۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۵۷۰۷۳۵
در گفت وگو با کارشناس مهدوی بررسی شد؛

نقش زنان در نزدیک شدن به ظهور

امام زمان(عج) به دلیل عدم آمادگی جامعه، در پس پرده غیبت اند و همین عدم آمادگی، ائمه(ع) را یکی پس از دیگری به مسلخ شهادت کشاند؛ بی تردید یک زن و مادر می تواند نقشی بی بدیل در ایجاد این آمادگی داشته باشد.
ترتیل خوانی بانوان در حرم کریمه اهل بیت

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد صرفی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به جایگاه و نقش زنان در تعالی جامع اسلامی اظهار کرد: در روایت از معصوم(ع)‌ آمده است: «رحم الله امرءاً عرف قدر نفسه» (خداوند رحمت کند، زنی که را که قدر و جایگاه خود را می داند)؛ بر اساس این روایت یک زن مسلمان در وهله اول باید جایگاه انسانی خود را بشناسد و این رویکرد تعریضی به عرب جاهلی است که زن را انسان نمی دانست..

وی ادامه داد: زن مسلمان باید در گام دوم رویکرد زن بودن خود را بشناسد و این نگاه تعریضی به جامعه غربی امروز است که زن را ابزار تلقی می کند. زن مسلمان پس از این شناخت می تواند به تربیت نسل منتظر مبادرت کند.

شاه کلید سلامت خانواده

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت نخستین نقش زن مسلمان برای تربیت نسل منتظر را تشکیل یک خانواده پاک دانست و گفت: کلید سالم بودن خانواده در دستان مادر است و مادر می تواند با عفت، حیا و پاکدامنی خود، نقش تاثیرگذاری در تربیت فرزندان داشته باشد، فرزندانی که در برابر هجمه های مختلف، دچار افتادگی و تزلزل نشوند؛ چنانکه در آیات قرآن آمده است: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ؛ همان گونه كه مأمور شده اى، استوار باش».

وی تاکید کرد: در روایات آمده است: «اَفضَلُ الاَعمال آُمَّتی اِنتظارالفَرَج»، یعنی انتظار فرج یک عمل است که برای رسیدن به آن باید استقامت داشت. برخی انتظار فرج را منفی معنا کرده اند و معتقدند جامعه باید مملو از تباهی و گناه شود تا حضرت حجت(عج) ظهور کنند، ‌همچنین برخی عدم زمینه سازی را علت ظهور نکردن امام عصر(عج) می دانند که در اینجا مقصود کسانی است که تنها به دعا کردن مشغول بوده و عملی انجام نمی دهند، در حالی که انتظار پویا و جامع دارای حرکت و عمل است و مادر باید فرزندانی مسئولیت پذیر و با استقامت تربیت کند تا زمینه سازی ظهور را فراهم کنند.

صرفی با بیان اینکه جامعه کنونی ما، آمادگی حضور و یاری امام زمان زمان (عج) را ندارد، گفت: امام زمان (عج) به دلیل عدم آمادگی جامعه، در پس پرده غیبت اند و همین عدم آمادگی، ائمه (ع) را یکی پس از دیگری به مسلخ شهادت کشاند و اگر این آمادگی فراهم شود، حضرت مهدی(عج) ظهور خواهند کرد؛ و بی تردید یک زن و مادر می تواند نقشی بی بدیل در ایجاد این آمادگی داشته باشد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه یک زن در مباحث مهدوی، مظهر ظرافت و محبت است که این دو ویژگی موجب ایجاد و تحکیم کانون خانواده می شود، ابراز کرد: انسان منتظر وظیفه دارد محبت خود را به امام زمان (عج) روز به روز گسترش داده و مستحکم کند. براساس روایتی از امام صادق (ع) «اساس شناخت ما از اهل بیت(ع) دوستی و محبت ماست» و این دوستی و محبت در زنان وجود دارد که تمام اهداف خانه را با محبت می چینند، که اگر این محبت را به سمت امام زمان (عج) هدایت کنند، اعضای خانواده نیز عاشق حضرت حجت(عج) می شوند.

نشانه های منتظران واقعی

وی با بیان اینکه منتظر واقعی کسی است که گفتار، رفتار و عملکردش منطبق بر اوامر و نواهی الهی باشد، گفت: منتظر امام زمان (عج) عملی خلاف احکام الهی انجام نمی دهد زیرا می داند گناه و اشتباه او قلب امام زمان (عج) را به درد خواهد آورد. زن در این زمینه دارای نقش اساسی است و اولا باید اقدامات لازم برای کسب معارف الهی را انجام دهد و در گام دوم تاثیر آن را در کانون خانواده وارد کند.

صرفی اضافه کرد: نظارت مادر بر عملکرد فرزندان، زمینه فلاح و صلاح جامعه را فراهم و مسیرمان به سوی حیات طیبه را هموار می کند، چنان که خداوند در قرآن می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد.»

نقش همسران در زمینه سازی ظهور

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه تربیت فرزند مشرط به همراهی و همکاری زن و شوهر است، گفت: اگر مردان به جهاد دعوت شده اند، جهاد زن در منزل است یعنی زن در منزل باید به گونه ای امور را مدیریت کند و همدلی و یاری با همسر داشته باشد تا شوهرش نیز یاور امام عصر(عج) شود.

وی اضافه کرد: اگر زن و مرد، پایه یک خانواده مهدی یاور را بنا گذارند، قطعاً فرزندانی منتظر و مهدوی یاور نیز خواهند داشت که زمینه ساز ظهور می شوند.

صرفی در پاسخ به این سئوال که تعمیق و ترویج فرهنگ انتظار چه میزان به نقش و جایگاه زن و مادر وابسته است، تصریح کرد: فرهنگ انتظار گاهی در جامعه ما شعارگونه می شود و صرفا به آذین بندی کردن در نیمه شعبان خلاصه می شود که البته لازم است اما کافی نیست و برای تعمیق این فرهنگ باید از خانواده آغاز کنیم.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه امام باقر(ع) می فرمایند: «50 نفر زن در میان 313 یار امام زمان (عج) خواهیم داشت»، گفت: خداوند در حکومت جهانی و آرمانی امام زمان (عج)، برای زنان جایگاه بسیار بالایی قائل شده است لذا متولیان فرهنگی کشور نیز باید نقش زنان را جدی بگیرند.

زنان؛ آماج حملات مهدی ستیزان

وی با بیان اینکه امروز دشمنان ظهور و مهدی ستیزان از تمام ابزارها و روش ها برای مقابله با منتظران استفاده می کنند و نوک پیکان حملات آنان نیز به سمت زن و خانواده است، گفت: آنان بنا دارند از طرفی بنیان خانواده را سست و از دیگر سو نقش زن را در جامعه کم رنگ کنند تا در سایه بی توجهی و غفلت آنان از وظایف منتظرانه شان، افراد و خانواده ها را نیز از فضای انتظار خارج کنند.

صرفی ادامه داد: ما نیز برای تعمیق و توسعه فرهنگ انتظار باید اول جایگاه زن را در جامعه تثبیت کنیم البته این تثبیت جایگاه به معنای حضور همپای زنان و مردان در جامعه نیست بلکه این زن باید بداند اولین وظیفه اش گسترش تقوا و عفاف است که ثمره آن امنیت روحی روانی در جامعه است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: نیمی از جامعه را زنان و نیمی دیگر را مردان تشکیل می دهند، اگر زنان وظایف خود را بشناسند، با فرهنگ انتظار آشنا می شوند و می توانند نقش خود را در جایگاه واقعی خود ایفا کنند و در این صورت می توانند بر نیم دیگر جامعه نیز اثرگذار باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نقش و جایگاه اصلی زنان، همسر و مادر نمونه بودن است، اما در جامعه نیز وظایفی بر عهده دارند؛ حضرت زهرا(س) و حضرت زینب (س) به عنوان بانوان نمونه اسلام در کنار دارا بودن عفاف و تقوای فراوان، نقش اجتماعی بالایی را ایفا کردند، حضرت زهرا(س) از ولایت دفاع جانانه کردند و حضرت زینب(س) نیز قهرمان کربلا شدند و تداوم فرهنگ عاشورا مدیون ایشان است و امروز تداوم فرهنگ انتظار و مهدوی نیز نیازمند زنانی همچون این دو بانوی بزرگ اسلام است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شبستان

ارسال نظرات