۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۶۹۳۸۶
سرمقاله؛

این حق خوزستان نیست

ما هیچ وقت دین خود را به خوزستانی ها ادا نكردیم. خوزستانی ها در هشت سال دفاع مقدس خط مقدم مبارزه با رژیم صدام بودند و در سال های بعد از دفاع مقدس هم نصیب چندانی از آبادانی كشور نداشتند.
آب و هوای خوزستان

به گزارش خبرگزاری رسا، ما هیچ وقت دین خود را به خوزستانی ها ادا نكردیم. خوزستانی ها در هشت سال دفاع مقدس خط مقدم مبارزه با رژیم صدام بودند و در سال های بعد از دفاع مقدس هم نصیب چندانی از آبادانی كشور نداشتند.

این روزها خوزستانی ها بخصوص شهرهای آبادان و خرمشهر بیش از گذشته به دلیل اضافه شدن مشكل «آب» به انبوه مشكلات شان تحت فشار قرار گرفته اند. بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی طی چند روز آینده هوای این استان به حدود 46 درجه سانتی گراد می رسد و در این شرایط خوزستانی هایی كه در چند سال گذشته هوا نداشتند حالا آب هم ندارند.

در بسیاری از مناطق مانند آبادان و خرمشهر آب لوله كشی علاوه بر آنكه گل آلود و به قول یكی از اهالی آبادان پرلجن است، شور هم هست. یعنی این آب حتی به كار دوش گرفتن در این هوای گرم و آلوده هم نمی آید. در این شرایط مردم آب شرب خود را به ناچار به صورت دبه ای و از مغازه هایی كه آب تسویه شده می فروشند تهیه می كنند كه قیمت این دبه ها هم وارد بازار سیاه شده و در یك هفته گذشته از دبه ای هزار تومان تا 1800 تومان در روزهای اخیر رسیده است. قیمتی كه برای بسیاری از اهالی این شهرها گران است و برخی حتی امكان تهیه همین آب را هم ندارند.

این گونه به نظر می رسد كه مشكلات آب و هوای خوزستانی ها بیش از آنكه علت های خارجی داشته باشد، ریشه در سوء مدیریت و ناكارآمدی مدیران اجرایی دارد. در كنار آب و تشنه بودن از عجایب روزگار است كه نمونه آن را حتی در دورافتاده ترین كشورهای آفریقایی كه دولت در آنجا مفهومی ندارد نیز نمی توان یافت.

مردم خوزستان امروز صبورانه در انتظار حل مشكل خود نشسته و صدای اعتراض خود را نجیبانه به گوش مسئولان رسانده اند. در این میان وظیفه مسئولان نه نگاهی از سر ترحم بلكه تلاش برای حل این مشكل است. عجیب است كه آقای دكتر روحانی به جای سفر به خوزستان و دستورات اجرایی فوری برای حل مشكل آب مردم این استان ترجیح داده اند به توچال گردی بروند و تله كابین سوار شوند.

بسیاری از وزرای كابینه، تحصیلكرده كشورهای غربی اند و هر از چندگاهی در نوشته ها و حرف هایشان متكبرانه قانونمداری و مالیات دادن غربی ها را به رخ مردم می كشند اما اگر انصافی وجود داشت كسی می پرسید در كدام كشور غربی یا عربی یا حتی آفریقایی دنیا كه طبیعتا محروم ترین مردمان دنیا هستند وقتی مردم یك استان با مشكل آب آشامیدنی مواجهند و آب خوردن ندارند، رئیس جمهور و هیئت همراهش اینگونه برای خود برنامه تفریحی هماهنگ می كنند یا حتی نمایندگان مجلسش به تعطیلات می روند؟

نمایندگانی كه برای به تلویزیون نیامدن فوتبالیست اسپانیایی زمین و زمان را به هم می دوزند و برای ورود خانواده ها به ورزشگاه نامه نگاری كرده و دهها مصاحبه می كنند در كجای بحران آب خوزستان ایستاده اند؟

مدل پیگیری برخی نمایندگان كلیدی مجلس و اولویت بندی آنها به گونه ای است كه مخاطب خیال می كند اینها نماینده كشور دیگری به جز ایران هستند چه آنكه مشكلات اساسی مردم همچون مشكلات مردم قهرمان خوزستان جایی در موضع گیری های آنها ندارد و برعكس موضوعاتی را پیگیری می كنند كه در نظرسنجی ها در اولویت های پایین مردم است.

مشكل آب خوزستانی ها حل شدنی است اگر دولتمردان اراده و انگیزه ای برای آن داشته باشند. آنچه سبب این مشكل شده سوءمدیریت و نبود تدبیر است. خوزستانی ها به اندازه یك تاریخ گردن ایران حق دارند. این آب و این هوا حق آنها نیست./۹۶۹/د102/ب1

منبع: رسالت

ارسال نظرات