۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۵۷۶۲۶۰

تولید مستند زندگی معنوی آیت الله آل‌هاشم در تبریز

«سالک الی الله» عنوان مستند ۴۵ دقیقه‌ای از حیات معنوی آیت‎الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم است که این روزها کار تولیدش به همت چند جوان خوش‌ذوق تبریزی به پایان رسید.
آیت الله آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،‌ «سالک الی الله» نام مستندی است که با رویکردی معرفتی درباره زندگی آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، استاد اخلاق حوزه علمیه شهر تبریز به تهیه کنندگی مجید عباچی ساخته شده است.

این مستند ۴۵ دقیقه‌ای با موضوع حیات معنوی آیت‎الله آل‌هاشم است که در آن با چند تن از روحانیان و مبارزان انقلابی هم دوره این عالم وارسته و مجاهد، مردم کوچه و بازار و خانواده این استاد اخلاق گفت‌وگو شده است.

همچنین این مستند نحوه رفتار و ارتباط با مردم و ساده زیستی آیت الله را روایت کرده است. «سالک الی الله»، به صورت گروهی و به تهیه کنندگی مجید عباچی و کارگردانی سید امین جواهری و با سرمایه گذاری حسین افتخاری عنصرودی تولید شده است.

بنابر این گزارش، هیچ نهاد یا ارگان دولتی در ساخت این مستند روایی دخالت یا حمایتی نداشته است و صرفا به همت جوانان خوش‌ذوق انقلابی شهر تبریز به مرحله اجرا و تولید رسید.

مجید عباچی و سید امین جواهری(پژوهش و نگارش فیلمنامه)، جعفر نادری (مدیر فیلمبرداری)، مهدی جعفرزاده(فیلمبردار)، فرهاد اعظمی(صدابردار)، سالار اسمی(دستیار کارگردان و منشی صحنه)، بیژن حجازی (مشاور پروژه)، اکبر عظیم نیا (مدیر تولید) و سیده زهرا حسینی عکاس این پروژه بوده اند.

گفتنی است، آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم در سال ۱۳۱۳ شمسی برابر با ۱۳۵۳ قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوا در تبریز دیده به جهان گشود.

سید محمدتقی از سنین کودکی، قرآن و علوم دینی از محضر بزرگانی چون آخوند ملا رسول ایمانی، ملا ابراهیم شکری، آخوند ملا احمد جعفری و آخوند ملا ابراهیم صدری آموخت. سپس به طور رسمی وارد حوزه علمیه تبریز شد و مشغول تحصیل علوم دینی شد.

وی پس از ۱۰ سال تحصیل در تبریز، راهی حوزه علمیه نجف‌اشرف شد و پس از یک سال اقامت و بهره‌مندی از علمای آن سامان، به ایران بازگشت و در قم اقامت گزید و از محضر آیات عظام آن دیار نیز استفاده کرد. مدتی در مشهد مقدس به تکمیل دروس حوزوی پرداخت و سرانجام به زادگاه خویش مراجعت نموده و به کارهای دینی مشغول گردید.

از کارهای مهم آیت‌الله آل‌هاشم می‌توان به مبارزه علیه رژیم شاه، مسئولیت اعزام نیروی استان به جبهه، تدریس علوم دینی، تألیف آثار متعدد و بازسازی و تجدید بنای مساجد از جمله مسجد سیدحمزه و مسجد سیدمصطفی خمینی(ره) اشاره کرد.

از آثار مکتوب آیت‌الله آل‌هاشم می‌توان موارد زیر را برشمرد:

اقامه نماز در اسلام، احکام جمعه در اسلام، اسلام و شیعه از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع)، جنگ و شهادت، خلاصه الانساب فی معرفت الاحزاب، انفاق در اسلام، آثار الاسلام، روضه الجنه، جنات الفردوس، باقیات الصالحات، کشف الاخبار، تاریخ الائمه الاطهار، خاندان آل‌هاشم، آثار علما و رجال آذربایجان، انیس محدثین، و فریادرس دادرس.

گفتنی است؛ آیت‎الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم پدر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب تبریز چندی است در بستر بیماری می باشد./۹۳۵/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات