۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۸۰۳۸۶
امیرحسنخانی در گفت‌وگو با رسا:

آگاهی از رأی نمایندگان و شفافیت کارها حق مردم است

نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه شفاف سازی آرای نمایندگان حق مردم است، گفت: آرای نمایندگان باید مستدل و مستند باشد نه اینکه بدون دلیل و مدرک رای دهند چرا که رای دادن بی دلیل و مدرک خیانت به ملت است.
حسنخانی

محمدرضا امیرحسنخانی نایب رییس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اجرای طرح شفافیت آرای نمایندگان را بسیار لازم و ضروری دانست و گفت: البته با این طرح نباید منش نمایندگان تبدیل به یک منش پوپولیستی شود.

وی افزود: با اجرای این طرح نماینده مجلس نباید به دنبال این باشد که ببیند مردم از چه چیزی خوششان می‌آید به همان رای بدهد بلکه باید رای واقعی خود را بر اساس تحقیق و تفکر و مطالعه‌ای که داشته صادر کند هر چند که قرار باشد آن را اعلام کند.

حسنخانی در ادامه اظهار داشت: اگر نمایندگان با طرح یا لایحه‌ای موافق یا مخالف هستند باید بر اساس مستندات و ادله باشد نه این که چون نظر آنها علنی می‌شود نظری بدهند که مردم خوششان بیاید یا بگویند اگر مردم نظر ما را نپسندند ممکن است دیگر به ما رای ندهند، به همین خاطر اگر قرار است این طرح باعث سوء استفاده پوپولیستی شود بنده موافق آن نیستم اما اگر این طرح مانع آزاداندیشی نماینده نشود و نماینده بتواند با دلیل و منطق نظر واقعی خود را بدهد این طرح، طرح خوبی خواهد بود.

نایب رییس کمیسیون اصل نود قانون اساسی، آگاهی از رأی نمایندگان را حق مردم دانست و گفت: اگر با طرحی موافقت یا مخالفت می‌کنم برای آن دلیل دارم، برای رای دادنم شیر یا خط نمی‌کنم بلکه بر اساس مستندات و ادله نظر می‌دهم.

وی افزود: البته این که بعضی از نمایندگان رای ممتنع می‌دهند به این خاطر است که به جمع‌بندی نهایی نرسیدند بنابراین نمایندگانی که رای مخالف یا موافق می‌دهند باید دلایل کافی و قانع کننده برای نظر خود داشته باشند که اگر اینطور نباشد رای دادن بی دلیل و مدرک خیانت به ملت است.

حسنخانی با بیان اینکه رای ندادن نمایندگان به فوریت این طرح دو دلیل داشت، گفت: دو طرح به صورت همزمان ارائه شد، یک طرح را آقای کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب و یک طرح را آقای حاجی‌دلیگانی نماینده اصول‌گرا دنبال می‌کردند که تقریبا هر دوی این طرح‌ها یکی بودند، در نهایت مجلس به فوریت این دو طرح رای نداد اما به هر حال این طرح‌ در مجلس بررسی خواهد شد./813/ت۳۰۲/ق

 

ارسال نظرات