۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۵۷۵۶۳۵
رجبی دوانی:

انقلاب شعائر اسلامی را در جامعه احیا کرد

رجبی دوانی با بیان اینکه در دوران پهلوی رضاخان دشمن شعائر اسلامی بود، گفت: انقلاب احیاکننده شعائر اسلامی بوده و این از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب به شمار می‌رود.
رجبی دوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین رجبی دوانی استاد حوزه و دانشگاه، امروز در نوزدهمین جلسه «شبنه انقلاب» به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی در مهدیه تهران برگزار شد، گفت: رضاخان اعتقادی به نامگذاری فرزندان به نام اهل بیت(ع) نداشت و برای فریب اذهان عمومی نام فرزندانش را رضا گذاشته بود.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد تحولی بزرگ در نامگذاری فرزندان به نام اهل بیت(ع) بودیم و این سنت مجدد از سوی انقلاب اسلامی احیا شد به طوری که امروز نام‌های اهل بیت(ع) در صدر نامگذاری‌ها قرار دارد.

رجبی دوانی با بیان اینکه در دوران پهلوی نام خیابان‌ها هم به نام شاه و ملکه و حتی رؤسای خارجی مانند استالین و چرچیل نامگذاری می‌شد اما از نامگذاری نام اهل بیت(ع) اجتناب می‌کردند و ممنوع بود، ابراز کرد: با پیروزی انقلاب همه این نام‌ها تغییر کرد و تمامی نام‌ها انقلابی و مردمی انتخاب شدند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه در دوران پهلوی روز تولد مادر شاه روز زن بود، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روز ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) سرور زنان عالم روز زن نامیده شد و این از برکات انقلاب است، دهه‌ها معنوی مانند دهه ولایت، دهه کرامت، هفته دفاع مقدس همه و همه ار برکات انقلاب است.

وی زیارت را یکی از شعائر اسلامی دانست و گفت: زیارت بعد از پیروزی انقلاب برعکس دوره پهلوی که رویکرد عاطفی و احساسی داشت به یک فریضه واجب، امری سیاسی و بصیرتی تبدیل شد ما امروز اشتیاق مردم را به زیارت خانه خدا و عتبات عالیات نسبت به قبل از پیروزی انقلاب مشاهده می‌کنیم.

رجبی دوانی ادامه داد: مردم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در اماکن متبرکه سال نوی خود را با توسل به اهل بیت(ع) آغاز می‌کنند و ما شاهد خدمت رسانی چهره‌های علمی، فرهنگی و سایسی در این اماکن مقدس مانند حرم مقدس امام رضا(ع) به زائران هستیم.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به پیاده روی اربعین حسینی، عنوان کرد: انقلاب اسلامی در برپایی این اجتماع بزرگ حسینی نقش اساسی داشته و میلیونها زائر مسلمان و غیر مسلمان از سراسر جهان در این راهپیمایی شرکت می‌کنند و مردم عراق را که در دوره صدام اجازه برگزاری عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را نداشتند به عرصه و صحنه آورده است و از بیش از 20 میلیون زائر حسینی پذیرایی می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب احیاکننده شعائر اسلامی بوده و این از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب به شمار می‌رود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات