۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۵۸۷۰۷۲
نماینده آیت الله سیستانی:

دشمن عاقل بهتر از دوست جاهل است

نماینده حضرت آیت الله سیستانی ثروت انسان را عقل او دانست و بیان داشت: دشمن عاقل بهتر از دوست جاهل است.
حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس عباسی

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس عباسی در خطبه های نماز جمعه این هفته که در صحن مطهر امام حسین (علیه السلام) در کربلا معلا برگزار شد، با اشار به حدیثی از امیرالمومنین علی (علیه السلام) گفت: «لَا غِنَی کَالْعَقْلِ وَ لَا فَقْرَ کَالْجَهْلِ وَلَا میِرَاثَ کَالْأدَبِ وَ لَا ظَهیِرَ کَالْمُشَاوَرَةِ» (هيچ ثروت و بى نيازى همچون عقل و هيچ فقرى همچون جهل و هيچ ميراثى همچون ادب و هيچ پشتيبانى همچون مشورت نيست.)

وی افزود: امیر المومنین علی (علیه السلام) با بیان این حدیث می خواهد بفرماید که ثروت انسان، عقل اوست و منظورت از ثروت، اموال ظاهری انسان نیست و انسان سفیه هیچ ارزشی ندارد. استفاده از عقل موجب می شود که انسان در مسیر صحیح قدم بر دارد و بازنگری در نفس و اطراف خود داشته باشد.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرد:دشمن عاقل بهتر از دوست جاهل است زیرا انسان بهتر می داند که چگونه باید با دشمن عاقل رفتار کند ولی تعامل با دوست جاهل امکان پذیر نیست. تعقل دارای ضوابط و قوانینی است ولی جهل هیچ گونه ضابطه و قانونی ندارد و این معنا و تفسیر کلام امیر المومنین علی (علیه السلام) - لَا فَقْرَ کَالْجَهْلِ - است.

وی ادامه داد: فقر عیب نیست و انسان را دچار مشکل نمی کند، چه بسا انبیا، علما و انسان های صالحی در طول تاریخ بودند که به اندازه ای با فقر دست و پنجه نرم می کردند که حتی پول خرید روغن نداشتند و زیر نور ماه مطالعه می کردند. دانش آموزان فقیر بسیاری بودند که در آینده خود به مراتب عالی گوناگون دست پیدا کردند پس بنابراین فقیر عیب و مایه ننگ نیست ولی عیب آن است که انسان جاهل باشد.

تولیت شرعی آستان مقدس عباسی تصریح کرد: انسان جاهل می پندارد که فرد عالمی است، اما جهل مرکب دارد و این نوع جهل از بدتری انواع، جهل است.

ارسال نظرات