۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۷۹۶۹۴
دبير جامعه روحانيت كاشان:

توبه تجارتی سودآور برای انسان است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند افزون بر اينكه توبه بنده خود را مي پذيرد هديه اي نيز به او مي دهد، بنابراين توبه انسان تجارت سودآوري است كه هم مورد قبول واقع مي شود و هم هديه دريافت مي كند.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير آيه 117 سوره توبه، گفت: اين آيه در ارتباط با كساني است كه با پيامبر اكرم(ص) حركت كردند و آمدند اما در يك مقطعي كه شرايط خيلي سخت شد برخي از مسلمانان پيامبر را رها كردند.

وي افزود: خداوند در اين مي فرمايد، ‹‹لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَي النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرينَ وَ الْأَنْصار الَّذينَ اتَّبَعُوهُ في‏ ساعَةِ الْعُسْرَةِِ›› خداوند مهاجرين و انصار را كه در زمان سخت جنگ از پيامبر تبعيت كردند بخشيد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اين قسمت از آيه داراي اين پيام است كه با پيامبر بودن هرچند مزايايي دارد اما خيلي هم ارزش محسوب نمي شود، چرا كه هنگامي با پيامبر بودن ارزش خواهد داشت كه ‹‹الَّذينَ اتَّبَعُوهُ في‏ ساعَةِ الْعُسْرَةِ›› در زمان سختی با پيامبر باشند از اين رو در كنار پيامبر بودن هنگام پيروزي مهم نيست.

وي افزود: بزرگترين افتخار نيز براي جنگجويان جنگ تبوك  اين است كه در كنار پيامبر بودند، از اين رو بزرگترين افتخار اولی الامر اين است كه نام آنها در كنار خدا و رسول خدا آمده است به اين معني كه همان اطاعتي كه بايد از خدا داشته باشيم همان اطلاعت از اولی الامر داريم چون اين دو با هم و در كنار هم هستند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در اين آيه نيز مهاجرين و انصار را در كنار پيامبر آورده است يعني همان كاري را كه خدا براي پيامبر خودش كرد همان كار را براي مهاجر و انصار انجام داد تا شأن مهاجرين و انصار را بالا ببرد.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند يك بار در اول آيه مي فرمايد،‹‹لَقَدْ تابَ اللَّهُ›› و يك بار هم آخر آيه مي فرمايد، ‹‹ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ›› دو بار مهاجرين و انصار را مي بخشد كه اين امر بيانگر اين است كه خداوند خيلي از آنها رضايت دارد و ‹‹إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحيمٌ›› نسبت به آنها مهربان و بخشش دارد.

وي يادآور شد: در جنگ تبوك سه نفر از دستور پيامبر سرباز زدند و با اين كار خود روحيه سپاه پيامبر را تضعيف كردند پيامبر هم وقتي از جنگ برگشت آنها را بايكوت كرد و هيچكس با آنها ارتباط و رابطه اي نداشت و در انزوا قرار گرفتند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اين سه نفر تخلف كرده بودند اما با پيامبر مقابله نكرده بودند و زماني كه مردم با آنها قطع رابطه كردند زندگي بر آنها سخت شد، خود را سرزنش كردند و عاقبت توبه كردند و خداوند نيز اجازه توبه را به آنها داد و توبه آنها را پذيرفت و اين در حالي است كه برخي اوقات خداوند اجازه توبه به انسان را نمي دهد.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: خداوند تواب الرحيم است، هم توبه پذير است و هم رحيم است، افزون بر اينكه توبه بنده خود را مي پذيرد هديه اي نيز به او مي دهد، بنابراين توبه انسان تجارت سودآوري است كه هم مورد قبول واقع مي شود و هم هديه دريافت مي كند./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات