۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۵۷۶۲۵۷
رییس بنیاد فارس المومنین:

پذیرفتن ولایت ائمه اطهار شرط قبولی طاعات و عبادات است

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه ولایت امام علی(ع) معیاری برای شناخت مومن از منافق است، گفت: پذیرفتن ولایت ائمه اطهار(ع) شرط قبولی طاعات و عبادات است.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی رییس بنیاد فارس المومنین، امروز به مناسبت واقعه غدیر خم در مسجد امیرالمومنین(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: پایه و رکن دین ولایت است.

وی افزود: امام باقر(ع) می‌فرمایند: اسلام بر پنج پایه نماز، زکات، حج، روزه و ولایت استوار است که در بین این اصول پنج گانه چیزی همسنگ ولایت نیست؛ خداوند زمانی سایر اعمال را قبول می‌کند که از باب ولایت انجام شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با طرح این پرسش که چرا به مسلمانان به پذیرش ولایت ولایت امام علی(ع) تاکید شدند؟، ابراز کرد: برای انسان سه شان اصلی تعریف می‌شود که شامل داشتن بینش و جهان بینی، خواسته‌ها و تمایلات و شان سوم رفتار و کنش بشر است؛ کنش برخواسته از تمایلات و تمایلات شکل گرفته از بینش است انسان اگر بینش مادی داشته باشد غیر ممکن است در قیامت عاقبت بخیر شود.

رییس بنیاد فارس المومنین با بیان اینکه در ولایت دو رکن ولایتمداری و ولی مطرح است، اظهار داشت: زمانی که به انسان می‌گویند فلانی ولایت دارد مراد این است که در جهان بینی، تمایلات و رفتار شبیه‌ترین و نزدیک‌ترین فرد به ولی است؛ اگر این شباهت در مرتبه اول حاصل شود ولایتمدار است. بنابراین انسان باید فکرش فکر امام علی(ع) باشد و در رفتار و منش علوی باشد تا ولایتمدار نامیده شود.

وی با استناد به روایات اهل بیت(ع) که می‌فرمایند: رفتار شیعه واقعی همانند ما اهل بیت(ع) است، گفت: شیعه واقعی و ولایتمدار بینش، تمایلات و رفتارش نزدیک به رفتار و بینش امام زمان(عج) است. برای رسیدن به ولایتمداری محبت به اهل بیت(ع) لازم است، ما محبان امام علی(ع) هستیم شیعه واقعی باید همانند سلمان فارسی منطبق با رفتار و کردار امیرمومنان علی(ع) باشد.

استاد حوزه علمیه با طرح این پرسش که ما چگونه می‌توانیم به ولایت امیرمومنان علی(ع) برسیم؟ عنوان کرد: امام باقر(ع) به جابر می‌فرمایند: اگر کسی می‌خواهد به ولایت ما برسد در حالی که ما را دوست دارد باید از خداوند اطاعت کند؛ انسان ولایتمدار تابع امر خداوند و عاشق اولیای الهی است. در نافرمانی خداوند محبت امیرمومنان(ع) به درد نمی‌خورد.

رییس بنیاد فارس المومنین ادامه داد: اما اگر انسان در حین محبت داشتن برای خوب شدن و اطاعت خداوند تلاش کند خداوند همان عمل را از او خریداری می‌کند اینجا است که آن محبت به درد انسان می‌خورد و موجب نجات انسان می‌شود بنابراین طول باید امروز اندیشید چرا ظهور امام زمان(عج) به تاخیر افتاده آیا فقط امام را دوست داشتن برای ظهور کافی است.

وی درباره نتایج و پیامدهای قبولی ولایت امام علی(ع)، گفت: انسان اگر ولایت علی(ع) را نداشته باشد ولی بسیار عبادت کند طبق صریح روایات از پیامبراکرم(ص) اگر کسی خداوند را به اندازه عمر رسالتی نوح بندگی کند و به اندازه کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند و هزار حج با پای پیاده به جای آورد و در بین صفا و مروه مظلومانه به شهادت برسد اگر ولایت علی را نداشته باشد نه تنها به بهشت نمی‌رود بلکه بوی بهشت را نیز استشمام نمی‌کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: ولایت امام علی(ع) معیاری برای شناخت مومن از منافق است ولایت امام علی(ع) حاکی از این است که ما در زمره منافقان نیستیم./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات