۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۶۷۶۵۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

چكيده كارهاي انسان حكيم شكر خدا است

دبير جامعه روحانيت كاشان از حكمت به عنوان شكر خدا نام برد و گفت: نتيجه حكمت شكر خدا است و چكيده همه كارهاي انسان حكيم شكر خدا است.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل جمعه شب درمحفل انس با قرآن مسجد باب الحواج، در تفسير آيه 12 سوره لقمان گفت: لقمان يكي از شخصيت هاي بزرگ تاريخ است كه با وجود اينكه پيامبر نبوده اما خداوند از ايشان تعريف مي‌كند و يكي از سوره هاي قرآن را به نام لقمان قرار داده است.

وي با اشاره به اينكه در آيه نخست اين سوره خداوند مي فرمايد، ما به لقمان حكمت داديم و در آيات ديگر مي فرمايد اگر ما به يك نفر حكمت داديم در واقع خير كثير داديم، گفت: واژه حكمت از ريشه حكمه و كلمه محكم نيز از اين واژه است و يكي از صفات قرآن و يكي از صفات خداوند نيز حكيم است.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: حكمت به اين معني است كه هرچيزي درجاي خودش نه كم و نه زياد باشد و هرچيزي كه به اندازه درجاي خودش باشد از واژه حكمت استفاده مي شود.

وي ادامه داد: اگر گفته مي شود قرآن كلام حكيمي است به اين معني است كه تمامي حروف و كلمات قرآن در جاي خودش قرار دارد و يك كلمه در قرآن اضافه و يا كم نيست و همه چيز درجاي خودش قرار دارد و تاكنون كسي نتوانسته به قرآن كوچكترين اشكالي بگيرد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انسان حكيم به كسي گفته مي شود كه همه كارهاي او درجاي خودش انجام مي شود و از روي قائده و اسلوب است و هيچ گونه كار اضافه و بيهوده اي را انجام نمي دهد و انسان محكمي است.

دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: خداوند در اين آيه مي فرمايد، ‹‹وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ›› ما به لقمان حكمت داديم و از او خواستيم شكر خدا را انجام دهد، در نتيجه حكمت شكر خدا است و چكيده همه كارهاي انسان حكيم شكر خدا است، ‹‹وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ›› هرانساني خدا را شكر را انجام دهد سودي براي خدا ندارد بلكه به نفع خود انسان است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در ادامه مي فرمايد، ‹‹وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ›› هركسي به جاي شكر كفران نعمت كند بداند كه خداوند بي نياز است و با كفر به خدا به خدا نمي تواند ضرر برساند.

وي در ادامه به موعظه هاي لقمان به فرزندش در اين سوره اشاره كرد و افزود: موعظه و نصيحت كار خوبي است اما در جامعه امروز و فيلم ها و سريال هايي تهيه مي شود كه نصيحت را به عنوان كاري منفور معرفي مي كند و يكي از بزرگترين ضعف خانواده هاي امروزي اين است كه بين فرزندان و پدر و مادر گفت‌وگو وجود ندارد و هركدام در فضاهاي مجازي و در عالم فضاي مجازي سير مي كنند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: لقمان در نخستين نصيحت خود از فرزندش مي خواهد تا شرك به خدا نداشته باشد و عمل صالح انجام دهد چرا كه عمل صالح انسان حتي اگر به اندازه يك ذره ريزي دركوه ها و سخره ها و يا در آسمانها و زمين باشد خداوند آن را دريافت مي‌كند و هيچ چيزي از محضر الهي پنهان نمي ماند./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات