۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۵۶۶۴۵۹
آیت الله میرباقری:

تسبیحات حضرت زهرا از نمونه‌های ذکر کثیر است

نماینده مجلس خبرگان گفت: وقتی اهل ذکر کثیر شدیم پروردگار عالم و ملائکه ما را به سمت وادی نور و صلوات سیر می‌دهند؛ از نمونه‌های فوق العاده ذکر کثیر، تسبیحات حضرت زهرا(س) است.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری در مراسمی که شامگاه گذشته در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد، درباره خطبه ۲۲۲ نهج البلاغه و کسانی که مصداق این خطبه شریف هستند، گفت: کسانی که مصداق خطبه ۲۲۲ نهج البلاغه هستند در خانه‌های‌شان نور الهی همواره روشن است و صبح و شام ذکر پروردگار را می‌گویند و هیچ معامله و کاری آنها را از ذکر و یاد پروردگار عالم غافل نمی‌کند‌. خداوند متعال در قرآن کریم در مواقف متعددی دستور به ذکر و تسبیح داده و اوقات و آثار آن را نیز تبیین کرده است.

وی افزود: طبق فرمایش خداوند در قرآن کریم اگر می‌خواهید به مقام رضا برسید، جمال کار خداوند را در عالم ببینید، نگاهتان رفعت پیدا کند، کار خدا را در عالم به جای آثار مخلوقات ببینید و به صنع خدا راضی باشید و از حکمت او لذت ببرید، قبل از طلوع خورشید و بعد از آن، در زمان ظهر و بعد از نماز صبح پس از ذکر تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) ذکر لااله‌الاالله وحده‌لا شریک‌له، له‌الملک و له‌الحمد، یحیی‌ و یمیت ویمیت ویحیی، هوحی لایموت بیده‌الخیر وهوعلی‌کل‌شی‌غدیر.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان اظهار داشت: وقتی اهل ذکر کثیر شدیم پروردگار عالم و ملائکه ما را به سمت وادی نور و صلوات سیر می‌دهند. از نمونه‌های فوق العاده ذکر کثیر، تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) است.

وی بیان داشت: مخلوقات دائما در حال حیات و موت هستند مثل درخت که شاخه‌های قدیمی خود را از دست می‌دهد یا انسان که لذات دوران کودکی در او از بین می‌رود و لذات جدید در او رویش پیدا می‌کند.

آیت الله میرباقری ابراز داشت: گاهی انسان در وادی ولایت می‌میرد و در وادی شیطنت زنده می‌شود؛ گاهی بالعکس در وادی شهوات می‌میرد و در وادی ذکر، جان می‌گیرد و متولد می‌شود.

وی افزود: کسانی که از ذکر تجنّب می‌کنند و همه زندگی آنها در وادی غفلت است، از نبی اکرم(ص) که کلمه ذکر است روی‌‌گردانند و از ایشان فاصله می‌گیرند و همواره مراقبند طوری زندگی کنند که رنگ و بویی از ایشان در زندگی‌شان نباشد، این افراد به تعبیر آیات قرآن در جهنم و در نار کبری، نه می‌‌میرند و نه زنده‌اند.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان بیان داشت: خداوند متعال به انبیا دستور داده که متذکر باشید. ذکر فقط اذکار لفظی نیست بلکه انسان باید ایام الله را نیز متذکر شود و برای روزهای بزرگی مانند ظهور، رجعت و قیامت خودسازی کند؛ پروردگار عالم در مقابل برکات اذکار، آثار زیان بار غفلت را نیز به انسان‌ها یادآوری می‌کند.

وی با طرح این سوال که چطور در عالمی که همه چیز برای غفلت آماده است، انسان می‌تواند به ذکر برسد، حقیقت آن را درک کند و اهل ذکر باشد، گفت: ذکر زبانی، فکری، قلبی و نماز همگی ذکر هستند. در آیه شریفه بعد از آیه نور پرودگار متعال جریان نور هدایت خود را در عالم توضیح می‌دهد که خداوند قادر هدایت کننده همه سماواتی‌ها و زمینی‌هاست.

آیت الله میرباقری افزود: جریان هدایت نور الهی که در پرتو آن همه به مقصد می‌رسند و اهل سلوک با آن سیر می‌کنند، این چراغ در چراغدانی تمثل پیدا کرده است؛ این چراغ و نور در خانه‌هایی است که خُلق آنها، خلق و خوی انبیا و اولیای الهی است. اگر ما نیز بر محور ایشان حرکت کنیم، این خانه بزرگتر شده و تبدیل به شهر می‌شود و خداوند متعال اجازه می‌دهد این خانه و شهر رفعت پیدا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این خانه نور، انسان می‌تواند به دور از تاریکی و حجاب، سالک و اهل ذکر شود، در مقام حضور خداوند قرار بگیرد و اسماء الهی را در عالم مشاهده کند. رجالی در این خانه‌ها راه پیدا می‌کنند که با تمام وجود دائما مشغول تسبیح و یاد خدا هستند، آن هم نه تنها زبانی، بلکه در تمامی شئونات و اعمال./969/پ202/ب1

ارسال نظرات