۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۵۶۶۶۱۳
آیت الله مصباح:

حب دنیا مانع حرکت تکاملی و سعادت ابدی انسان است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) حب دنیا را از موانع حرکت تکاملی و سعادت ابدی انسان دانست و گفت: روح آیات قرآن کریم در مقام مقایسه دنیا و آخرت این است که دنیا از جهات متعددی مرجوح است و اگر انسان دلبسته آن شود ضرر می کند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، حب دنیا را از موانع حرکت تکاملی و سعادت ابدی انسان دانست و گفت: روح آیات قرآن کریم در مقام مقایسه دنیا و آخرت این است که دنیا از جهات متعددی مرجوح است و اگر انسان دلبسته آن شود ضرر می کند.

وی افزود: کسانی که تهذیب نفس کرده و دستورات قرآن و اهل بیت(ع) را اجرایی می کنند می توانند هوای نفس خود را کنترل کنند، یکی از ویژگی های دنیا وجود حسادت ها برای برخورداری برخی از نعمت ها است که چنین مسأله ای در بهشت و قیامت وجود ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بالاترین لذت مؤمن این است آنگونه خداوند متعال می خواهد، باشد، اظهار داشت: لذتی که مؤمنان از این حالت می برند از هر لذتی بالاتر است و به خواسته الهی کاملا رضایت دارند.

وی ادامه داد: مطالبی درباره دنیا و آخرت در نهج البلاغه وجود دارد که شاید در جای دیگر پیدا نشود، بخشی از فرمایشات امام علی(ع) در نهج البلاغه تببین بی ارزشی دنیا است، امیرمؤمنان می فرماید مردم نسبت به دنیا دو دسته هستند که برخی حقیقت و ارزش دنیا را شناخته اند اما عده ای دلباخته دنیا هستند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در برخی روایات این دنیا مانند سرزمین بی آب و علفی است که انسان باید از آن به سرزمین سبز و خوش و آب هوایی که قیامت نام دارد کوچ کند، ابراز داشت: این مثل برای کسانی است که دنیا را به خوبی شناخته اند اما عده ای نیز قیامت را به جایی تبدیل می کنند که از نعمت ها محروم می شوند و سفر به قیامت برای آن ها مطلوب نیست.

وی عنوان کرد: انسان باید خود را بیازماید که از نزدیک شدن به آخرت خوشحال می شود یا اینکه آن را بلا می داند؟ اگر انسان رسیدن به آخرت را دوست می دارد و آن را مطلوب می داند و هرچه سبب نزدیکی شود خوشحال می شود جزو دسته اول خواهد بود اما اگر از رسیدن به آخرت ناراحت شوند وارد دسته دوم خواهند شد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان می فرماید انس من با مرگ بیش از انس شیرخوار به شیر مادر است، سر انس این است که ایشان می دانند در قیامت چه خبر است و دنیا ارزشی ندارد./1323/

ارسال نظرات