۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۶۶۳۶۶
آیت الله مصباح:

شرط سعادت و خوشبختی انسان تقویت ایمان و اجتناب از گناه است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: شرط اول کار برای خوشبختی تقویت ایمان است چرا که اگر سست باشد انسان بهشت و جهنم رو باور نمی کند؛ یکی از راه های تقویت ایمان اجتناب از گناه است.
 آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق خود که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: قرآن می فرماید چه کسی گفته که تمام زینت های دنیا حرام است و نباید استفاده شود، خدا این نعمت ها را برای بندگان خلق کرده و چه کسی گفته که نباید از آن استفاده شود، مذمت دنیا برای دلبستن به آن است.

وی افزود: اگر این نگرش را داشته باشیم که دنیا ابزاری برای رسیدن به سعادت اخروی است پیروز می شویم یعنی اگر انسان زرنگ باشد می تواند تمام کارهای خود را با نیت درست به عبادت تبدیل کند، اگر کسی برای پیشرفت و حفظ عزت اسلامی و چون خدا دوست دارد کارهای دنیوی را انجام دهد عبادت می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حتی اگر حیوانی ترین کارها برای انجام دستور الهی باشد عبادت محسوب می شود، اظهار داشت: با حسن فاعلی می توان کارهای دنیوی را تبدیل به عبادت کرد تا انسان ثواب اخروی کسب کند.

وی ادامه داد: گاهی انسان به گونه ای عمل می کند که نه دنیا و نه آخرت دارد و دچار خسارت می شوند، به فرموده قرآن عده ای در شرایط خاص تنها خدا را عبادت می کنند و در شرایط دیگر خدا را بنده نیستند یعنی اگر خیر و خوشی داشته باشد کار خود را انجام می دهد اما اگر مصیبت وارد شد و باید هزینه کند و تحمل داشته باشد کنار می کشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که برخی افراد تمام زندگی خود را صرف دنیا می کنند اما تصور می کنند که موفق بوده اند و کار خوب انجام می دهند، ابراز داشت: چه بسا به زبان هم می گویند موفق به خدمت به خلق خدا و آبادانی شدیم، باور به خدمت دارد اما تنها دنبال دنیا بوده است که قرآن از این دسته به عنوان اخسرین یاد می کند.

وی عنوان کرد: اگر انسان به برخی از قرآن مؤمن شود و به برخی از آن کافر باشد به سوی عذاب الهی کشیده می شود و آخرت را به دنیا فروختند که تخفیفی در عذاب آن ها داده نخواهد شد؛ دنیا وآخرت دو بخش از زندگی انسان است و در آن حیات دارد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان باید در دنیا بکارد و در آخرت بردارد و اگر در دنیا چیزی نکارد چیزی در آخرت نخواهد داشت، اگر انسان در دنیا کاری انجام ندهند پاداشی نخواهد داشت، از این رو اگر کسی تمام هم خود را صرف دنیا کند ضرر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: افرادی هم می توانند در هر دو دنیا خوشبخت یا در هر دو دنیا بدبخت باشند، شرط اول کار برای خوشبختی تقویت ایمان است چرا که اگر سست باشد انسان بهشت و جهنم رو باور نمی کند؛ یکی از راه های تقویت ایمان اجتناب از گناه است، گناه ابتدا انسان را دچار شک می کند و در نهایت باور انسان را زیر سؤال می برد./1323/

ارسال نظرات