۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۵۸۶۹۴۸
با محوریت اربعین و امت سازی دینی؛

پنجمین کنگره بین المللی «عهد مع الحسین و لقاء الحسین» برگزار می شود

حجت الاسلام اصفهانیان با اشاره به برگزاری چهار دوره کنگره بین المللی «عهد مع الحسین و لقاء الحسین» از برگزاری پنجمین دوره این کنگره با محوریت اربعین و امت سازی دینی در کربلای معلا خبر داد.
حجت الاسلام سعید اصفهانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان، پژوهشگر و مدیرگروه مطالعات قرآن و حدیث مرکز پژوهش‌های مسجد جمکران و دبیر کنگره «عهد مع الحسین(ع) و لقاء الحسین(ع)» پیش از ظهر امروز با حضور در بیت حضرت آیت الله علوی گرگانی با این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار از برگزاری پنجمین دوره کنگره های بین المللی علمی و فرهنگی هنری اربعین خبرداد و اظهار داشت: این کنگره در جامعه امام المهدی و جامعه الاسلامی نجف اشرف برگزار شد و پیام مرجعیت بزرگوار حضرت آیت الله علوی گرگانی نیز به این کنگره رهنمودهای بسیار خوبی برای ما داشت.

دبیر کنگره عهد مع الحسین(ع) با تأکید بر این که به گفته بزرگان دین اربعین مقدمه ای برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) تلقی می‌ شود، خاطرنشان کرد: حرکت عظیم اربعین حسینی جریانی سیال و هدایت گر برای جامعه نخبگانی و عامه مردم است، بنابراین با توجه به زیرساخت های این جریان جامعه نخبگانی می تواند هدایت نخبگانی را در دست بگیرد.

وی اضافه کرد: کنگره بین المللی اربعین از جنبه اعتقادی و فکری و فرهنگی توانسته تا زنجیره ای را در میان بدنه مردم شکل بدهد و با کار جمعی و هماهنگی جامعه دینی راهبری کند و آن را به سمت یک فضای فرهنگی اجتماعی خوب هدایت کند.

حجت الاسلام اصفهانیان تصریح کرد: ما تلاش کردیم همین نوع از تفکر و اندیشه مبنا و زیرساخت حرکت علمی و فرهنگی قرار بگیرد؛ همچنین بنا به فرموده حضرتعالی عمق بخشی به معارف الهی که مورد اتفاق ادیان است یکی از زیرساخت های کنگره تلقی می شود و ما هم با حضور اساتید مختلف تلاش کردیم محوریت اندیشه دینی و معرفت دینی را مبنای اندیشه های تمدنی و آینده پژوهشی و مطالعات معرفتی و زیارت و سایر رشته های علوم انسانی قرار بدهیم و البته این اندیشه ها مبنایی برای تولید هنر در شاخه های معماری، گرافیک، خط و رسانه نیز قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به ارسال نامه حضرت آیت الله علوی گرگانی به رییس جمهور در مورد لزوم تسهیل وضعیت زائران خاطرنشان کرد: به عقیده من این نامه یک تأکید بجایی بر تسهیل امور زوار اربعین به ویژه در تقلیل هزینه ها بود، اما با وجود تأکیدات و گذشت سال ها و تجربیات، امسال به لحاظ اجتماعی برای عامه مردم سخت ترین سال اربعینی بود.

دبیر کنگره عهد مع الحسین(ع) اضافه کرد: امسال در حوزه حمل و نقل، ارز و مسائل دیگر مشکلات عدیده ای وجود داشت که از سال های دیگر بیشتر بود؛ به هرحال معتقدیم اربعین می تواند تحولات زیادی را به وجود بیاورد و مبنایی برای حرکت های بین الادیانی قرار بگیرد، همچنانکه امروز به شکل نقطه ای و منطقه ای حضور برخی مبلغان مسیحیت، مواکب مسیحی و جامعه صابئین را شاهد هستیم اما نباید ظرفیت عظیم اربعین تقلیل پیدا کند.

وی با اشاره به اربعین به عنوان ظرفیت بزرگ برای انتقال معارف ناب اسلام و انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: خدای متعال فضایی گسترده تر از اربعین برای ما فراهم نکرده است چراکه در این حرکت بزرگ از بیش از صد کشور حتی کسانی که صاحبان دین نیستند بر محوریت امام حسین(ع) جمع می شوند از این رو تهیه زیرساخت ها در طی یک سال برای اربعینی باشکوه تر در سال آینده ضرورتی غیر قابل انکار است که باید شکل بگیرد.

حجت الاسلام اصفهانیان یادآور شد: ما کنگره سال گذشته با عنوان «مقصد شناسی جریان اربعینی» برگزار کردیم، امسال نیز چهارمین کنگره را با عنوان «آثار الهی و تربیتی اربعین» بود اما برای سال آینده با توجه به لزوم امت سازی دینی و رشد و تعالی مفهوم امت، محور کنگره سال آینده را «اربعین و امت سازی دینی» قرار می‌ دهیم که در کربلای معلا با عنوان «عهد مع الحسین(ع) و لقاء الحسین(ع)» برگزار می شود.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل این که برایندی از کارها بگیریم و این برایند علمی و دانشی را به حوزه سیاست گذاری وارد کنیم بیانیه ای را با کمک ده ها نفر از اساتید، اعضای هیأت علمی و رؤسای دانشکده ها و دانشگاه های قم، تهران، مشهد مقدس و نجف اشرف در قالب پنج بند کلی دو صفحه ای تنظیم کرده ایم تا از این پس سیاست گذاری در بخش های مختلف کشور مورد عنایت و توجه و اصلاح قرار بگیرد و با اجماع نخبگانی که برآمده از جریان هدایت الهی اربعینی است بتوانیم ایام سال را اصلاح و البته اربعینی کنیم.

پژوهشگر مطالعات قرآن و عترت با بیان این که انقلاب اسلامی باید مبنای تفکر ما در حرکت های تبلیغی اربعینی باشد، خاطرنشان ساخت: ستاد معرفتی و دینی اربعین به این اعتقاد دارد که اگر زمانی انقلاب اسلامی در این کشور سامان گرفت و پذیرفتیم نگاه انقلابی در همه ساحت های زندگی تسری پیدا کند امروز هم باید بپذیریم زیست اربعینی باید از ایام اربعین به همه ساحت ها و حوزه های زندگی تسری پیدا کند و در یک کلام شیعه اربعینی باشیم./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات