۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۵۷۶۸۸۰
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

طلبگی بدون تبلیغ بی معنا است

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: ما طلبه ها باید در نظر داشته باشیم که اگر عمری درس بخوانیم، پژوهش و یا تدریس کنیم، اما به تبلیغ نرویم و امر ابلاغ رسالت الهی را بر زمین بگذاریم، باز هم کاری نکرده ایم.
خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه عصر امروز در سلسله نشست های راویان مکتب حسینی که در سالن همایش های غدیر برگزار شد، با اشاره به این که انتظارات جامعه از حوزه علمیه یک انتظار حداکثری است، گفت: مخصوصاً بعد از انقلاب انتظارات مردم از حوزه بسیار بالا رفت و دیگر نمی خواهند که حوزه نقش مسأله گویی داشته باشد، بلکه انتظار دارند به همه سؤالات تاریخی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره از سوی حوزه پاسخ داده شود.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این که نمی توان بر منبر هر سخنی ایراد کرد، اظهار داشت: تبلیغ در دوره کنونی بسیار دشوار شده است و نباید این امر از سوی افراد سهل انگاشته شود؛ می توان گفت امر تبلیغ به مراتب از آموزش و پژوهش سخت تر است، زیرا در آموزش و پژوهش، شخص وقت و فرصت در اختیار دارد، اما مبلغ در تبلیغ با مردمی در ارتباط است که پاسخ سؤال خود را در لحظه مطالبه می کنند.

وی با اشاره به آیه شریفه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» ابراز داشت: مبلغان بدانند که در راه حق نباید خوف به قلب خود راه دهند، بلکه باور کنند که خداوند با آن ها بوده و در همه حال از آن ها پشتیبانی خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان آیه تبلیغ عنوان کرد: ما طلبه ها باید در نظر داشته باشیم که اگر عمری درس بخوانیم، پژوهش و یا تدریس کنیم، اما به تبلیغ نرویم و امر ابلاغ رسالت الهی را بر زمین بگذاریم، باز هم کاری نکرده ایم.

استاد حوزه و دانشگاه به تشریح ظرفیت های حوزه علمیه بر اساس نیازهای جامعه پرداخت و ابراز داشت: نخستین ظرفیت حوزه «تبیین عمومی معارف اسلام» است؛ در این زمینه به برکت انقلاب اسلامی کتب بسیاری وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی «شبهات و پاسخ به آن ها» را دومین ظرفیت حوزه علمیه خواند و مطرح کرد: دشمن از طریق فضای مجازی و سایر راه ها سعی در القای شبهه دارد و می خواهد اعتقادات شیعه را زیر سؤال ببرد؛ با یقین می توان گفت که حوزه علمیه امروزه به همه شبهات پاسخ می دهد، اما ضعف و اشکا کار در تبلیغ و ترویج است؛ دشمن شبهه را بزرگنمایی می کند، اما پاسخ حوزه به آن شبهه دیده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: امروزه صهیونیزم در حال پژوهش است تا بداند که یمنی ها به چه چیزی اعتقاد دارند که در این حد در مقابل ظلم ها مقاومت می کنند؛ آن ها این کار را می کنند تا به جنگ اعتقادات بروند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مبارزه با جریانات انحرافی یکی از الزامات جامعه امروزی است، گفت: حوزه علمیه در این عرصه پیشگام است و نمونه بارز آن این است که هنوز یک کتاب فارسی از جریان احمد اسماعیل منتشر نشده بود که از سوی حوزه 5 یا 6 جلد کتاب در نقد و رد آن تدوین شد.

وی با تأکید بر این که حوزه آگاه و بیدار است، بیان کرد: به جرأت می گویم شبهه ای در جامعه وجود ندارد که حوزه بدان پاسخ نداده باشد؛ آری ضعف در بحث تبلیغ و ترویج وجود دارد، اما ضعف در علمیت هرگز وجود نداشته و ندارد؛ امروز شبهه ای از مسیحیت، یهودیت، وهابیت و بهائیت وجود ندارد که از سوی حوزه درباره آن کتابی تدوین نشده باشد و مبلغان باید از این فرصت ها نهایت استفاده را ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تأکید کرد: اگر حوزه علمیه تلاش های خود را از ابتدا به صورت کامل و منسجم به جامعه عرضه می کرد، هم اکنون این همه مشکل در جامعه وجود نداشت.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این که حوزه علمیه بعد از انقلاب در همه عرصه های علمی پیشرفت کرده است، گفت: بله حوزه یک سری نقص هایی هم دارد، اما منتقدان باید در نقدهای خود جنبه های مثبت حوزه را که بسیار هم زیاد است، در نظر بگیرند سپس به نقد بپردازند؛ در حوزه ای که قبل از انقلاب در فقه و اصول خلاصه می شد هم اکنون حدود 20 رشته تخصصی شکل گرفته است.

وی یادآور شد: نباید ضعف دستگاه های اجرایی و کم کاری برخی حوزویان را به پای حوزه علمیه زد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه نیازهای فلسفی، معنوی و عرفانی جامعه را از دیگر ظرفیت های حوزه علمیه برشمرد و بیان کرد: در جامعه امروزی و بلکه جهان امروزی گرایش به عرفان و معنویت بسیار زیاد شده است، بر این اساس حوزه باید یک نسخه بسیار خوب و ناب از عرفان به آن ها ارائه کند تا مردم جذب آن شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که علم و حلم باید در کنار یکدیگر قرار گیرد تا علم اثر خود را نشان دهد، اضافه کرد: اگر ما در هر شهری یک مجتهد عارف داشته باشیم دیگر جایی برای جولان دادن عرفان های کاذب باقی نمی ماند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران مبنی بر چگونگی اصلاح ساختار بانکی در جامعه ابراز کرد: بانک یک ساختار است و این وظیفه حوزه نیست که بر ساختار نظارت داشته باشد؛ حوزه در نظریه پردازی در این زمینه هیچگونه خلأ و کمبودی ندارد؛ باید گفت که ساختار بانک شفاف نیست و هنگامی که ساختار شفاف نباشد زمینه فساد فراهم می شود، به عبارت دیگر ساختارهای معیوب سیستم های فسادزا را ایجاد می کند./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات