۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۷۱۸۴۰
حجت الاسلام رضوی راد:

برخی نواندیشان فلسفه مندرس غرب را به خورد جامعه دادند

مدیر انستیتوی علوم اسلامی انسانی آلمان با ابراز تأسف نسبت به اینکه عده‌ای از اندیشمندان مسائل مندرس غرب را به جامعه غالب کردند، افزود: وقتی به اندیشنمدان غربی اوضاع فلسفه ایران را توضیح می‌دهیم، به شدت تعجب می‌کنند و از این عقب‌افتادگی در حیرتند.
حجت الاسلام رضوی راد  مدیر انستیتوی علوم اسلامی انسانی آلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضوی راد، مدیر انستیتوی علوم اسلامی انسانی آلمان در یک نشست علمی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر ده‌ها نیروی کارشناسی علوم قرآنی،‌فلسفه و علوم اسلامی از ژرمن‌ها تربیت شده است، گفت: تجربه ثابت کرده است هر اندازه در کشورهای غربی نیروی دینی موجود باشد، کارها پیشرفت می‌کند. 

وی به فعالیت‌های انستیتوی علوم اسلامی در آلمان گفت: از دهه 90 میلادی که کار این انستیتو را آغاز کردیم، هفدفمان تربیت نیرو و کادرسازی بود. اکنون فارغ‌التحصیلان دوره اول مؤسسه، اساتید دور دوم ما هستند. این نیروها موفق شدند در وین اتریش و زوریخ سوئیس شعبه مؤسسه را تأسیس کنند. از سال 2002 در بخش پژوهش توانستیم 164 اثر منتشر کنیم تا جایی که در دانشگاه‌های آلمان در رساله‌های دکتری خود از منابع ما استفاده می‌کنند و در شهرهایی مثل وین اترش از منابع درسی مؤسسه مثل تاریخ قرآنی که خودم تألیف کردم، استفاده می‌شود. 

رضوی‌ راد اهمیت امر پژوهش در کشور آلمان را بی‌بدیل شمرد و افزود: اکثر بودجه آموزش عالی کشور آلمان صرف پژوهش می‌شود؛ کلاً در کشورهای آلمانی‌زبان بودجه پژوهش بسیار بیشتر از آموزش است و این سیاستی است که از دهه 40 میلادی آن را پی‌ریزی کردند و به موفقیت‌های زیادی دست یافتند. زیرا با توجه به اینکه 300 میلیون نفر آلمانی‌زبان در جهان وجود دارد، امر پژوهش را فرصت بسیار مناسبی برای تأمین نیازهای فکری و فرهنگی آنان دیدند. 

شرط بقا در حیات علمی غرب، حضور قوی فکری است

مدیر انستیتوی علوم اسلامی آلمان با بیان اینکه شرایط در جهان غرب به گونه‌ای است که می‌توان موج فکری و فرهنگی ایجاد کرد، تصریح کرد: شرط بقا در حیات علمی آلمان و کلاً جهان غرب، حضور قوی از جهت امر پژوهش و فعالیت‌های علمی و فکری است. کسی که حضور ضعیف داشته باشد، سریعاً حذف می‌شود و هیچ گونه حمایتی نمی‌شود. لذا باید حضور فاخر داشته باشید در این صورت بهای زیادی به شما داده می‌شود و به راحتی می‌توانید فعالیت‌های علمی و ترویجی خود را ادامه دهید؛ زیرا از آنجایی که در کشوری مثل آلمان استعدادها کم است، برای استعدادیابی هزینه می‌کنند تا چرخ تولیدشان بچرخد. 

نقد اندیشمندان سابق در کشورمان جایگاه ندارد

رضوی راد با انتقاد از فضای علمی کشور گفت: متأسفانه در کشور ما کسی رشد می‌کند که بر علما و فلاسفه متقدم خود انتقاد نکند و شروع به تعریف و تمجید آنان کند. مثلاً اگر یک نقدی بر ابن سینا یا ملاصدرا کنید، شما جایگاهی در حیات علمی معرفتی کشورمان ندارید. اما در کشور آلمان شاهدیم از مخالفان نظرات خود استقبال می‌کنند تا رخوت علمی جبران شود.  اصل بر آن است که شما تمام اقوال را بشنوید و بعد بهترین قولی که با قرآن و عترت منطبق است،‌ انتخاب کنی. 

برخی نواندیشان فلسفه مندرس غرب را به خورد جامعه دادند

وی با ابراز تأسف نسبت به اینکه عده‌ای از اندیشمندان مسائل مندرس غرب را به جامعه غالب کردند، افزود: اکنون در فلسفه ما کسانی برترند که در فلسفه کانت تبحر داشته باشند، در حالی که در غرب حدود نیم قرن است که از کانت عبور کرده‌اند. وقتی به اندیشنمدان غربی اوضاع فلسفه ایران را توضیح می‌دهیم، به شدت تعجب می‌کنند و از این عقب‌افتادگی در حیرتند. در واقع در آنجا توقف در یک دانشمند خاص موضعیت ندارد بلکه تفکرات او را ارتقاء می‌دهند یا بر آن نقدیات وارد می‌کنند. بنده در یک دیدار با یکی از این اندیشمندان گفتم شما فرد مستعدی هستی اما فلسفه مندرس غرب را به خورد جامعه دادی.  

مدیر انستیتوی علوم اسلامی آلمان تولید دانش در زمینه علوم اسلامی بدون پشتوانه علمی را از مهم‌ترین آسیب این عرصه معرفی کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی 40 سال حرف تولید کردیم، اما اکثر آن‌ها پشتوانه پژوهشی ندارد و پراکنده است. عادت کردیم بدون پشتوانه صحبت کنیم و این مسأله در فرهنگ عوام و خواص جامعه رسوخ کرده است.

وی کاربردی کردن رشته فلسفه در کشور آلمان را یکی از دستاوردهای مهم آنان بر شمرد و افزود: در آلمان 8 رشته فلسفه کاربردی ایجاد کردند تا از این طریق مشکلات جامعه را برطرف کنند؛ زیرا وزارت بهداشت آلمان به این نتیجه رسید توانایی برآورده کردن هزینه‌های بیمارستان را ندارد لذا می‌توان از فلسفه کمک گرفت. آنان در تحقیقات علمی خویش دریافتند باید خاستگاه بیماری را پیدا کنند لذا در تفکر جدید، انسان یک بیمار حیران است نه کسی که مشکلات روانی یا جسمی دارد و این بیماری تنها با آموزه‌های فلسفی برطرف می‌شود. از این جهت فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند مطب ایجاد کنند و پذیرش بیمار داشته باشند. جالب اینکه در این روش به نتایج بسیار خوبی دست یافتند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: تسنیم

ارسال نظرات