۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۵۸۵۴۵۵

نقد استاد علیدوست بر مواضع برخی اندیشه ها در معرفی اهل بیت

در معرفی اهل بیت باید از کراماتی سخن بگوییم که برای جهان، مطبوع، واقعی و قابل فهم باشد و کلمات و احادیث این بزرگان بزرگترین تجلی گاه کرامات آنان است.
علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابولقاسم علیدوست در جمع طلاب و فضلای مدرسه عالی خاتم الاوصیا(عج) به انتقاد از برخی موضع گیری ها در معرفی اهل بیت از زاویه بیان خارق عادات پرداخت و اظهار داشت: کراماتی را بیان کنیم که مطبوع و واقعی و قابل فهم برای جهان باشد.

وی ادامه داد: از این زاویه تمام زندگی امام صادق علیه السلام و تربیت شاگردانی در زمینه های مختلف علمی و فکری آنهم در آن شرایط خود نمونه ای از کرامت و اعجاز است که بجاست این موارد به جهان بیان شود.

آیت الله علیدوست به یک سری اعجازهای بیانی در قرآن و نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: برخی مفسرین وقتی آیه«و لکم فی القصاص حیاه»را با زیباترین کلام عرب قبل از آن مقایسه می کنند به اوج اعجاز پی می برند و بر ماست که از این پتانسیل ها در معرفی معارف بهره بریم.

وی همچنین با اشاره به بیانی از امیر حکمت وبیان که میفرماید: لا تکن عبد غیرک قد جعلک الله حرا ...تذلل و خاکساری بسیاری از علی شناسان و نهج البلاغه کاوان در برابر ساحت و درگاه عظیم اعجاز کلامی حضرت را عنوان و اذعان داشت این کلام و احادیثی از این دست که ریشه در فطرت الهی آزادگی طلبی هر انسانی دارد،نتیجه ای را به جهان انعکاس می دهد که جز اطلاق عنوان کرامت هیچ عنوان دیگری بر آن صحیح نیست و آیا نباید از این توشه ها در راه معرفی آنان استفاده کرد و بایستی به سراغ خارق عادات رفت؟ گر چه کلیت مواردی که نسبت داده شده و اصل قضایا غیر قابل انکار است اما باید با زبان جهان معاصر صحبت کرد.

آیت الله علیدوست سه خصوصیت دوران زندگی امام حسن عسکری(ع) و هفت فعالیت امام را تبیین کرد و گفت: عمر کم، دوران حصر و عصر هجوم امواج ضلال شبهات بویژه در زمینه امامت و فعالیت های گوناگون امام حسن عسکری علیه السلام در توسعه سازمان وکالت،تربیت شاگردان، ایجاد نهضت علمی،حمایت های مالی گسترده از شیعیان و آماده سازی فضا برای عصر ظهور گوشه هایی از فعالیت اعجازگونه آن حضرت در آن روزگار خفقان بود.

آیت الله علیدوست ادامه مطالب خود را به بیان حدیثی از آن امام همام اختصاص داد و افزود: امام حسن عسکری علیه السلام میفرمایند: لیست العباده کثره الصیام و الصلاه و انما العباده کثره التفکر فی امر الله

وی بر این مبنا تاکید کرد این حدیث جلوه تام یک اعجاز و کرامت است زیرا آنچه مد نظر امام در این حدیث است، تفوق تفکر به عنوان سمبل و نشان موفقیت هر فرد است امری که بدون آن حتی بنده عابد هم خطرناک می شود.

استاد حوزه در این باره جریان بلعم باعورا را در قرآن جلوه واضح عبادت منهای تفکر دانست که انسان را می توانند به حدی تنزل دهد که شیطان پیرو انسان شود نه انسان پیرو شیطان!

وی در پایان با تمرکز بر حدیث مذکور یکی از رسالت های پژوهندگان علوم دینی علاوه بر توجه مبنایی به دروس اصلی کار بر روی تراث و استفاده از آنها را قلمداد و خاطر نشان کرد: یکی از بزرگ ترین و بهترین مسیر معرفی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کار بر روی این تراث است که در صورت تحقق هم کار است هم هنر و هم توفیق. /۹۲۴/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات