۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۵۸۳۴۹۷
آیت الله صدیقی مطرح کرد؛

تعصبات حزبی مانعی برای روی کارآمدن افراد کارآمد و لایق

امام جمعه موقت تهران گفت: تعصبات حزبی سبب می‌شود اشخاصی روی کار بیایند که صلاحیت ندارند، این افراد در قیامت گرفتار می‌شوند زیرا در این عالم از امر خدا و رسول در مسأله شایسته سالاری اطاعت نکرده‌اند.
صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در مراسمی که بعد از نماز ظهر در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، درباره دعای هشتم صحیفه سجادیه، گفت: دعای هشتم صحیفه سجادیه درباره خطرات و مهلکاتی است که افراد و جوامع بشری را تهدید می‌کند؛ مُهلکاتی بسیار جدی که  تعصبات نسبت به اصل، نژاد، خانواده، علم، اظهارات و آرای شخصی است و با وجود آن انسان نمی‌تواند رای خلاف را بپذیرد حتی اگر حق باشد به طور مثال اجازه مجازات فرزند خود را که در رانت و مفاسد حضور دارد نمی‌دهد بلکه از او حمایت هم می‌کند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی یکی از آن نژادپرست‌ها است؛ صهیونیست‌ها، یهود را به عنوان دین خدا قبول ندارند و خود را به نام نژاد برتر به تمام دنیا تحمیل می‌کنند، آنها معتقدند تمام جهان متعلق به اسرائیل است و سایر خَلق، برده‌های های آنها هستند.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: این نژادپرستی پیش‌تر در آفریقای جنوبی و امروز در رژیم صهیونیستی دیده می‌شود؛ نماینده سوریه در سازمان ملل تعبیر خوبی از آل سعود داشت به این مضمون که عربستان سعودی علاوه بر اینکه پارلمان ندارد، بر اساس استبداد اداره می‌شود، این کشور حتی نام ملی ندارد و نام آن سعودی، به نام آل سعود و حکومت آن بر پایه قبیله پرستی است.

وی در ادامه بیان داشت: امروز تعصب غرب، تعصب شیطانی است و هیچ کشوری را ذی حق نمی‌داند که بتواند درباره علم، فرهنگ و سیاست صاحب رای و نظر و در رای آنها سهیم باشد؛ به همین علت نیز در مسأله هسته‌ای با وجود اینکه فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بود  ولی به خودشان اجازه داشتن چنین سلاح‌هایی را می‌دهند اما غیر از خودشان هیچ‌کسی حق چنین فعالیتی را ندارد.

وی افزود: اینها در واقع مصادیق دعای امام سجاد(ع) در دعای هشتم صحیفه سجادیه و خطری جدی برای بشریت است که امام از شر و آسیب این خطر به خدا پناه می‌برد؛ در تعصبات علمی نیز به همین منوال است که اگر کسی در علم و صنعتی پیشرفت کرد به واسطه تعصب به خود اجازه این کار را می‌دهد که بر همه عالم حکومت کند.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: تعصب ریشه در جهنم دارد و امام سجاد(ع) از این خطر به خدا پناه می‌برد؛ از جمله کتاب‌هایی که بسیار اثر نوری و ملکوتی دارد و قلب آدمی را تطهیر می‌کند کتاب چهل حدیث و جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) است.

وی در ادامه بیان داشت: امام راحل در کتاب چهل حدیث درباره دعای هشتم صحیفه سجادیه به انسان توجه و هشدار می‌دهد که تعصبات به صورت ملکه‌ای است که برزخ انسان با آن ملکات نمود پیدا می‌کند و کسی که وابستگی او به غیر از حق، دین و عدل باشد مانند شخصی است که در جاهلیت مانده و اصلاً پیامبری برای او فرستاده نشده است اما پس از اینکه ریشه‌های تعصب در او سوزانده شد و از بین رفت نام مبارک پیامبر(ص) را به خاطر می‌آورد و به منطقه سلام وارد می‌شود؛ چنین شخصی وقتی به عالم قبر و برزخ وارد می‌شود نام پیامبر را به یاد نمی‌آورد.

وی افزود: کسانی که پیامبر خود را به یاد نمی‌آورند به علت تعصباتی است که سبب حجاب بر قلب آنها شده، در حالی که شاید به ظاهر عمری نماز خوانده و اذان و اقامه گفته باشند.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: تعصبات گروهی و حزبی سبب می‌شود اشخاصی روی کار بیایند که صلاحیت ندارند اما اطرافیان او را مطرح کرده، بالا برده، صاحب مقام می‌کنند و به مملکت ضربه می‌زنند، این افراد در روز قیامت گرفتار می‌شوند زیرا در این عالم از امر خدا و پیامبر اکرم(ص) در مسأله شایسته سالاری اطاعت نکرده‌اند.

وی در ادامه بیان داشت: خداوند در قرآن کریم دستور صریح داده است که مسؤولیت‌ها را به جای سپردن به افراد نالایق و ناکارآمد به اهل آن واگذار کنید که متعهد و کاردان باشد؛ تعصب مانند غده سرطانی است و تا زمانی که ریشه‌های آن را نسوزانند و از بدن خارج نکنند انسان سلامتی خود را به دست نمی‌آورد و خلاص نمی‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهشت و مقام عندیت جای انسان‌های سالم است و اگر اندکی بیماری در وجود کسی باشد به دارالسلام راه پیدا نمی‌کند./۹۶۹/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات