۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۸۶۱۵۶
شیخ نعیم قاسم:

مسیر تشکیل دولت از ایستگاه «جلب رضایت سنی‌های مستقل» می‌گذرد

معاون دبیرکل حزب‌الله بار دیگر تأکید کرد تشکیل دولت جدید لبنان بدون حضور سنی‌های مستقل از جریان «المستقبل» ابداً امکان‌پذیر نیست.
شیخ نعیم قاسم

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان طی اظهاراتی اعلام کرد که لبنان امروز منتظر تشکیل دولت است و تنها راه‌حل برای حل این موضع جلب رضایت سنی‌های مستقل از جریان المستقبل است.

شیخ قاسم تأکید کرد راه‌حل این مشکل در دستان «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف است و و تنها راهش این است که یکی از مجموع شش نماینده سنی مستقل را عضو کابینه جدید کند.

معاون دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد این سنی‌های مستقل از محبوبیت و حمایت مردمی برخوردارند و با وجود قاعده‌ای به نام «تشکیل دولت وحدت ملی» باید در دولت حضور داشته باشند.

«سعد الحریری» در سوم خردادماه (1397) با کسب 111 رأی مأمور به تشکیلات کابینه شد، رایزنی‌ها از همان زمان برای تشکیل دولت جدید لبنان آغاز شد و هنوز ادامه دارد. گره اصلی کنونی مخالفت الحریری با حضور سنی‌های مستقل از جریان المستقبل در دولت است، جریان المستقبل که در این دور از انتخابات شکست قابل ملاحظه‌ای خورد و تعدادی از کرسی‌های پارلمان را از دست داد اصرار دارد تمام وزرای سنی کابینه جدید باید از این جریان باشند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنرانی ماه گذشته (آبان) خود ضمن اعلام اصرار حزب‌الله مبنی بر ضرورت حضور سنی های مستقل در دولت جدید، افزود: به آنها افتخار می‌کنیم. سنی‌های وابسته به هشت مارس همواره در کنار مقاومت و مسأله فلسطین بوده‌اند، این یک تهمت یا ناسزا نیست بلکه افتخار است. سنی‌های مستقل همان کسانی هستند که مانع شدند درگیری سیاسی در کشور به جنگی مذهبی تبدیل شود؛ مسأله‌ای که آمریکا برای تحقق آن تلاش می‌کرد. 

سعد الحریری در پاسخ به این صحبت‌های نصرالله مدعی شد حزب‌الله در روند تشکیل دولت لبنان سنگ‌اندازی می‌کند.

فارس

ارسال نظرات