۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۸۲۸
با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه؛

دوره های علمی و فرهنگی «مسجد تمدن ساز» در مشهد آغاز شد

دوره های علمی و فرهنگی «مسجد تمدن ساز» به همت بنیاد علمی فرهنگی حیات در مسجد امام خمینی(ره) مشهد آغاز شد.
مسجد تمدن ساز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دوره های علمی و فرهنگی «مسجد تمدن ساز» به همت بنیاد علمی فرهنگی حیات در مسجد امام خمینی(ره) مشهد صبح امروز 14 شهریور آغاز شد.  

محمد جبارپور، مسؤول اندیشکده علم و تمدن در نخستین نشست این دوره ها به بیان شکل گیری تمدن غرب پرداخت و گفت: آنان برای دست یابی به بهشت زمینی عقل بدون وحی را معیار قرار دادند و این نگاه غیر مادی، مسیر تمدنی غرب شد.

وی با اشاره به این مطلب که تمدن سازی فرآیندی در جامعه است، تصریح کرد: در عین حال در شرایط فعلی تمدن غربی در جهان وجود دارد که این تمدن در بستر نیازهای اولیه و ثانویه انسان رسوخ کرده است.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه تمدن سازی در سه بستر تفکر و فرهنگ و تمدن صورت می گیرد، بیان داشت: در واقع ایجاد یک تمدن براساس بن مایه های فکری و فرهنگی است که اگر نباشد تمدن به وجود نمی آید و در عین حال تفکر، فرهنگ به وجود می آورد و از طرفی فرهنگ باورهایی است که در جامعه شبکه ای از نیازها را در برمی گیرد.

مسؤول اندیشکده علم و تمدن با اشاره به این مطلب که برای ایجاد تمدن نیاز به پشتوانه فکری و فرهنگی است، تصریح کرد: در عین حال تفکر لایه پنهان انسان و جامعه است که نمی شود به آسانی آن را مشاهده کرد.

وی در ادامه با اشاره به سه مواجهه متفاوت متفکران در برابر تمدن غرب گفت: برخی آن را به صورت مطلق قبول کردند و برخی آن را به صورت مطلق نپذیرفتند و گروه سوم به صورت گزینشی این تمدن را انتخاب می کنند.

گفتنی است، در این سه روز برگزاری این دوره از 14 تا 16 شهریور حجت الاسلام واسطی، استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام کشوری، دبیر الگوی پیشرفت اسلامی، حجت الاسلام قوامی، امام جمعه پردیسان قم، محمد حسین رجبی دوانی، عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دکتر عرب اسدی، استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) با موضوعات جایگاه مسجد در تمدن اسلامی، جایگاه مسجد در شهر اسلامی، کارکرد تمدنی مسجد در سیره اهل بیت(ع)، تبیی نمدیریت شهری مسجد محور، کار تشکیلاتی مسجد محور و ارائه الگوهای مساجد موفق در کشور به سخنرانی می پردازند./934/پ203/ب1

 

 

ارسال نظرات