۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۵۸۰۲۱۲
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

۳۹ کرسی آزاداندیشی موفق در کشور به ثبت رسیده است

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در طول ۱۵ سال، ۳۹ کرسی موفق از بین صدها کرسی برگزار شده که از مجموع آنها ۱۷ نظريه، ۱۹ نوآوري و ۳ نقد ملی بوده است.
خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،‌ حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران روز چهارشنبه در همایش منطقه‌ای «آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» در تبریز اظهار داشت: هيأت حمايت از کرسي‌هاي نظريه پردازي، پس از پاسخ رهبري به جمعي از نخبگان علوم حوزوي، از سوی شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأسيس و در سال تشکیل 1382 تصویب شد.

وی ماموریت اصلی این نهاد زير مجموعه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را حمايت از نظريه‌ها، نوآوري‌ها و ايده‌هاي جديد علمي در دانشگاه‌ها دانست و افزود: اگر پژوهشگر يا عضو هيئت علمي نظريه جديد و يا نوآوري داشته باشد، اين هيئت زمينه و بستر لازم را براي محقق فراهم مي‌كند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: هدف هیئت حمایت از نظریه پردازی و حمایت تولید نظریه نیست، بلکه دانشگاه ها موظف به تولید نظریه هستند؛ در دوره کنونی نیز دانشگاه آزاد به صورت جدی به بحث نظریه پردازی اهتمام ورزیده است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: ما دو نوع کرسي آزاد انديشي و علمي در دانشگاه‌ها داريم که كرسي‌هاي آزاد انديشي زيرنظر معاونت‌هاي فرهنگي دانشگاه‌ها تعريف شده اند و كرسي‌هاي علمي-تخصصي كه جنبه پژوهشي دارد، با مسؤولیت معاونت‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها  برگزار می شود.

وی با بیان این‌که در طول ۱۵ سال فعالیت، 39 کرسی موفق از بین صدها کرسی برگزار شده به ثبت رسيده است، گفت: از مجموع آنها 17 نظريه، 19 نوآوري و 3 نقد ملی بوده است.

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، ادامه داد: توصیه می کنیم ابتدا با کرسی های ترویجی شامل (عرضه، نقد ديدگاه و مناظره علمي) شروع کنید. این کرسی ها تا کنون بیش از دو هزار مورد در کشور برگزار شده و دانشگاه علامه، اصفهان، امام صادق(ع) از جمله مراکز پیشتاز در این عرصه اند.

وی یادآور شد: دبیرخانه هیئت دارای پنج شورای تخصصی علوم عقلی، علوم نقلی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و کرسی هنر، معماری  است و طرح‌هایی که مربوط به یکی از حوزه‌های 5 گانه باشد، دریافت می‌شود و با حضور اعضا شورای علمی که شخصیت‌های علمی برجسته و عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند، بررسی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: شورای علمی مجاز است در برخی موارد ارزیابانی را از بیرون دعوت کنند که به صورت تخصصی آن طرح را بررسی کنند و اگر به این نتیجه رسیدند که لازم است که کرسی آن برگزار بشود، زیر نظر ناقدان و داوران برگزار شود./۹۳۵/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات