بوده که اخیرا آمریکایی ها برای ارتباط گیری با اعضای پیروز ائتلاف سائرون اقداماتی صورت داده اند.

اخیرا «ضیاء الاسدی» رئیس دفتر سیاسی «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و ائتلاف «سائرون»، اعلام کرده است که  آمریکا پس از پیروزی ائتلاف سائرون در انتخابات پارلمانی و دستیابی به کرسی‌هایی که موجب می‌شود این ائتلاف در تشکیل دولت جدید عراق بسیار تاثیرگذار باشد، با اعضای این ائتلاف تماس برقرار کرده است.» وی با تاکید بر این موضوع گفته است «مذاکرات مستقیمی با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است اما واشنگتن با استفاده از برخی میانجیگران، کانالهایی را برای گفت‌وگو با اعضای سائرون باز کرده است.»

این که چرا آمریکا از پیروزی صدر در عراق نگران شده است؟ چرا شروع به برقراری تماس با اعضای منتخب این ائتلاف کرده است؟ و چه نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد، مسائلی است که در این یادداشت تلاش می شود به آن پرداخته شود.

چرا آمریکا از پیروزی صدر در عراق نگران است؟

تقابل جریان صدر با آمریکا در عراق به سال های دور و زمانی بر می گردد که رهبری این جریان یعنی مقتدی صدر جیش المهدی را به عنوان یکی از نیروهای ضدآمریکایی در عراق به وجود آورد. جیش المهدی شاخه نظامی جریان صدر بود. بعد از سرنگونی حکومت صدام، مقتدی صدر با هدف مبارزه با اشغالگران این گروه را ایجاد کرد. در سال 2006 نزدیک به 6000 عضو در این گروه بودند. این گروه مخالف سرسخت حضور آمریکا در عراق بوده است. مقتدی صدر در یکی از سخنرانی های خود در سال 2005 با اشاره به وظیفه جیش المهدی در حمایت از اسلام گفته بود «اگر کشورهای اسلامی و همسایه از جمله ایران مورد حمله قرار گیرند، از آن کشورها حمایت می کنیم.»

به دلیل اختلافاتی که در ساختار سیاسی عراق در سال 2008 به وجود آمد و به دلیل برخی اقداماتی که این گروه انجام داد نهایتا این شاخه توسط رهبر آن یعنی مقتدی صدر منحل شد. بعدها سرایا السلام جای جیش المهدی را گرفت. هدف این گروه نیز دفاع از عتبات و شیعیان و مبارزه با سلطه گری اشغالگران در عراق بود و نبردهایی نیز با داعش داشته است. سامرا، آمرلی، و برخی از مناطق دیگر عراق از جمله این نبرها بوده است.

حالا که مقتدا صدر یعنی رهبر جریان صدر توانسته 54 کرسی پارلمان را کسب کند، طبیعی است اولین کشوری که باید از این موضوع نگران باشد، آمریکا است. سابقه ضد آمریکایی جریان صدر کاملا مشخص است. جیش المهدی یکی از علائم این سابقه است. به همین دلیل آمریکایی ها غافلگیر شدند و شروع به ارتباط گیری با نیروهای ائتلاف صدر کرده اند. معاون مقتدی صدر در این خصوص می گوید «پیروزی صدر در عراق برای واشنگتن غافلگیر‌کننده بود و آن را در موقعیت دشواری قرار داد زیرا وی کسی است که پایه‌گذار «جیش‌المهدی» بود که پس از سقوط صدام در سال 2003، مهمترین عملیات‌های مسلحانه را علیه نیروهای آمریکایی انجام داد. لذا اگر قرار باشد که صدر، تاثیری زیادی در روند انتخاب نخست‌وزیر جدید داشته باشد، آمریکا می‌بایست برای تامین منافعش در عراق، با وی وارد تعامل شود.»

در خصوص اینکه آیا صدر دوباره جیش المهدی را احیا می کند یا خیر، به نظر نمی رسد که این اتفاق بیفتد چرا که صحنه میدانی عراق متفاوت از قبل شده است. اما در اینکه آیا جریان صدر روبروی نیروهای آمریکایی خواهد ایستاد، تجربه تاریخی رویکردهای مقتدی صدر و گروه هایی که وی از آن ها حمایت می کند پاسخ را احتمالا مثبت می کند. شناسنامه سیاسی مقتدی صدر با دشمنی با آمریکایی ها گره خورده است.

آخرین نظر صدر در خصوص آمریکا

همین یک ماه پیش بود که پرسش و پاسخ بین یکی از اعضای امنیتی عراق با مقتدی صدر که از وی خواسته بود نظرش را در خصوص آموزش زیر نظر نیروهای آمریکایی بیان کند، تبدیل به موضوع جنجالی شده بود. در همین خصوص یکی از اعضای نیروهای امنیتی عراق از سوی پرسیده است: من بدون رضایت خود و به دستور فرماندهی زیر نظر نیروهای اشغالگر ائتلاف، آموزش نظامی و کشف مواد منفجره و ... می بینم و با آن که از گفتگو و اختلاط با آنها خودداری می کنم اما می خواستم ببینم صرف آموزش دیدن به دست نیروهای ائتلاف، کمک به اشغالگر محسوب می شود یا نه؟» مقتدا صدر در پاسخ گفته است «این کار از نظر ما حرام و ممنوع است.»

صدر توجیه حضور نیروهای آمریکایی در عراق را حرام می داند

نزدیک به هفت هزار آمریکایی در عراق حضور دارند. توجیه حضور آمریکایی هایی که در عراق حضور دارند، آموزش نظامی به نیروهای عراقی و ارتش و نیروهای امنیتی این کشور است. با این نظر مقتدی صدر تنها دلیل حضور آمریکا در عراق نیز امری کاملا حرام و ممنوع اعلام شد. حالا مقتدی صدر بدون تردید نقش فعالتری در آینده سیاسی عراق خواهد داشت. با این اعلام نظر آمریکایی ها خود را در مسیری دشوار در عراق می بینند.

صدر و تنش ایران و آمریکا

یکی از مسائلی که در ماه های آتی و سال های آینده بیشتر مطرح خواهد شد، تنش بین ایران و آمریکا در منطقه است. عراق یکی از عرصه هایی است که آمریکایی ها تلاش می کنند نفوذ معنوی ایران را در آن از بین ببرند. سوالی که در این بین مطرح می شود این است که مقتدی صدر و جریان صدر به عنوان جریانی تاثیرگذار در عراق آیا رو به تقابل با آمریکا می آورد یا خیر؟

جریان صدر به صورت اصولی معتقد است که در صورتی که کشورهای منطقه نتوانند مشکلات خود را حل کنند آمریکا و اسرائیل از این اختلافات بهره برده و بر مقدرات ملتهای منطقه مسلط خواهند شد.

مقتدی صدر در همین خصوص و برای از بین بردن سلطه آمریکا و برای از بین بردن منفذهای امریکا برای نفوذ به منطقه بارها اعلام کرده است که آماده میانجیگری بین کشورهای منطقه است. صدر در جایی نیز درباره روابط خود با جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: رابطه دوستانه ای با ایران دارم.

در همین خصوص الاسدی معاون صدر در گفت‌وگو با شبکه المیادین نیز گفته بود است « مقتدی اجازه نخواهد داد که از عراق به عنوان سکوی حمله به کشورهای همسایه استفاده شود. جریان صدر و شرکایش به تمایلات آمریکا تن نخواهند داد و بین ما و ایران، روابط ثابتی وجود دارد. ما به هیچ اراده خارجی تن نخواهیم داد، خواه آمریکایی باشد خواه غیر آن. حضور آمریکا در عراق، مردود و خارج از عرف دیپلماتیک است.»

بنابراین به نظر می رسد با پیروزی جریان صدر در انتخابات پارلمانی عراق، اولین نیرویی که باید نگران باشد، آمریکایی ها هستند. تلاش آمریکایی ها برای برقراری ارتباط با اعضای پیروز ائتلاف سائرون نیز برای خنثی سازی تلاش های احتمالی این افراد در جهتی مخالف با منافع آمریکا است. موضوعی که بی شک با توجه به کارنامه سیاسی ضدآمریکایی جریان صدر به نظر نمی رسد آمریکایی ها در آن موفق باشند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات