۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۵۸۱۷۴۰
آیت الله مکارم شیرازی:

برخی از استاندارد «حلال» سوء استفاده می کنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که سازمان دامپزشکی مسؤولیت «حلیت» و «بهداشت» غذای مردم را برعهده دارد، بر ضرورت جلوگیری از تخلفاتی که در زمینه ذبح دام و طیور صورت می گیرد تأکید کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار رییس و برخی اعضای سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که این سازمان مسؤولیت «حلیت» و «بهداشت» غذای مردم را برعهده دارد، گفت: مطابق روایات، کسی که بخواهد دعایش مستجاب شود، باید غذای حلال و پاکیزه بخورد، یعنی خوراک انسان با معنویت او در ارتباط است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: این ضایعه بزرگی است که در یک جامعه به علت وجود اغذیه غیر حلال دعای کسی مستجاب نشود.

وی با اشاره به اهمیت بهداشت معنوی جامعه ابراز کرد: سازمان دامپزشکی باید با تولید اغذیه حلال بتواند روح عبادت را در مردم زنده کند تا بتوانند وظایف شرعی خود را به خوبی انجام دهند، زیرا اغذیه غیر حلال اثرات وضعی بسیاری در روح انسان ها می گذارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی وسواس ها و حساسیت هایی که بر نوع ذبح دام و طیور در کشور وجود دارد، عنوان کرد: سازمان دامپزشکی نباید اجازه دهد این وسواس ها و حساسیت ها فراگیر شود، بلکه اگر لازم باشد عده ای را به محل ذبح دام و طیور ببرد و به آنها نشان دهد که مسائل شرعی در ذبح حیوانات رعایت می شود.

این مرجع تقلید با انتقاد از قربانی کردن در مقابل دسته جات که غالباً به صورت غیر بهداشتی صورت می پذیرد، بیان کرد: از این کار باید مطلقاً پرهیز شود، زیرا هم به لحاظ بهداشتی و هم به لحاظ شرعی کار درستی نیست؛ از لحاظ بهداشتی صحیح نیست چون بهداشت و مسائل دیگر در این گونه ذبح ها رعایت نمی شود و از لحاظ شرعی درست نیست چون ممکن است کسی با کفش آغشته به خونی که کف خیابان ریخته است، وارد مسجد شود.

وی افزود: برای جلوگیری از ذبح مقابل دسته ها و هیأت های عزاداری در خیابان باید محل هایی به این کار اختصاص داده شود تا افراد در همان محل ها قربانی را صورت دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر جلوگیری از تخلفاتی که در زمینه ذبح دام و طیور صورت می گیرد، گفت: در این زمینه تخلفات بسیاری رخ می دهد و یکی از کارهای مهم سازمان دامپزشکی نیز همین است که جلوی این تخلفات را بگیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به واردات فراورده های گوشتی از خارج کشور مطرح کرد: مردم باید اطمینان پیدا کنند که واردات فراورده های گوشتی هیچ مشکلی در زمینه بهداشت و شرعی بودن ندارند؛ حتی اگر لاز باشد باید فیلم هایی در این زمینه تهیه شده و در اختیار مردم قرار گیرد تا نسبت به این مقوله اطمینان پیدا کنند.

وی با بیان این که برخی از استاندارد «حلال» سوء استفاده می کنند، تأکید کرد: این کار درستی نیست که برخی در حال انجام آن هستند و ضروری است که جلوی این موضوع گرفته شود./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات