۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۵۷۱۰۷۸
آیت‌الله عبداللهی در گفت وگو با رسا:

مدیریت جهادی و تکیه بر توان داخلی تنها راه مقابله با جنگ اقتصادی دشمن است

نماینده خبرگان استقلال اقتصادی را از ارکان استقلال و اقتدار نظام دانست و با اشاره به خلأهای مدیریتی در اقتصاد گفت: مدیریت جهادی و تکیه بر توان داخلی تنها راه مقابله با جنگ اقتصادی دشمن است.
آیت الله عبداللهی

آیت‌الله محمود عبداللهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، معیشت و استقلال اقتصادی را یکی از ارکان استقلال و اقتدار نظام دانست و گفت: خلأ در این زمینه خلأ در اقتدار و حاکمیت جمهوری اسلامی است هرچند ارکان و موضوعات دیگری هم وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: استکبار جهانی تلاش می‌کند تا نظام را از راه اقتصادی دچار بحران کند؛ تحریم‌ها در راستای به وجود آوردن بحران اقتصادی و ایجاد نارضایتی مردمی انجام می‌شود و طبعاً دخالت دارد.

وی اظهار داشت: این مشکلات و خلأ‌های اقتصادی تنها ناشی از تحریم‌ها و فشارهای خارجی نیست بلکه ضعف مدیریت‌ها و خلأ در مدیریت، مفاسد اقتصادی، نابسامانی‌ها و مانند این‌ها زمینه‌سازی برای این است که دشمن بتواند به هدف خود برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رهبر معظم انقلاب را نگهبان و پاسداری دانست که مسائل کلی نظام را نظارت می‌کنند و رهنمود می‌دهند و گفت: سالیانی است که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال و خطوط کلی بر مسأله اقتصاد و خلأ‌های اقتصادی تکیه می‌کنند و نامگذاری‌های این سال‌ها اکثراً به مسائل اقتصادی بر می‌گردد که در سال جاری هم به حمایت از کالای ایرانی تکیه کردند که محور اقتصاد مقاومتی است.

آیت‌الله عبداللهی با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به مسائل معیشتی و اقتصادی جامعه اظهار داشت: اگر نظام بخواهد در مقابل دشمن در این جنگ اقتصادی پیروز شود و از اینکه دشمن با برنامه‌ریزی‌های خود تأثیرگذار باشد باید روی منابع داخلی، سرمایه‌های داخلی و نیروهای داخلی و مدیریت جهادی تکیه کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: اصل اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولید داخلی است؛ واردات بی‌رویه و قاچاق در این مسیر مشکل‌ساز است، این واردات و قاچاق به تولید داخل ضربه می‌زند؛ قاچاق از مبادی رسمی نقطه مقابل اقتصادی مقاومتی است و به تولید و اشتغال ضربات سختی می‌زند.

وی موارد ذکر شده را از خلأ‌های اقتصادی دانست و تصریح کرد: این خلأ‌های اقتصادی نشان‌دهنده این است که مدیریت دچار خلأ است، اگر مدیریت جهادی باشد و مراقبت کامل داشته باشد این خلأ به وجود نمی‌آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: در کنار این مسائل خلأ و فساد در نظام بانکی کشور وجود دارد؛ نقدینگی موجود در کشور مانند خون در رگ‌های یک انسان است؛ بانک باید این نقدینگی را به صورت متناسب به جامعه تزریق و نیازهای آن را برطرف کند؛ حال به جای اینکه این توزیع و تسهیلات در خدمت کارهای تولیدی مانند کشاورزی قرار بگیرد در خدمت دلالی، کارهای تجاری و واسطه‌گری قرار می‌گیرد چون سود بیشتری برای بانک دارد.

آیت‌الله عبداللهی افزود: به جای اینکه نقدینگی در اختیار توده مردم قرار گیرد، به صورت تسهیلات در اختیار افراد معدودی قرار می‌گیرد و افراد معدودی از سطح بالایی از این تسهیلات برخوردار می‌شوند و بعد تبدیل به معوقات بانکی می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری نمونه دیگر ورود نقدینگی به بازار سکه و ارز را مورد توجه قرار داد و افزود: وقتی شرکت‌هایی دلار دولتی را اخذ کرده و کالای وارد شده را با نرخ آزاد می‌فروشند، نشان می‌دهد فساد و نفوذی است که رهبر معظم انقلاب بارها به نفوذ اقتصادی اشاره کرده‌اند؛ در مدیریت‌ها و این شبکه افرادی هستند که غیر از مفاسد اقتصادی از نظر امنیتی هم به آن‌ها اعتمادی نیست.

وی نامه اخیر رهبر معظم انقلاب را هشدار رهبری برای مقابله با نفوذ دانست و گفت: در گزینش مسؤولان باید کسانی باشند که از خوی اشرافی‌گری به دور باشند و کار جهادی کنند؛ غیر از تخصص در مسؤولان به تعهد هم نیاز است؛ غیر از نظارت قوا، مجلس باید بر مسؤولان نظارت داشته باشد و وقتی می‌بیند که مدیریت‌ها وظایف خود را انجام نمی‌دهند باید آن‌ها را زیر سؤال ببرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: کار مهم قوه قضائیه نظارت است که رهبر معظم انقلاب هم بر نظارت قوه قضائیه تکیه کردند؛ چون طبق قانون اساسی یکی از کارهای مهم قوه قضائیه نظارت بر حسن انجام قانون است؛ همانطور که مجمع تشخیص مصلحت نظام هم وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون را بر عهده دارد.

آیت‌الله عبداللهی توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را در عمل وظیفه تمام قوای کشور دانست و گفت: راهنمایی‌های ایشان  به حسب قانون اساسی خطوط اصلی نظام است، نظرات ایشان با مشورت و کارشناسانه است و باید محور در عمل مسؤولان باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با ابراز تأسف از نگاه برخی از مسؤولان به خارج از کشور، این نگاه را سبب به وجود آمدن مشکلات برای کشور دانست/836/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات