۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۵۸۰۴۰۳
آیت الله مهدوی:

اراده الهی انسان را مجبور به انجام افعال نمی کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اراده الهی حاکم بر اراده انسان است ولی اراده الهی سبب ایجاد جبر برای انسان نمی شود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: حجت های الهی می توانند در شرایطی بر اساس مسائل باطنی نیز حکم کنند.

وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیات هشتادم و هشتاد و یکم که می فرماید«وَأَمَّا الْغُلَامُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَا أَنْ يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَكُفْرًا فَأَرَدْنَا أَنْ يُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا خَيْرًا مِنْهُ زَكَاةً وَأَقْرَبَ رُحْمًا»را تلاوت کرد و افزود: حضرت خضر(ع) در رابطه با کودکی که ظاهراً بی گناه بود و توسط ایشان کشته شد می گویند، این کودک در آینده ممکن بود پدر و مادر مؤمنش را گمراه کند و من از این مسأله ترسیدم و او را کشتم؛ خداوند نیز می فرماید، اراده کردیم فرزندی که رحمت بیشتری نسبت به والدینش دارد به آن ها عطا کنیم.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: اگر پدر و مادر آن کودک کافر بودند قطعاً آن فرزند توسط حضرت خضر(ع) کشته نمی شد و دلیل کشته شدن آن کودک مؤمن بودن والدینش بوده است که کافر شدنشان بسیار مضر بوده است؛ از طرف دیگر کلمه خَشِینا به معنای یقین به وقوع کافر شدن والدین توسط فرزند بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: اراده الهی حاکم بر اراده انسان است ولی اراده الهی سبب ایجاد جبر برای انسان نمی شود؛ زمانی که عمل انسان خلاف مشیت خداوند باشد و انسان اراده انجام آن را داشته باشد برای این که اختیار انسان پابرجا باشد خداوند نیز اراده می کند تا عمل خلاف انسان انجام شود هرچند که عمل خلاف مخالف مشیت الهی است.

امام جمعه موقت اصفهان توضیح داد: در اعمال ظاهری نباید قصاص قبل از جنایت انجام داد و هیچ کس حق ندارد کسی را قبل از ارتکاب جنایت قصاص کند حتی اگر یقین داشته باشد که آن شخص جرم را در آینده انجام می دهد ولی در اعمال باطنی مسأله فرق دارد و حجت های الهی می توانند در شرایطی بر اساس مسائل باطنی نیز حکم کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، اگر کسی در قضاوتی که من بر اساس ظواهر انجام دادم پیروز شد و خودش می دانست که حق با او نیست قضاوت من برایش حجت نیست چرا که من مأمور به انجام وظیفه در ظاهر هستم./۸۶۷/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات