۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۵۷۱۱۴۴
حجت الاسلام والمسلمین قرنی:

قیامت زمان ظهور سیرت ها است

استاد حوزه علمیه قیامت را زمان ظهور سیرت ها دانست و گفت: اعمال خوب و بد تعیین کننده زیبایی و زشتی انسان در قیامت است.
آیت الله قرنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرنی استاد برجسته حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد جامع غدیر گفت: فقه جعفری به صورت تخصصی وظایف عملی مکلفین را بیان می‌کند.

وی افزود: این نیست که از امام صادق(ع) صرفا روایات فقهی و مذهبی نقل شده باشد بلکه در مباحث نظری و معرفتی نیز فرمایشات عرشی بسیار بلندی از ایشان وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی یکی از مباحث معرفتی را بحث انسان شناسی دانست و ابراز کرد: در حوزه مباحث معرفتی از انسان شناسی به عنوان معرفت نفس یاد می‌کنند، امام صادق(ع) می‌فرمایند: تعجب می‌کنم از کسی که انشاد ضاله کند اما سالها باشد خودش را گم کرده ولی یکبارهم جستجو نکرده تا خودش را بیابد.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان باید بداند چیست، اظهار داشت: در معرفت نفس انسان به دنبال چیستی خود است و کاری به این که چه کسی هست ندارد بنابراین خود شناسی و انسان شناسی باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه انسان هنگام مرگ شاهد برخی صحنه‌ها خواهد بود، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: یکی از صحنه‌هایی که انسان هنگام مرگ مشاهده می‌کند ظهور ملک الموت است گاهی این ملک برای برخی افراد به قدری زیبا ظهور می‌کند که محتضر از خوشحالی جان می‌دهد و می‌میرد اما برای دسته‌ای دیگر به قدری زشت و هولناک ظاهر می‌شود که محتضر از ترس ملک الموت قالب تهی می‌کند و جان می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی ادامه داد: علامه طباطبایی می‌فرمایند: حضرت عزرائیل ملک مقرب خداوند است این نیست که برای یکی زیبا و برای دیگری زشت شود بلکه مراد از این کلام نورانی این است که ملک الموت آینه صاف و زلال است که هنگام جان دادن نزد محتضر حاضر می‌شود و محتضر در آینه عزرائیل سیرت زشت و یا زیبای خود را می‌بیند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان بیش از اینکه به جسم خود بها دهد لازم است به سیرت خود توجه داشته باشد، عنوان کرد: اصالت به نفس ناطقه قدسیه انسانیه تعلق دارد.

وی ادامه داد: برخی در قیامت کور محشور می‌شوند چون در دنیا بصر دارند ولی بصیرت ندارند و در قیامت چون سیرت‌ها صورت می‌شود کور محشور می‌شوند. طبق صریح روایات؛ انسان‌ها باید خداوند را شاکر باشند که سیرت یکدیگر را نمی‌بینند زیرا اگر این حجاب‌ها کنار برود انسان‌ها حتی یکدیگر را غسل و کفن نمی‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین حضرت عزارئیل زشت و ترسناک نیست بلکه این نتیجه اعمال زشت است که سبب می‌شود محتضر چهره ملک الموت را زشت و هولناک ببیند./813/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات