۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۵۶۹۵۵۶
یادداشت؛

دون کیشوت ها در برابر عدالت!

چرا در میان قوا و ارگان‌های انقلابی، قوه قضائیه بیش از دیگران آماج هجمه‌ها و انتقادات غیرمنصفانه قرار دارد؟
قوه قضاییه

به گزارش خبرگزاری رسا، هفته قوه قضائیه که به مناسبت شهادت دکتر بهشتی، اولین سکان‌دار این رکن انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده، فرصتی است تا به جایگاه، کارکرد و نقش این نهاد برجسته در خدمت‌رسانی به جامعه و پیشبرد اهداف کلان کشور پرداخته شود. دستگاه قضا یکی از مظاهر اصلی اقتدار نظام اسلامی است که مانع نضج و رشد بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها شده و نقش مؤثری در کارآمدی نظام داشته است؛ ازاین‌رو در نظام جمهوری اسلامی از جایگاه و نقش ویژه‌ای برخوردار است.

افزون بر اختصاص 19 اصل از اصول قانون اساسی به این قوه، در مقدمه قانون اساسی، کارکرد دستگاه قضا در پاسداری از حقوق مردم حیاتی قلمداد و در مورد رسالت این قوه آمده است: «مسئله قضا در رابطه با پاسداری از حقوق مردم در خط حرکت اسلامی، به‌منظور پیشگیری از انحرافات موضعی در درون امت اسلامی امری است حیاتی، ازاین‌رو ایجاد سیستم قضایی بر پایه عدل اسلامی و متشکل از قضات عادل و آشنا به ضوابط دقیق دینی پیش‌بینی‌شده است.»

شکی نیست که حرکت در مدار حساسیت‌های بنیادی انقلاب ایجاب می‌کند تمام دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی به سهم خود بر افراد و جریان‌های مزاحم و معاند، نظارت و برخوردهای لازم را داشته باشند و از این طریق، در پاسداشت حقوق مردم بکوشند اما در میان قوا و ارگان‌های انقلابی، قوه قضائیه بیش از دیگران، آماج هجمه‌ها و انتقادات غیرمنصفانه قرار دارد.

بخشی از این نقدها ناظر به وظایف ذاتی این قوه و عدم رضایت یکی از طرفین دعوا و بخشی دیگر به کمبودها و نتایج آن مانند اطاله دادرسی بازمی‌گردد. همان‌گونه که ریاست محترم قوه قضائیه در مصاحبه اخیر تلویزیونی اشاره داشتند، انبوه پرونده‌های قضایی سر ریز شده به این قوه که بار سنگینی را بر دوش مسئولین دستگاه قضا قرار می‌دهد، بعضاً ناشی از کم‌کاری‌های دستگاه‌ها و مقامات ذی‌ربط آن‌هاست.

مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی که براثر تحریم‌ها و به‌ویژه به دلیل برخی از سیاست‌های غلط اقتصادی در این مدت بروز و ظهور بیشتری داشته نیز زمینه را برای بروز تخلفات و جرائم در ابعاد مختلف فراهم کرده است و تبعات آن بیش از هر دستگاه دیگری بر قوه قضائیه سنگینی می‌کند. اما بخش مهمی از هجمه‌ها به دلیل نقش محوری و کلیدی دستگاه قضا در مقابله با دانه‌درشت‌ها، یقه‌سفیدها، رانت‌خواران و مفسدان اقتصادی است که این دست از جرائم کلان، طبعاً با شبکه‌ای از صاحبان قدرت و ثروت مرتبط بوده و منافع و حقوق عمومی را مورد تهدید قرار می‌دهند.

بنابراین، آنچه از شانتاژهای رسانه‌ای در داخل و خارج کشور علیه قوه قضائیه در جریان است و به ویترین معاندان در خصومت با کلیت انقلاب اسلامی تبدیل‌شده، نه به خاطر ضعف‌ها و مشکلات تحمیلی به این قوه، بلکه به دلیل محاسن و نقاط قوت آن صورت می‌گیرد.

عده‌ای خائن و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، جماعتی جاهل، شبهه‌ها و اخبار جعلی که توسط امپراتوری نظام سلطه به‌منظور تخریب قوه قضائیه مطرح می‌شود را بدون تحقیق سردست می‌گیرند، در تریبون‌ها مواضع دیکته شده را تکرار و درنتیجه پازل دشمن برای بازی با آبروی یکی از ستون‌های انقلاب را تکمیل می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، مهم‌ترین دلیل برای حملات ناجوانمردانه‌ای که در سال‌های اخیر علیه دستگاه قضا صورت گرفته، برخورد مجاهدانه و به دور از تعارفات سیاسی این قوه علیه مفسدین دانه‌درشت اقتصادی و سیاسی امنیتی و رویارویی با آن‌هاست.

هرچند این حملات و تخریب‌ها علیه قوه قضاییه تازگی ندارد و از اوایل انقلاب جماعتی رسوا به بهانه‌های واهی با خط گرفتن از رسانه‌های بیگانه درصدد ضربه زدن به این قوه بوده‌اند اما هجمه‌های گوناگون با اشکال و ترفندهای مختلف علیه قوه قضاییه بیانگر آن است که این قوه در صراط مستقیمی که آیت‌الله بهشتی‌ها برای آن ترسیم کرده‌اند قرار دارد و علیرغم همه ناهمواری‌ها، محکم و استوار در این مسیر روبه‌جلو حرکت می‌کند.

این در حالی است که شناخت جنس هجمه‌ها و انتقادات به دستگاه قضا مشکل نیست. هر انتقاد و نظری اساساً باید با نیت اصلاح و سازندگی صورت گیرد، حال‌آنکه خارج نشینان و ایادی داخلی آن‌ها، قوه قضائیه را به نیابت از جوهره انقلاب اسلامی تخریب می‌کنند. استقامت و پایداری بر ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی و حقوقی که شاکله آن‌ها از آموزه‌های وحیانی است، از وظایف این نهاد انقلابی به شمار می‌آید و این ساحتی است که نظام سلطه برای تعارض با آن، برنامه‌های متنوع و شومی را در سر می‌پرورانند، چراکه هیچ کشور و نظامی در دنیا را نمی‌توان آدرس داد که به‌اندازه جمهوری اسلامی برای حقوق بشر برآمده از ارزش‌های الهی، شأن و جایگاهی این‌چنین قائل باشد.

انتصاب گزارشگر ویژه حقوق بشر با مأموریت‌های از پیش تعیین‌شده و بهانه‌جویی‌ها و تحریم‌های حقوق بشری که در این سال‌ها به جمهوری اسلامی تحمیل‌شده، از توطئه دشمنان برای زدودن صبغه اسلامی از قوانین جاری کشور نشان دارد.  از طرفی، تحرکات مشکوک و هم‌آوایی برخی علیه قوه قضائیه که از قضا در مقطعی صاحب مسئولیت‌های مهم کشوری نیز بوده‌اند را می‌توان در چارچوب جنگ روانی دشمن و در راستای ناامید کردن جامعه از آینده تفسیر کرد.

پاسخگو کردن مسئولین به جامعه و افکار عمومی، وظیفه دستگاه قضاست و کسانی که زمانی صاحب‌منصب بوده‌اند، حق ندارند جای شاکی و متهم را عوض کرده و با نادیده گرفتن تلاش‌های بی‌شائبه قوه قضائیه در استیفای حقوق تضییع‌شده، از زیر بار پاسخگویی طفره بروند. ندانم‌کاری‌ها و نمایش‌های دون کیشوتی این گروه معدود موجب شده تا شبکه‌های اجتماعی ضدانقلاب معلوم‌الحال با صید ماهی از آب گل‌آلودی که عده‌ای به‌ظاهر خودی آن را ایجاد کرده‌اند، تا توانسته‌اند به این قوه تاخته و انواع و اقسام تهمت‌ها را علیه این مجموعه انقلابی وارد کرده‌اند اما باید توجه داشت که در پس این تخریب‌ها دست‌های پنهانی برای اهداف خاص قرار دارند و هدف نهایی از این جنگ رسانه‌ای، عبارت است از ناامید کردن مردم نسبت به نظام، قرار دادن آن‌ها در مقابل حاکمیت و تشویش اذهان عمومی.

و بالاخره اینکه قوه قضاییه نشان داده در مقابل فشارها، تهدیدات و باج‌خواهی‌ها هیچ‌گاه از اقدام و عمل انقلابی خود عقب‌نشینی نکرده و به همین دلیل است که هرگاه شمشیر خود را برای مقابله با قانون‌شکنان تیزتر و بران تر نموده، با حجم بیشتری از حملات بیگانگان و پادوهای داخلی آن‌ها مواجه شده است. بااین‌حال، قوه قضاییه ثابت کرده که در برابر این فشارها تسلیم نمی‌شود و برای تحقق آرمان عدالت‌خواهی مصمم است مأموریت خود در ریشه‌کن کردن فساد را بااقتدار به سرانجام برساند./۹۶۹/د102/ب1

منبع: حمایت

ارسال نظرات