۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۵۸۵۳۱۸
آیت الله نوری همدانی:

استفاده از ظرفیت های کشور تحریم دشمنان را بی اثر می کند| مسؤولان همدرد مردم باشند

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که مسؤولان باید مردمی بوده و درد آن ها را حس کنند، از کاهش قدرت خرید مردم انتقاد کرد و خواستار رسیدگی سریع مسؤولان به مشکلات مردم شد.
آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار رییس و اعضای سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به آیه شریفه «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» گفت: همواره باید در جامعه عده ای باشند که در پی اصلاح فسادها بوده و امر به معروف کنند تا جامعه به فلاحت و رستگاری برسد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مسؤولیت های جامعه ابعاد گوناگون و متعددی دارند، اظهار داشت: مسؤولیت ها باید در همه ابعاد خود سالم باشند، زیرا اگر یک بعد آن ناسالم باشد، جامعه نمی تواند به کمال برسد.

وی با اشاره به اهمیت کار فعالان عرصه شفافیت و عدالت ابراز داشت: قانون دارای دو بعد قانون گذاری و اجرای آن است و آن چه که اهمیت دارد این است که یک قانون به درستی در جامعه اجرا شود، بنابراین کار افرادی که در زمینه اجرای قوانین شفافیت و عدالت فعالیت می کنند دارای ارزش بسیاری است.

حضرت آیت الله نوری همدانی به پنجمین نامه امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه اشاره و عنوان کرد: حضرت(ع) در این نامه خطاب به اشعث بن قیس فرمودند «عمل و وظیفه تو امرار معاش و ارتزاق نیست، بلکه مسؤولیت فرمانداری، امانتی بر گردن تو است که مردم صاحب این امانت هستند»، بر این اساس کسانی که پست و مقامی در اختیار دارند امانتداران ملت هستند و اگر خیانت کنند به یک ملت خیانت کرده اند.

این مرجع تقلید با بیان این که سمت ها و موقعیت ها باید بر اساس صداقت، امانت، درستی، تقوا و پاکی شکل بگیرند، افزود: اگر در بخشی از مسؤولیت های جامعه اسلامی انحرافی به وجود آمد همه مردم و نهادهای مردمی باید به پا خیزند و آن انحراف را اصلاح کنند.

وی با تأکید بر این که یک مدیر خوب باید در همه ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ارزشی سالم باشد، خاطرنشان کرد: این که برخی تنها یک سخن خوب بر زبان جاری کنند و ما همان را علم کنیم کافی نیست، بلکه باید همه ابعاد آن شخص را در نظر بگیریم؛ اگر بنا باشد با استکبار بجنگیم باید در همه ابعاد، شاخصه های جنگ با استکبار را رعایت کنیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که اسلام همواره به فریادگر نیازمند است، گفت: پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) همواره علاوه بر تربیت شاگردان مستعد در زمینه علوم مختلف به تربیت فریادگران و مدافعان اسلام نیز می پرداختند تا همیشه عده ای باشند که در صحنه های مختلفی همچون مناظره و پیکار از کیان اسلام دفاع کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بر ضرورت توجه فعالان عرصه شفافیت و عدالت به وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشت مردم تأکید و بیان کرد: مردم از لحاظ معیشت در مضیقه بوده و در تنگنای گرانی و بیکاری قرار دارند که این یک واقعیت غم انگیز است؛ همه مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم آمریکا نیست، زیرا در مملکت ما تجهیزات فراوانی وجود دارد و اگر از همین امکانات به درستی استفاده شده و نظارت جدی وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

وی با بیان این که مسؤولان باید مردمی بوده و درد آن ها را حس کنند، از کاهش قدرت خرید مردم انتقاد کرد و اظهار داشت: مردم نباید از لحاظ اقتصادی به اندازه ای ضعیف باشند که نتوانند وسیله های مورد نیاز خود را تهیه کنند، زیرا در اسلام فقر به این معنا وجود ندارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: با فساد باید به صورت ریشه ای برخورد کرد تا فساد به صورت کلی نابود شود.

این مرجع تقلید همچنین با بیان این که فعالان عرصه شفافیت و عدالت باید به مسائل اجتماعی اسلامی نیز توجه ویژه داشته باشند، اضافه کرد: حجاب یکی از ارزش های مهم قرآنی، حدیثی، فطری و عقلی است و باید بدان توجه جدی شود؛ باید از طریق دولت اعلام شود که در همه وزارتخانه ها و مراکز دولتی حجاب رعایت شود، اما متأسفانه این عمل صورت نگرفت، در حالی که این کار باید از دولت آغاز شده تا فرهنگ آن در جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: اگر ما نیز نظاره گر باشیم و در زمینه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف قدمی بر نداریم، مسأله حجاب با آسیب های جدی مواجه خواهد شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که مسأله بانک ها سومین موضوعی است که فعالان عرصه شفافیت و عدالت باید به آن توجه داشته باشند، ابراز کرد: چند سال است که به صراحت اعلام شده است که اخذ دیرکرد از سوی بانک ها ربای قطعی بوده و حرام است؛ باید سعی کنیم با مطالبه گری به صحنه وارد شویم تا ربا از بانکداری ریشه کن شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم همچنین احیای شاخصه انقلاب اسلامی و زنده نگه داشتن آرمان های انقلاب را یکی از وظایف اصلی فعالان عرصه شفافیت و عدالت دانست و گفت: چند روزی است که مشاهده می کنیم درگیری میان رژیم غاصب و مردم مظلوم فلسطین شدت گرفته است و با توجه به این که مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و نابود کردن آن و همچنین دفاع از مردم مظلوم فلسطین یکی از شاخصه های اصلی انقلاب اسلامی است، امام راحل فرمودند تا زمانی که اسرائیل از بین نرود منطقه آسایش نخواهد یافت./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات