۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۵۶۶۳۴۶
استاد حوزه علمیه:

فرایض، آینه‌ای برای معرفت به وجه الله و لقاءالله است

استاد حوزه علمیه گفت: هدف تمام اعمال و عبادات، وصل و قرب الی الله است؛ بنا به فرمایش قرآن کریم هدف از خلقت جن و انس، رسیدن به معرفت الله و عبودیت است.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، گفت: قنوت و دعا در نماز، بخش بسیار مهمی از نماز است.

وی افزود: دعاست که انسان را ارتقا داده و به او ارزش می‌دهد. اصل وظیفه ما، معرفت به توحید، رسالت و ولایت است. هر وظیفه‌ای که ما را به این سه نزدیکتر کند، وجوب انجام آن بیشتر می‌شود.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: روزه و تحمل تشنگی و گرسنگی آن برای این است که هستیِ حق جل جلاله در ما ظهور و بروز پیدا کند در غیر این صورت خداوند نیازی به این سختی کشیدن ما ندارد.

وی بیان داشت: فرایض به عنوان آینه‌ای برای معرفت به وجه الله و لقاءالله هستند. قرب نوافل تا وقتی خوب و موثر است که به فرایض و واجبات ما قوت و کیفیت ببخشد. در روزه داری، اخلاق هدف است و بالاتر از خوش اخلاقی، رسیدن به خداست.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی بیان داشت: خوش اخلاقی، جلوه‌ای از تجلی نور خداست. هدف تمام اعمال و عبادات، وصل و قرب الی الله است. بنا به فرمایش قرآن کریم هدف از خلقت جن و انس، رسیدن به معرفت الله و عبودیت است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: نوافل باید به ما کمک کند تا به فرایض برسیم و بالاترین فریضه، معرفت الله است. اول مرتبه وجودیِ سیر و سلوکی سالک، با استغفار آغاز می‌شود.

وی در ادامه ابراز داشت: استغفار، دائم الوضو و دائم الذکر بودن، بسیار صلوات فرستادن، ذکر یونسیه در سجده در سحرها، شروع عالی و مهمی در مسیر سلوکی انسان است. قرب فرایض، شخصیت اصلی انسان را می‌سازد و بالاترین دعا در قنوت، ذکر خداست. دعا، حقیقت عبادت است.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: دعای فرج، دعای محبت امیرمومنان(ع)، دعای الهی هب لی کمال الانقطاع الیک بهترین دعاها برای قنوت نمازهاست. هر چه کمیت و کیفیت قنوت بیشتر باشد، قوت وصل بیشتر می‌شود./969/پ202/ب1

ارسال نظرات