۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۵۷۰۲۱۶
آیت الله مهدوی:

تکبر مانع شنیدن موعظه می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: تکبر ضربات بسیار زیادی به انسان می زند و مانع شنیدن حرف حق و موعظه اطرافیان می شود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: جنیان مسلمان تمامشان شیعه هستند و از این جهت فریبی که برخی انسان ها خورده اند را نخورده اند.

وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه پنجاهم که می فرماید«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلا» را تلاوت کرد و افزود: هنگامی که ملائکه و شیطان امر به سجده کردن در برابر حضرت آدم(ع) شدند، شیطان سجده نکرد و از امر پروردگارش سرپیچی نمود و او از اجنه بود، آیا شیطان و ذریه اش را ولیّ خود قرار می دهید درحالیکه عدو و دشمن شما هستند و شیطان برای ظالمان بد بدلی است که به جای خدا گرفته اند.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: در این آیه شیطان از ملائکه استثنا شده است و این استثنا منقطع است به این معنا که شیطان از جنس جن بود ولی در میان ملائکه رفت و آمد داشت، ملائکه فقط دارای عقل هستند و اطلاع نداشتند که شیطان از نوع آن ها نیست و نفس و عقل را باهم دارد و می تواند از دستور خداوند سرپیچی کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: جن و انسان هر دو عقل و نفس را باهم دارند و عده ای مطیع خداوند هستند و عده ای دیگر نافرمانی می کنند و کافر هستند ولی جنیان مسلمان تمامشان شیعه هستند و از این جهت فریبی که برخی انسان ها خورده اند را نخورده اند.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: خلقت ملائکه و شیطان زودتر از انسان بوده است و چندهزارسال نیز عبادت خداوند را کرده بودند، نکته دیگر آیه این است که شیطان یکی نیست و ذریه ای دارد که رصد ما را می کشند و با زاییده شدن هر انسان یک شیطان هم زاییده می شود ولی با مرگ ما آنها نمی میرند و تا وقت معلوم زنده هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ابلیس در هنگام طلوع و غروب خورشید تمام ذریه اش را برای حمله به انسان ها بسیج می کند و در این زمان معمولاً یک حالت مستی در مردم هست و گویی همه مشغول دنیای خویش هستند و کم می شود که افراد آماده برای خواندن نماز بشوند، در مذمت خواب بین الطلوعین گفته شده است کسی که در بین الطلوعین می خوابد شیطان بین دو پایش را باز کرده و روی صورتش ادرار می کند.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: شیطان پرستی و این بدبختی که دشمن خود را ولیّ خود قرار می دهند از شهوت آن ها سرچشمه می گیرد و به دنبال کسی هستند که به آن ها اجازه شهوترانی بدهد.

وی در پایان گفت: نکته اساسی آیه این است که علت سجده نکردن شیطان در برابر حضرت آدم(ع) تکبر او بود، تکبر ضربات بسیار زیادی به انسان می زند و مانع شنیدن حرف حق و موعظه اطرافیان می شود، این را هم باید بدانیم که تکبر بیشتر در بین هم نوع خود انسان و کسانی که باهم در یک رشته و یک مسیر هستند وجود دارد./867/پ203/ب1

ارسال نظرات