۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۵۷۰۷۵۸
تفسیر سوره احزاب؛

منافقین در گمانه‌زنی‌ها و محاسبات دچار خطا می‌شوند

خداوند در سوره احزاب منافقان را افرادی ترسو معرفی می‌کند که در شرایط بحرانی قدرت تصمیم‌گیری ندارند و مدام دچار خطای محاسباتی می‌شوند.
نفاق

به گزارش خبرگزاری رسا، از منظر اسلام منافقان افرادی هستند که در ظاهر خود را مؤمن و مصلح نشان می‌دهند، اما در باطن ایمان ندارند؛ با افراد بی دین، رفت و آمد و خلوت می‌کنند. نمازشان با کسالت و انفاقشان با کراهت است، نسبت به مؤمنان عیب جویند، از جبهه و جهاد فراری و از خدا غافلند ریاکار، شایعه‌ساز و علاقه‌مند به دوستی با کفارند،  ملاک علاقه‌شان کامیابی و ملاک غضبشان، محرومیت است، نسبت به پیشرفت مومنان نگران اما نسبت به مشکلاتی که برای مسلمانان پیش می‌آید شادند.

آیات ابتدایی سوره احزاب به مناسبت جنگ احزاب (خندق)  چهره منافقان را به خوبی تصویر کرده است طوری که با مطالعه آن می‌توان به تبیین‌های بسیار مناسبی درباره ویژگی‌های آنان دست یافت. قبلاً به صورت گذرا به برخی از این ویژگی‌ها اشاره شده بود و حال در ادامه، آیه20 را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

خداوند در این آیه می‌فرماید: «یَحْسَبُونَ الْأَحْزابَ لَمْ یَذْهَبُوا وَ إِنْ یَأْتِ الْأَحْزابُ یَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ فِی الْأَعْرابِ یَسْئَلُونَ عَنْ أَنْبائِکُمْ وَ لَوْ کانُوا فِیکُمْ ما قاتَلُوا إِلاّ قَلِیلاً؛ (آنها به قدری وحشت زده شده‌اند که)می‌پندارند احزاب(مشرک و یهود مهاجم) هنوز پراکنده نشده‌اند و اگر(بار دیگر)دسته‌های دشمن(به سراغ مسلمانان)آید،دوست دارند کاش میان اعراب بادیه‌نشین بودند(و درگیر جنگ نمی‌شدند)و تنها از اخبار (مربوط به)شما جویا می‌شدند و این افراد اگر در میان شما بودند جز اندکی نمی‌جنگیدند.»
 
بر اساس این قسمت از فراز آیه: «یَحْسَبُونَ الْأَحْزابَ لَمْ یَذْهَبُوا؛ می‌پندارند احزاب(مشرک و یهود مهاجم) هنوز پراکنده نشده‌اند»  شاید بتوان گفت افراد ترسو و سست ایمان، همواره دشمن را قوی‌تر از مسلمانان تصور می‌کنند. در واقع در این رفتار منافقان نوعی خودباختگی و عدم اعتماد به نفس وجود دارد؛ لذا خود باختگی، قدرت فهم واقعیّات را از انسان می گیرد. دیگر اینکه تا زمانی که گمان بر مبنای ترس باشد، در محاسبات دچار خطا می‌شویم بنابراین منافقان که دارای ترس هستند، همواره گمانه‌زنی‌ها و محاسبات غلط دارند. 

همچنین می‌توان گفت بر اساس «..یَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ؛ و اگر(بار دیگر)دسته‌های دشمن(به سراغ مسلمانان)آید،دوست دارند کاش میان اعراب بادیه‌نشین بودند(و درگیر جنگ نمی‌شدند)» منافقین افرادی بزدل هستند و در شرایط جنگ، گریختن به سایر سرزمین‌ها را بر مبارزه علیه دشمن ترجیح می‌دهند. دیگر اینکه بر اساس این فراز از آیه: «ما قاتَلُوا إِلاّ قَلِیلاً» آنان افراد سست ایمان، اهل نبرد و استقامت نیستند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: تسنیم

ارسال نظرات