۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۵۸۵۴۹۱
عضو مجمع نمایندگان طلاب:

مسؤولان زمینه های لازم جهت هجرت طلاب را فراهم کنند

حجت الاسلام قربانی ایجاد زمینه های مناسب برای هجرت طلاب از قم را ضروری دانست و تصریح کرد: باید استقبالی از سوی مسؤولین امر برای هجرت طلاب از قم ایجاد شود.
تبلیغ

حجت الاسلام علی قربانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت هجرت طلاب از قم گفت: حضور علما و طلاب در قم را باید به دو بخش تقسیم کرد؛ هجرت برخی طلاب از قم اجتناب ناپذیر است یعنی طلابی که تحصیل شان رو به اتمام است و به حدی رسیده اند که دیگر رشدی نخواهند داشت باید از قم خارج شوند و به شهر خود بازگردند.

عضو مجمع نمایندگان طلاب ادامه داد: به عنوان مثال برخی طلاب بیش از ده سال است مشغول تحصیل در درس خارج هستند که ماندن چنین فردی در قم تأثیری در رشد علمی او ندارد؛ زیرا آنچه را که باید کسب می کرد به دست آورده است و ماندن این شخص در قم به منزله آبی است که در برکه ای متوقف شده و کسی از آن بهره ای نمی برد.

وی اضافه کرد: ماندن طلاب در قم موجب می شود که افراد عادی گمان کنند روحانیت برای جامعه کاری انجام نمی دهد و نفعی برای جامعه نخواهند داشت؛ بنابراین برخی می گویند طلبه کم باشد یا زیاد نفعی ندارد زیرا آثاری نمی بینید اما در زمینه پزشکان یا مهندسان می گویند هر مقدار که باشند برای کشور مفید هستند به دلیل این که آثار کارهای آنها را مشاهده می کنند؛ به طور کلی طلابی که تمام رشد خود را کرده اند باید در دوران نشاط به شهرستان ها روند که در غیر این صورت ماندن آنها در قم مشکلات اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: بخش دوم نیز طلاب و روحانیانی هستند که هجرت آنها از قم اجتناب ناپذیر و کاری اشتباه است؛ علما و اساتیدی که دارای کرسی های درس خارج با نشاط و بروزی هستند باید در قم بمانند زیرا قم باید محور علمی باشد و این که گفته می شود درس های خارج باید در مراکز استان ها گسترده شوند دربرخی استان ها همانند مشهد، شیراز و اصفهان صحیح است اما محور و حیات علمی باید در قم باشد گرچه حضور برخی افراد همانند حضرت آیت الله مظاهری که می توانند در حوزه علمیه تحول ایجاد کنند در شهرستان ها ضروری است اما مجتهدهای جوانی که دوران رشد و بالندگی آنها است باید در قم بمانند تا بتوانند به حوزه علمیه قم رونق بخشند.

وی با در پاسخ به این سؤال مبنی بر این که به چه دلیل برخی طلاب از قم خارج نمی شوند گفت: عدم هجرت طلاب از قم از دو زاویه قابل بحث است؛ نخست عدم مسؤولیت پذیری برخی از طلاب است که به گونه ای به بحث تقوا بازگشت دارد زیرا اگر انسان تقوا داشته باشد نمی تواند در شرایطی که مؤثر نیست از وجوهات شرعی استفاده کند.

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم اضافه کرد: از سوی دیگر آیا زمینه هجرت طلاب فراهم شده است؟ آیا شرایط مناسب برای هجرت طلاب در شهرستان ها و روستاها ایجاد شده است؟ به طور کلی از یک سو اساتید اخلاق باید افرادی را که از نظر وجدان درونی در حال غفلت هستند را بیدار کنند و از سوی دیگر نیز باید زمینه های لازم برای هجرت طلاب و اساتید فراهم شود؛ به عبارت صریح تر باید استقبالی از سوی مسؤولین امر برای هجرت طلاب از قم ایجاد شود.

وی خاطرنشان افزود: حتی در برخی زمان ها چه اشکالی دارد نمایندگان ولی فقیه در استان ها به دیدار علمایی که در منطقه آنها مؤثر هستند روند و از آنها برای حضور در شهرستان یا استان دعوت کنند چنانچه در گذشته این گونه بوده است و از شخصیت های علمی دعوت صورت می گرفت و امکانات و کرسی درس در اختیار آنها قرار داده می شد زیرا برخی افراد شأن شان اقتضا می کند که برای حضور در شهرستان از آنها دعوت شود که شأن این گونه افراد باید حفظ شود.

حجت الاسلام قربانی با تأکید بر این که در زمینه طرح هجرت باید آسیب شناسی صورت گیرد، اظهار کرد: در زمان آغاز طرح هجرت روحانیان فراوانی در شهرستان ها و برخی روستاها استقرار پیدا کردند که بسیار نیز مفید بودند اما پس از مدتی طرحی در حوزه علمیه اجرا شد که روحانیان می توانستند در مدارس شهرستان ها کار علمی انجام دهند در نتیجه موجب شد بسیاری از روحانیان مستقر در روستاها به شهرها هجرت کنند.

وی ادامه داد: البته هجرت طلاب از روستاها به شهرها امری طبیعی است زیرا امکانات در شهرها بیش از روستاها است و خانواده ها بیشتر در رفاه هستند بنابراین باید شرایط مناسب ایجاد شود تا روحانیان موفق در روستاها به شهر هجرت نکنند از سوی دیگر برای طلاب جوان انگیزه مناسب برای هجرت از قم ایجاد شود زیرا یکی از موانع هجرت طلاب خانواده است که می خواهند آنها سختی فراوانی متحمل نشوند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات