۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۵۶۷۰۹۱
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی:

حیا به هنگام دفاع از حق جایز نیست

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: افشای دزدی‌ها و اختلاس در جامعه امروز نشان می‌دهد که هنوز آزادگانی هستند که باوجود پرداخت هزینه‌های گزاف حق را فریاد زده و از حق دفاع می‌کنند.
رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی امروز در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، یکی از شاخصه‌های جامعه قرآنی و مؤمنان را حیا عنوان کرد، گفت: در آیه 53 سوره احزاب به حیای پیامبر اسلام(ص) اشاره‌شده است.

وی افزود: منظور از حیا، حیا در تمامی عرصه‌ها است و حیا تنها در حوزه روابط زن و مرد و محرم و نامحرم خلاصه نمی‌شود بلکه مؤمن در همه عرصه باید حیا داشته و بالاترین مرتبه حیا، حیای از خداوند است که مؤمن خداوند را شاهد اعمال خود دانسته و تن خود را به گناه آلوده نمی کند.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این که در روایت ها از حیا به‌عنوان تمام دین یاد می‌شود، تصریح کرد: اگر در جامعه حیا از بین رفته و یا کمرنگ شود در نبود حیا حرمت ها می‌شکند و مردم نسبت به آموزه‌های دین بی‌توجه می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی دلیل زیادشدن اختلاس، فسادهای مالی و اخلاقی را کمرنگ شدن حیا در جامعه عنوان کرد و گفت: حیا موجب امانت‌داری و تقوا می‌شود و در نبود حیا است که تمامی ارزش‌های اخلاقی اهمیت خود را ازدست‌داده و بی‌ارزش می‌شود.

وی افزود: زنان باحیا و باتقوا با پوشش کامل و حجاب کامل حق‌الناس را رعایت کرده و بی‌حجابی را حق‌الناس می‌دانند درحالی‌که زنان بی‌حیا با پوشش و نوع لباس خود موجب تحریک دیگران می‌شوند.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که متأسفانه بعضی از تولیدکنندگان با تولید لباس‌های غربی مروج بی‌حیایی در جامعه هستند، خاطرنشان کرد: تولیدکننده مسلمان پوشش متشابه به غرب را تولید نمی‌کند بلکه حیا و ارزش‌های اسلامی را  معیار کار خود قرار داده و با عمل به دستورات اسلام رزق خود را حلال می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی با بیان این که حیا در بعضی از موارد پسندیده بوده و نشانه عقل است و در بعضی از موارد ناپسند و نشانه جهل آدمی است، ادامه داد: مؤمن در مقام دفاع از حق نباید حیا داشته باشد و باید از حق و مظلوم حمایت کند و نمی‌تواند به بهانه حیا کردن از دفاع از مظلوم و دفاع ازحق شانه خالی کند.

وی با تأکید بر این‌که حیا برای همگان امری خوب و پسندیده است، اما برای زن خوب‌تر است، اظهار کرد: بر اساس روایتی حیا نمک وجودی بانوان است.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که حیا کردن در زمان اکرام مهمان درست نیست، افزود: یکی از مواردی که حیا کردن به هنگام انجام آن جایز نیست، پرسش از علما است و در روایت‌ها بیان‌شده که به هنگام پرسش از علما حیا نیاز نیست و فرد باید سؤالات دینی خود را با علما مطرح کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی با تأکید بر این که دارا بودن حیا در کسب‌وکار موجب حلال شدن درآمد می‌شود، گفت: امروزه بسیاری از جوانان دارای مدارک تحصیلی بالایی هستند و باید توجه داشت که کسب علم واجب است اما انجام کارهای مختلف نباید به علت دارا بودن مدرک تحصیلی بالا برای جوان کسر شأن و نوعی بی‌حیایی تلقی شود؛ جوان باید بداند که اشتغال به مکاسب حلال بی‌حیایی نیست هرچند که ازنظر جامعه این مشاغل بی‌ارزش تلقی شود.

وی ادامه داد: دولت توان استخدام همگان را نداشته و اگر همه بخواهند منتظر استخدام دولت باشد قطعاً بیکار خواهند ماند بنابراین باید جوانان زمینه کسب حلال را برای خود فراهم کنند؛ چراکه اشتغال در هر عرصه‌ای موجب افتخار و سربلندی است.

وی با اشاره به این که دولتمردان باید از شهید رجایی و شهید بهشتی در اداره امور کشور الگوبرداری کنند، تصریح کرد: مردم در گذشته به شهید رجایی و شهید بهشتی به‌عنوان افرادی مؤمن نگاه می‌کردند و به معنویت و ساده‌‌زیستی این افراد اعتقاد داشتند به همین علت نسبت به کار آن‌ها رضایت داشتند؛ بنابراین اگر دولتمردان به این شکل عمل کنند مردم باوجود سختی معیشت به دلیل ساده زیستی و توجه به معنویت از عملکرد آن‌ها احساس رضایت خواهند کرد.

وی مهم‌ترین رسالت مبلغان را هشدار دادن به مسؤولان نسبت به زیر پا گذاشتن حق عنوان کرد و یادآور شد: افشای دزدی‌ها و اختلاس در جامعه امروز نشان می‌دهد که هنوز آزادگانی هستند که با وجود پرداخت هزینه‌های گزاف حق را فریاد زده و از حق دفاع می‌کنند./968/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات