۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۶۷۹۷۴

واکنش مردم عراق نسبت به آتش سوزی انبار صندوق‌های رای/ دعوت برای تشکیل جلسه فوق العاده پارلمان

آتش سوزی در انبارهای صندوق‌های رای گیری انتخابات پارلمانی اخیر عراق با وکنش‌های مختلف سیاستمداران و نهادهای ذیربط عراقی مواجه شد.
آتش سوی در عراق

سرتیپ "کاظم سلمان بوهان" مدیر کل واحد دفاع شهری عراق بعد از آتش سوزی روز یکشنبه در محل انبارهای نگهداری صندوقهای رای گیری انتخابات پارلمانی اخیر این کشور در منطقه الرصافه بغداد گفت: همه انبارهای حاوی برگه‌های رای گیری محافظت شده و آتش به آن نرسیده است.

وی افزود: آتش سوزی در سه انبار حاوی دستگاههای رای گیری و اسناد از مجموع شش انبار روی داد و تیم دفاع شهری توانست همه صندوقها را از انبار خارج کند و عملیات خاموش کردن آتش با حضور فرماندهان ارشد امنیتی و پرسنل کمیسیون عالی انتخابات عراق صورت گرفت.

درپی مهار آتش، وزیر کشور عراق اعلام کرد که تحقیقات درباره علل آتش سوزی آغاز شده است.

قاسم الاعرجی افزود: اوضاع تحت کنترل است و تحقیقات آغاز شده و تایید میکنیم که هیچ یک از صندوق‌ها نسوخته است.

در همین حال، فرماندهی عملیات بغداد نیز با صدور بیانیهای به تشریح وقوع آتش سوزی و تلاش دستگاههای ذیربط برای خاموش کردن آن اشاره کرد و در عین حال افزود: مسئولیت نیروهای امنیتی محدود به حفاظت از دیوارهای خارجی انبارهای کمیسیون عالی انتخابات بوده است و در داخل انبارها هیچ کاری نداشته است و کارهای داخل انبار در حیطه اختیارات کمیسیون انتخابات بوده است.

* کمیسیون امنیت پارلمان: آتش سوزی عمدی بود

رئیس کمیسیون امنیت پارلمان عراق گفت که آتش سوزی در انبارهای کمیسیون انتخابات در منطقه الرصافه شهر بغداد عمدی بود.

حاکم الزاملی در سخنانی مطبوعاتی گفت: زیان وارده به صندوق‌ها و دستگاههای رای گیری زیاد است.

وی افزود: کسی آتش سوزی را به پا کرده است و این امر بر کشور تاثیر خواهد گذاشت و آن را وارد بحران خواهد کرد.

* بیانیه کمیسیون انتخابات درباره آتش سوزی

رئیس شورای کمیسیون عالی انتخابات عراق در بیانیه خود در خصوص آتش سوزی در انبارهای صندوق های رای گیری گفت: آتش سوزی مهار شد و به صندوق های رای گیری و برگه های رای گیری سرایت نکرد.

معن الهیتاوی افزود: آتش سوزی همه دستگاههای تسریع در اعلام نتایج و همه دستگاههای تایید الکترونی دفتر انتخابات بغداد را در بر گرفت.

وی تصریح کرد: تحقیقات دستگاههای امنیتی برای روشن شدن ابهامات حادثه در جریان است. آتش سوزی تاثیری در نتایج انتخابات ندارد زیرا ما نسخههای پشتیبان از پوشههای نتایج در دفتر ملی و دفتر انتخابات در بغداد داریم و علاوه بر آن برگه‌های رای گیری صندوقها نیز وجود دارد.

الهیتاوی گفت: کمیسیون انتخابات امروز از همه طرفها مورد حمله قرار گرفته است تا آن را از عملکرد دموکراتیک خود براساس قانون و قانون اساسی باز دارد.

وی از "همه نهادهای قانونی عراق شامل پارلمان و دولت و دستگاه قضایی و ریاست جمهوری و سران فراکسیون‌های سیاسی خواست تا مسئولیت تاریخ خود را در حفظ برآیند فرایند انتخاباتی ایفا کنند و از همه پرسنل کمیسیون انتخابات و دفاتر استانها و اداره و بخش‌های دفتر ملی از جمله اعضای شورای کمیسیون انتخابات محافظت کنند".

* واکنش جریان صدر به آتش سوزی صندوقها

سخنگوی جریان صدر در عراق هدف از "آتش زدن صندوقهای رای گیری را لغو انتخابات یا از بین بردن آرای رای دهندگان" دانست.

* درخواست النجیفی از العبادی درباره آتش سوزی

اسامه النجیفی رئیس ائتلاف القرار العراقی در بیانیه ای از حیدر العبادی نخست وزیر عراق خواست تا موضوع تحقیق درخصوص آتش سوزی صندوق‌های رای گیری را به وظایف کمیته عالی وزارتی اضافه کند که برای رسیدگی به تخلف در انتخابات تشکیل شده است.

وی در بیانیه ائتلاف القرار العراقی، آتش سوزی را "اقدام خطرناک دانست که باید با آن مقابله و تبعاتش را مهار کرد".

این بیانیه همچنین خواهان اعلام نتایج تحقیقات در سریعترین زمان ممکن برای آگاهی مردم و سد کردن راه کسانی شد که اوضاع را برهم می زنند و منافع عراق برای آنها اهمیتی ندارد و هرکاری برای منافع خود می کنند.

النجیفی همچنین خواهان اتخاذ همه تدابیر لازم برای تضمین سلامت صندوق های رای گیری در استانهای عراق شد.

* درخواست ائتلاف نیروهای عراقی از العبادی درباره انتخابات

ائتلاف نیروهای عراقی از حیدر العبادی خواست تا جلوی شکست خوردگان در انتخابات را برای برهم زدن اوضاع و مصادره خواست و اراده رای دهندگان بگیرد.

این ائتلاف خواستار صدور دستور به فرماندهان پلیس در استانها برای محافظت از دفاتر کمیسیون و انبارهای حاوی صندوق های رای گیری شد.

این ائتلاف افزود: برخی می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند. سر نخهای توطئه علیه روند سیاسی عراق پیدا و ثابت شده است که چه کسی می خواهد عراق را وارد خلاء در قوه مقننه کرده و دولتی فوق العاده تشکیل دهد زیرا تلاشهای آنها برای ربودن دولت منتخب عراق شکست خورده است.

* الجبوری: خواهان برگزاری دوباره انتخابات هستیم

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق خواستار "برگزاری دوباره انتخابات و پیگرد طرفهایی شد که در تقلب و تخریب دست داشتند".

وی تصریح کرد: آتش سوزی انبار صندوق‌های رای گیری در منطقه الرصافه عمدی و طرح ریزی شده بود.

* درخواست کمیته حقیقت یاب پارلمان برای نشست فوق العاده

حمدیه الحسینی عضو کمیته حقیقت یاب پارلمان عراق در خصوص نتایج انتخابات اخیر پارلمانی از پارلمان خواست تا امروز دوشنبه جلسه‌ای فوق العاده برای بررسی حادثه آتش سوزی در انبارهای صندوقهای رای گیری تشکیل شود.

وی افزود: این حادثه عمدی و برای پنهان کردن نشانه‌های تقلب در انتخابات بود.

الحسینی گفت: این حادثه بسیار خطرناک است و باید نتایج آن به سرعت بررسی شود.

وی گفت: اهمیت دارد که پارلمان اقدامی سریع برای این حادثه با برگزاری جلسه‌ای فوق العاده داشته باشد و تصمیماتی فوری بگیرد./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات