۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۵۸۹۶۳۶
با پیام تصویری آیت الله جوادی آملی؛

آثار مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی رونمایی شد

آیین رونمایی از کتب و نرم افزارهای مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور آیت الله مصباح یزدی در قم برگزار شد.
دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش رونمایی از کتب و نرم افزارهای مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) صبح امروز با حضور آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار اعضای مرکز پژوهشی دایرة العمارف علوم عقلی اسلامی پخش شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این پیام تصویری اظهار داشت: خداوند در قرآن برای عقل قداست قائل شده است و به عقل اجازه احتجاج و استدلال می دهد که به او اعتراض کند که چرا برای من راهنما نفرستادی؛ ﴿لِئَلاَّ یكُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾؛ این اوج حرمت نهادن به عقل است.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: عقل می تواند به اذن خدا با خدا گفتگو کند و بگوید من می فهمم که نمی فهمم و اگر تو انبیاء و رسل الهی را برای هدایت من نفرستی کوتاهی کرده ای.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر با همه احترامی که خداوند برای عقل قائل است اما باید محدوده عقل را نیز بدانیم، به عنوان مثال معنای عدل برای همه روشن است عدل یعنی هر چیز را در جای خود قرار دادن، اما جای اشیاء و جای اشخاص را چه کسی معین می کند؟

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: جای اشیاء و اشخاص را تنها اشیاء آفرین و اشخاص آفرین می داند، عقل در همین محدوده می فهمد اما از جزئیات خبر ندارد، خود عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد در نتیجه عقل در مقابل وحی نیست، بلکه در مقابل نقل است.

همچنین آیت الله مصباح یزدی نیز در این مراسم با اشاره به فراز و نشیب های مباحث علمی در طول تاریخ هزار و 400 ساله اسلام ابراز کرد: شاید طبع نخستین اقتضا می کرد که نشر علوم و تربیت عالمان از حجاز آغاز شود، اما پس از آن طبق اسناد و روایات موجود این ایرانیان بودند که دارای استعداد شناخته شدند؛ تاریخ علما، اطبا، محققان و سایر اندیشمندان نشان می دهد که ایرانیان در همه زمینه ها همچون ستارگان برجسته بوده اند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به فراز و نشیب های علوم اسلامی در تاریخ ایران عنوان کرد: یکی از بزرگترین برکات انقلاب اسلامی این است که زمینه تحول علوم اسلامی در جامعه شیعی فراهم شد؛ فعالیت های علمی در دوران قبل از انقلاب و پس از انقلاب قابل مقایسه نیستند، البته ناگفته نماند که در دوران قبل از انقلاب هم فعالیت های علمی صورت می گرفت، اما در 40 سال اخیر تحولاتی که در زمینه علوم اسلامی ایجاد شده، بسیار بیشتر و گسترده تر از آن دوران است.

وی نخستین حلقه تحولات در زمینه علوم عقلی را تدوین و ترجمه کتاب «اصول فلسفه به روش رئالیسم» به دست علامه طباطبایی(ره) دانست و خاطرنشان کرد: این کارحرکت جهش گونه حوزه علمیه را آغاز کرد؛ از هنگامی که انقلاب اسلامی پیروز شد، زمینه رشد علوم اسلامی و عقلی در همه مدارس فراهم شده و همه کشورهای اسلامی برای دریافت این علوم احساس نیاز کردند.

گفتنی است، حجج اسلام احمد ابوترابی رییس مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی و امیدی رییس گروه فلسفه سیاسی این مرکز پژوهشی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

در این مراسم از سه اصطلاح نامه علوم عقلی اسلامی با عناوین اصطلاح نامه فلسفه سیاسی، اصطلاح نامه فلسفه اخلاقی و اصطلاح نامه معرفت شناسی اسلامی، معجم موضوعی فلسفه اسلامی، پرونده های علمی فلسفه و منطق، جلد کتاب معرفی آثار لاتین با موضوع علوم عقلی اسلامی به زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی و روسی، شیوه نامه دائره المعارف علوم عقلی و پرونده های فلسفه علمی رونمایی شد.

در پایان این آیین رونمایی نیز از پژوهشگران برتر تجلیل به عمل آمد./841/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات