۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۵۷۹۸۹۳
دهقان در نطق میان دستور:

مقاومت برخی نمایندگان در برابر شفافیت مالی جای تعجب دارد

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه برخی نمایندگان برابر شفافیت اطلاعات مالی در داخل کشور مقاومت می‌کنند جای تعجب دارد.
محمد دهقان

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، محمد دهقان در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس سه‌شنبه 3مهر 97 گفت: شهادت جمعی از هموطنان‌مان را در عملیات تروریستی اخیر در اهواز به ملت ایران و مردم خوزستان تسلیت می‌گوییم و به آل سعود و حکام امارات اعلام می‌کنیم دوران بزن در رو تمام شده و به زودی نتایج جنایات آنها دامن خودشان را خواهد گرفت.

نماینده مردم چناران در ممجلس اظهار داشت: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم ما در مواجهه با جنگ اقتصادی آمریکا نه تنها از گذشته ضعیف‌تر نیستیم بلکه همه آمارها و نظرات کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد قطعا از گذشته قوی‌تر هستیم. آمریکا اکنون بیش از همه زمان‌ها در انزوا قرار گرفت است ما باید با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی یک جبهه اقتصادی متشکل از کشورهای ایران، چین، ترکیه و روسیه تشکیل دهیم و از طریق مکانیسم‌های خاص بانکی و ارزی مشکل مربوط به تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

وی افزود: متاسفانه در این شرایط ماه‌هاست که سفارتخانه‌های ما در چین و هند که از مهمترین شرکای تجاری ما هستند با سرپرست اداره می‌شوند. ما دیگر نمی‌خواهیم راجع به بی‌تدبیری‌های دولت در گره زدن حل مشکلات کشور به مذاکرات هسته‌ای و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پاره کردن یا پاره نکردن برجام توسط رئیس‌جمهور آمریکا و گرفتار کردن کشور در رکود بی‌سابقه اقتصادی و تعطیلی برخی کارخانجات کشور و افزایش نقدینگی بی‌سابقه از حدود 480 هزار میلیارد تومان به هزار و 650 هزار میلیارد تومان در 5 سال گذشته سخن بگوییم.

دهقان خاطرنشان کرد: متاسفانه بی‌تدبیری‌ها در همین چند ماه گذشته در خصوص تصمیمات مربوط به ثبت سفارش‌ها، تصمیمات ارزی و تصمیمات مربوط به سکه و طلا، تصمیمات مربوط به خودرو و صادرات و واردات نشان می‌دهد که دولت باید نسبت به تغییر و تعویض بعضی از وزرای خود به ویژه وزیر صنعت فورا اقدام کند.

نماینده مردم چناران در مجلس اظهار داشت: هفته گذشته با تعدادی از مدیران کارخانجات با حضور مسئولین استانی و شهرستانی جلسه‌ای داشتیم. برخی از آنها معتقد بودند آنها را آمریکا تحریم نکرده است. آنها را وزارت نفت و دولت تحریم کرده است. در این چند ماه گذشته یا مواد پتروشیمی را به صورت خام به خارج صادر کرده‌اند و یا اینکه از طریق بورس آن را به دلالان دادند تا پس از احتکار به بیش از 3 برابر قیمت به کارخانجات بفروشند.

وی افزود: در این شرایط تشخیص اینکه باید از صادرات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات جلوگیری کنیم کار سختی نیست. اینکه کاغذ خام را صادر کنند تا قیمت کارتن به چند برابر افزایش یابد و بالا رفتن قیمت کارتن عملا به افزایش قیمت همه کالاها منجر شود تشخیصش کار سختی نیست.

دهقان خاطرنشان کرد: اینکه آهن 1700 تومان توسط کارخانجات فروخته شود  اما در بازار قیمتش به بیش از 6هزار تومان برسد و دلالان رانت این خرید و فروش را ببرند تشخیصش کار سختی نیست.

نماینده مردم چناران در مجلس اظهار داشت:‌ تاکنون مجلس شورای اسلامی دو بار و هر بار با حدود 200 امضا تقاضا کردند که تیم اقتصادی و وزرای اقتصادی را عوض کنند اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است. آقای زنگنه، آقای آخوندی و به ویژه آقای شریعتمداری  شما که در این 5 سال نتوانستید وظیفه خود را در هدایت نقدینگی انجام دهید فکر به حال خودتان کنید.

وی افزود: از قوه قضائیه می‌خواهیم بر اساس ماده 290 آئین دادرسی کیفری و ماده 598 قانون مجازات اسلامی کسانی که اموال عمومی را تضییع کردند را تحت تعقیب قرار دهد.

دهقان خاطرنشان کرد: متاسفانه در هفته‌های گذشته طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستور کار مجلس خارج شد و نمایندگان به طرح شفافیت هم رای ندادند. اینکه جمعی از نمایندگان و به ویژه هیأت رئیسه مجلس مرتب بر تصویب کنوانسیون‌های دیکته شده توسط FATF تاکید کنند که همه مبادلات مالی ما برای بیگانگان شفاف شود اما در برابر شفافیت اطلاعات مالی در داخل کشور مقاومت می‌کنند جای تعجب دارد.

نماینده مردم چناران در مجلس در پایان گفت: طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی که در هفته‌های پیش از دستور کار خارج شد، مگر چه بود؟ این طرح راجع به تشکیل دادسراها و دادگاه‌های تخصصی برای برخورد تخصصی با مفسدان اقتصادی بود.این طرح برای اعاده اموال نامشروع مسئولین بود./۸۵۶/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات