۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۵۸۴۳۰۳
کارشناس دینی مطرح کرد؛

توصیه های دین برای احسان به والدین

حجت الاسلام میلانی نژاد گفت: اولین و کوچکترین جامعه ای که انسان در آن ولی دارد خانواده است؛ عشق به ولی خانواده، باید در درون اعضا باشد.
حجت الاسلام میلانی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا میلانی نژاد کارشناس دینی شامگاه گذشته در مسجد جامع امام سجاد(ع)، درباره گفت: قرآن کریم در آیات خود گاهی امر، نهی و توصیه دارد و گاهی قصه‌های موثر، احسن و عبرت‌آموز تعریف می‌کند.

وی افزود: سوره احقاف توصیه‌ای برای کل جامعه بشریت دارد که اگر کسی انسانیت خود را بخواهد حفظ کند باید به این توصیه عمل کند که آن توصیه احسان به والدین است.

کارشناس دینی بیان داشت: احسان به والدین یعنی بیش از آنچه وظیفه‌ انسان است انجام دهد و کمتر از آنچه حق اوست از پدر و مادر طلب کند؛ رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) نیز احترام به والدین را بر ما فرض و واجب کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: بزرگان دین ما همواره سفارش و توصیه کرده‌اند که جلوتر از پدر و مادر ننشین، راه نرو، دست به غذا نبر، صدایت را از صدای آنها بالاتر نبر؛ اولین و کوچکترین جامعه ای که انسان در آن ولی و سرپرست دارد خانواده است.

حجت الاسلام میلانی نژاد اظهار داشت: باید علاقه، محبت و عشق به ولی خانواده، در درون ما باشد، او را اذیت و آزار نکنیم، دل او را نشکنیم، از او نافرمانی نکنیم؛ پدر و مادر نیز در مقابل وظایفی دارند به طور مثال والدین باید اسباب آموزش و ازدواج فرزندان را فراهم کنند.

وی ابراز داشت: متاسفانه امروزه به جای اینکه فرزندان بیشتر هوای پدر و مادر را داشته باشند و محبت بی دریغ نثار آنها کنند درباره ارث و میراث به جان هم افتاده و والدین را رنجیده خاطر می‌کنند.

کارشناس دینی با اشاره به داستانی درباره یک مادر مسیحی و پسر مسلمان گفت: روزی پسر مسلمانی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت مادر من مسیحی است و من غذایی که او می‌پزد نمی‌خورم؛ امام ناراحت شد و فرمود اگر غذای او از گوشت حلال باشد تو اشتباه می کنی که غذای او را رد می‌کنی و از او خواست با مادرش به نیکی رفتار کند؛ مادر وقتی متوجه تغییرات رفتاری فرزند و فرمایشات امام به او شد، به آیین اسلام روی آورد و مسلمان شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محبت به پدر و مادر حتی سبب می‌شود اگر اخلاق پسندیده‌ای هم نداشته باشند با دیدن رفتار خوب فرزندان و مهربانی آنها، در خود تغییرات خوب و مثبت ایجاد کنند؛ وظیفه مسلمانی ما این است که رفتاری زیبا و دین پسند داشته باشیم./۹۶۹/پ203/ب1

ارسال نظرات